הפסק המפתיע

האם מותר לפתוח תיק גירושין לעקוף את 'גזירת המעונות'?

כדי להילחם ב'גזירת המעונות' של ליברמן, חשבו מספר אברכים לפתוח תיק גירושין ובכך יצליחו לקבל את הסבסוד; הרב זילברשטיין נשאל האם זה מותר מבחינת ההלכה • זו תשובתו המפתיעה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

גזירת המעונות של שר האוצר איווט ליברמן, היוותה מכה קשה לציבור האברכים, אך במקביל הוצעו מספר פתרונות מעשיים, איך ניתן לקבל את הכסף במרמה, הפוסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, נשאל על אחת מהדרכים.

ברשתות החברתיות ובקבוצות גדולות של חרדים במייל, הופץ מיד לאחר שנודע על הגזירה של ליברמן, פתרון יצירתי איך ניתן לקבל את הכסף.

בספר מעשה חושב, הובא השאלה כפי שהוצגה בפני הרב זילברשטיין: "כל זוג אברכים, יפתח תיק גירושין ברבנות (רק לפתוח תיק, נא לא להיבהל) וינהל הליכי גישור, ומריבות וטענות ודחיית דיונים בהסכמה ושלא בהסכמה, יוכלו לנהל הליך בתור פרודים במשך שנים, עד שהממשלה הרעה הזו תיפול".

"מבחינה הלכתית", חידדו השואלים את שאלתם, "אין כל משמעות לפתיחת ההליך, מבחינה משפטית - האמא הופכת לאם חד הורית, פרודה. היא זכאית להטבות רבות יותר משקיבלה עד היום. (כ-35 % מאלו שאינן שומרות תורה ומצוות, הינן חד הוריות ומנצלות זאת היטב מבחינה כלכלית, הגיע הזמן שגם אנחנו נדע לנצל את הנישה הזו ברגע שהיא מוגדרת כחד הורית או כאשה פרודה בהגדרה, אין כל קשר בין עיסוק הבעל האב לבין זכאותה למעון...... להיפך, היא תקבל עוד הטבות כלכליות נחמדות). נא לא לשכוח. מיד בסיום ימי הממשלה הרעה הזו, לסגור את כל תיקי הגירושין ולבצע איחוד משפחות".

"במקום הפגנות", הסבירו השואלים, נפעל בצורה חכמה - הרי אין איסור חוקי בעניני בני זוג האוסר להיפרד ולחזור, ואף לגור יחד כרצון איש ואיש, די להכריז על מועד הקרע, האם מותר לנהוג כך?", נשאל הרב זילברשטיין.

בתשובה שנתן הרב זילברשטיין לשאלה, הוא אמר בראשית דבריו: "יש לראות את השאלה הזו בחומרה, ולא רק בגלל שמדובר כאן בלקיחת ממון בשקר, ומשחק עם יסוד קדושת הבית, ויש בזה גם משום "אל תפתח פה לשטן", אלא בגלל שיש כאן הסתכלות לא נכונה על כל הענין. ונקדים סיפור: מיד לאחר השואה התקיימה אסיפת רבנים בנוגע לשאלה של הקמת הישיבות, קם אחד הרבנים ואמר, זו אסיפה גורלית אנו נאספים כאן, על המשך קיום התורה בעם ישראל".

"הרב מפונוביז'", המשיך הרב זילברשטיין בסיפורו, "קם ואמר, אני רוצה לתקן, אנו לא נאספים כאן על המשך קיום התורה בעם ישראל, כי התורה בוודאי תמשיך, שהרי יש על כך ברית של הקב"ה "ראני זאת בריתי", שהתורה לא תשתכח, אנו נאספים כאן, רק בשביל דבר אחד, אם לנו יהיה חלק בהמשך התורה בעם ישראל, או לא. לאחרונה יש גזירה של ממשלת השמד, והגזירות הם כרגע בעיקר כלכליות, ואנו נזעקים, אוי הם פוגעים באברכים !!! הם רוצים לפגוע במחמד עינינו האברכים היקרים שהם מעמידי העולם !!, זה נכון, אבל הצעקה לא רק שהיא לא במקומה, אלא היא חילול השם!!!".

"הצעקה שנשמעת כאילו שהולכים לפגוע בפרנסתם של אברכים, היא חמורה מאד, אסור שזה יעלה על פה של שומר תורה ומצוות, אם אנו מאמינים שהאברכים הם מעמידי העולם, והם מחמד עיניו של הקב"ה שום בר דעת לא יעלה על דעתו שהם הרשעים יכולים לפגוע בפרנסתם".

"הפרנסה של האברכים", מבטיח הרב זילברשטיין, "לא תפגע כי הוא זה, השאלה היא, למי תהיה הזכות לפרנס את האברכים".

"עד היום (ואנו לא מבינים בדיוק למה), היה להם את הזכות קצת לעזור לפרנסתם של אברכים, וזה הגן עליהם. כעת הם מאבדים את הזכות הזו בידים, ואת הכסף שמיועד לאברכים, הם מעבירים לישמעאלים, זה בחירתם, ואם זה טוב להם שיבושמן. האברכים יסתדרו בעזרת השם בלעדיהם, איננו צריכים את הכסף הזה, אנחנו נקבל כעת כסף אחר, כשר יותר, ישירות מהקב"ה".

"אנו", הוסיף הרב, "צריכים לחזור ולשנן את זה, לומר שהם פרנסו את האברכים, וכעת פרנסת האברכים תפגע, כי הם החליטו להעביר את הכסף לערבים. זה חילול השם. אסור שזה יעלה על דל שפתותנו, לא מדובשך ולא מעוקצך, קחו את כל הכסף, תזרקו את זה לערבים, אנחנו נקבל כסף כשר יותר, ולא צריכים את טובתכם".

בתחילת הקורונה - פסק דרמטי: בלי מסכה? "להזמין משטרה" (צילום: בעריש פילמר)

הרב זילברשטיין שמתנגד בחריפות לצעד כזה, אף הוסיף לסיום במעלת בני התורה ואמר: בנוסף לכך, יש בזה גם כפיות טובה, כי כולם יודעים שפרנסת האברכים היא שלא כדרך הטבע, ולומר שאברכים הם מסכנים ועניים ופוגעים בהם, זה ית טובה, וכמו שאמר הקב"ה לעם ישראל, שלא יקחו מבני עשר אוכל וכסף בחינם, אלא ישלמו מחיר מלא, והטעם כתב רש"י (דברים כזו כי ה' אלהיך ברכך לפיכך לא תכפו את טובתו, להראות כאלו אתם עניים, אלא הראו עצמכם עשירים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר