חשיפת 'כיכר'

מלבד הממשלה עצמה, כולם נגד חוק הדיינים

הייעוץ המשפטי לממשלה מבהיר כי בקידום חוק הדיינים ישנם "קשיים משפטיים ממשיים", אחרי שהייעוץ המשפטי לכנסת הסתייג אף הוא • ח"כ מקלב: "קידום החוק - דורסנות פוליטית" (אקטואלי)

ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם, פול )

הקשיים בקידום חוק הדיינים ע"י הממשלה: השרים אישרו בתחילת השבוע, בישיבת הממשלה ובוועדת השרים לחקיקה, את החוק לשינוי הוועדה למינוי דיינים בנוסחו המקורי, על אף שהייעוץ המשפטי לממשלה העלה קשיים משפטיים ממשיים בקידום החוק - הן במתכונתו המקורית והן בתיקונים שעבר לאחר מכן בוועדת החוקה.

בחוות דעת אחת מן היועצות המשפטיות לממשלה, עו"ד גילה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, שהגיעה לידי 'כיכר השבת', הובהרה לשרים הבעייתיות בקידום החקיקה.

"בסופו של יום אנחנו מחדדים את הקשיים המשפטיים לרבות טענת הגבלת שיקול דעתה של הכנסת, כאשר כל אחת מההצעות מעלה קשיים בהיבטים שונים. ההצעה הראשונה (זו שאושרה בממשלה; ר"כ) מעלה קושי ביחס לצמצום מרחב שיקול הדעת של הכנסת כאמור ובייחוד ביחס למפלגות מסוימות בכנסת (ש"ס ויהדות התורה, בעיקר; ר"כ). ההצעה השנייה (שקודמה בוועדת החוקה, לפיה יגדל כוח הממשלה בוועדה; ר"כ) מעלה קושי נוסף ביחס לשמירת האיזונים המתבקשים בוועדה".

נפילת החוק בשבוע שעבר (ערוץ כנסת)

יש לציין כי על אף הבהרותיה לא מנעה היועמ"שית את אישור החוק בממשלה בנוסח המקורי. כזכור, כפי שפורסם ב'כיכר השבת', הממשלה אישרה את הנוסח המקורי של חוק הדיינים אשר מונע מינוי נציגים מהכנסת לוועדה במטרה לחסום את כניסת המפלגות החרדיות, וכן אינו מאפשר בחירת נשים מטעם הממשלה - עניין מורכב משפטית.

מתוך מכתב היועמ"שית קליין (ללא קרדיט)

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, המייצג את הסיעות החרדיות בדיונים, אומר ל'כיכר השבת': "הממשלה מנסה להביא שוב ושוב - בדורסנות פוליטית - את החוק. זהו לא חוק הדיינים, אלא חוק של דורסנות וצביעות פוליטית. לצערנו הממשלה הזו לא מקשיבה ליועצים המשפטיים שלה. כשאנחנו היינו בממשלה לא העזנו לפעול בדורסנות כזו נגד היועצים המשפטיים במקרים פחותים בהרבה".

נציג דגל התורה תקף את חברי ימינה ותקווה חדשה, האגף הימני בממשלת בנט-לפיד: "במקום שהבושה תכסה את פניהם הם מביאים את החוק הזה, שידיר אוכלוסיות שלמות מהוועדה למינוי דיינים. היכן כל אתן ארגוני הנשים שרואים כעת את מעשי הממשלה הזו ושותקים? אלה חוקים פרסונליים שיש בהם רק צביעות פוליטית".

כזכור, במסגרת מעקב 'כיכר השבת'אחר קידום החוק ע"י הממשלה, פורסם כאן כי גם הייעוץ המשפטי בכנסת הגיש חוות דעת משפטית המדברת על קשיים משפטיים בקידומו, אך הוא עבר בוועדת החוקה למרות זאת. "ראוי כי הוועדה תיתן את דעתה על ההצדקה לתיקון המוצע ועל התכלית שאותה הוא משרת, וכל זאת על רקע העובדה שלא מוצע לערוך תיקון מקביל במבנה הוועדה לבחירת שופטים", נכתב ליו"ר הוועדה גלעד קריב.

יו"ר ועדת החוקה, גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בייעוץ המשפטי הפנו את תשומת ליבו של קריב לסעיף נוסף בעייתי בחוק, והוא פגיעה בכוח האופוזיציה: "בשנים האחרונות, במקרים רבים, שני נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים או דיינים כוללים נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה. כך, לפי המצב הקיים משקלה היחסי של האופוזיציה בוועדה הוא 1 מ-4 נציגי הגופים הפוליטיים (הממשלה והכנסת), בעוד שלפי התיקון המוצע משקלה היחסי של האופוזיציה בוועדה יקטן ויהפוך ל-1 מ-5".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר