ליברמן מכה שוב

האוצר מציע להטיל מס שיכפיל את מחירי המשקאות המתוקים

שר האוצר איווט ליברמן מקדם הטלת מס נוספת, שתכפיל את מחירי המשקאות המתוקים. על פי ההצעה, יטיל האוצר מס של 50% במחירי המשקאות הממותקים "מטעמי בריאות" (בארץ)

(צילום: Yossi Aloni, פלאש 90)

לאחר שאתמול (שני) הודיע שר האוצר ליברמן על הטלת מס על מחירי החד פעמי, מתברר שהאוצר לא מסתפקים בזה ומתכננים להטיל מס גם על המשקאות הממותקים. באתר "ואלה" חשפו את טיוטת הצו שכתבו באוצר, ובו נאמר כי מטרתו של המס היא "לצמצם את התחלואה העודפת הנגרמת מצריכת משקאות עתירי סוכר".

על פי המתווה, המס שיוטל יותאם לכמות הסוכר שבמשקה. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר - היטל המס יעלה בהתאם. גובה המס המינימלי שיוטל יעמוד על 1.61 לליטר, ויגיע עד ל-2.89 ש"ח לליטר משקה. כך על פי ההצעה, מחירו של בקבוק קוקה קולה המכיל ליטר וחצי, שמחירו עומד היום על -6.5 שקל, יזנק ל-9.8 ש"ח - התייקרות של 51%!

המס יוטל על כלל המשקאות למעט מים, סודה, חלב, תחליפי חלב צמחיים, משקאות אלכוהוליים, ולמעט משקאות חמים - קפה, תה ודומיהם. לעומת זאת יוטל המס גם על משקאות קלים דיאטטיים, בהתאם לרמת הסוכר שקיימת בהם.

באוצר כתבו, כי "בשנים האחרונות קיימת מגמת השמנה מדאיגה בקרב אזרחי ישראל - 48% מהישראלים בני 20 ומעלה הינם בעודף משקל, בדגש על אוכלוסיות חלשות ובעיקר בגילאים צעירים. מעבר לעלויות העתק המושתות על מערכת הבריאות כתוצאה ממגמה זו, להשמנה השכלות בריאותיות קשות: כך למשל, השמנה בדרגה 2 מגדילה פי 8.7 את הסיכוי לחלות בסוכרת, פי 5.7 הסיכוי לקבל דום נשימתי בשינה, ופי 4.1 לחלות ביתר לחץ דם".

חשוב לציין, כי רעיון זה של הטלת מס על משקאות קלים אינו חדש. בשנת 2016 הציע ארגון הבריאות העולמי להעלות את המיסוי על משקאות ממותקים במטרה לגרום להפחתת הצריכה, להוריד את רמת ההשמנה, ולמנוע מחלות כמו סוכרת ועששת. חה"כ איתן כבל ניסה להעביר חקיקה בנושא, והצעות נוספות אף עלו על שולחנם של המחוקקים, אך הצעות אלו לא הבשילו לכדי חקיקה.

איגוד תעשיות המזון מסר בתגובה להצעה: "איגוד תעשיות המזון בוחן בשעות אלו את פרטי ההצעה, אולם הנתונים והעובדות הידועים לנו שונים באופן קיצוני מאלו שהמשרד מפרסם. לאחר הבדיקה נשתף את ממצאינו. יש לזכור כי תעשיית המזון והמשקאות הפחיתה למעלה מ-30 אלף טון סוכר בשנה ממוצריה במהלך שהחל לפני מספר שנים כמהלך של שיפור ההרכב התזונתי של מוצרי המזון. במשקאות קלים מדובר על הפחתה של למעלה מ 25%".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר