"מועצת השורא"

מי המועצה העומדת מאחורי החלטות מפלגת רע"מ?

כניסתה ההיסטורית לקואליציה של מפלגת רע"מ הערבית לוותה באישור "מועצת השורא". אמש עוד חוק נפל בעקבות החלטת אותה מועצה. קווים לדמותה של המועצה (מיוחד)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
חברי מפלגת רע"מ (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אמש (רביעי) נפל חוק אי הפללת צרכני קנאביס בכנסת. לקואליציה לא היה רוב עקב התנגדותם הנחרצת של חברי מפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס. לטענתם, זאת בעקבות החלטת "מועצת השורא". גם חתימתם על ההסכם הקואליציוני וכניסתם לראשונה בהיסטוריה לקואליציה לוותה באישור המועצה. מי היא מועצת השורא? מי הם חבריה? ומה האידיאולוגיה השלטת בה?.

מפלגת רע"מ - תנועה

מפלגת רע"מ אינה מפלגה רגילה היא מפלגה המשויכת לתנועה שמעליה, בדיוק כמו מפלגות דתיות אחרות בכנסת. המפלגה משתייכת לפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, תנועה הקיימת במדינות רבות ובחלקן (מצרים, איחוד האמירוית, בחריין, ערב הסעודית, רוסיה ועוד) אף הוצאה מחוץ לחוק ואפילו הוכרזה כתנועת טרור.

מפלגת רע"מ עומדת תחת הנהגתה של מועצת השורא וכפופה לכל החלטותיה, שורשיה של המועצה נעוצים עוד בעבר הרחוק, המועצה הייתה קיימת עוד בזמן הנהגת הח'ליפות את האיסלאם אז תפקידה היה לייעץ, שורא בערבית = התייעצות. למדינות ערביות רבות יש כיום מועצות שורא ותפקידם משתנה ביניהם כשבמקרים רבים זהו רק כינוי שנותר מהעבר ובפועל המועצה מתפקדת כפרלמנט של המדינה (כמו באיראן פקיסטן ועוד) ובחלקן היא נותרה בתפקידה כמייעצת.

מועצת השורא של מפלגת רע"מ מונה 13 חברים ותפקידה לקבוע את מדיניות המפלגה והתנועה על פי עקרונות השריעה. יו"ר המועצה הוא השייח' חמאד אבו דעאבס והחלטותיה מחייבות את כל חברי מפלגת רע"מ. אידיאולוגיית המועצה מבוססת על דוקטרינה אותה פיתח וביסס השייח' יוסוף אל־קרדאווי הנחשב לאחד מגדולי הפוסקים המוסלמים כיום ומי שהקים את תנועת האחים המוסלמים, פִקְה אל-אַקַלִיַאת - "הלכות המיעוטים", הדוקטרינה מתייחסת לצורת ההתנהלות הנכונה של מיעוטים ערביים במדינות לא ערביות תוך שמירה על חוקי והלכות השריעה.

הזהות ערבית או פלסטינית?

על פי הבנה זו, במועצה מנסים לתמרן בין שמירת הזהות הערבית ואף הפלסטינית להשגת הטבות לאזרחים הערבים. במסגרת התנהלות זו במפלגה לא ניתן דגש על הזהות הערבית ואף על פי הדיווחים הם הסכימו להרחיק לכת ולהיכנס לממשלת ימין קיצונית, כל זאת כל עוד המפלגה לא תכיר רשמית בזהות היהודית של מדינת ישראל ולעומת זאת המדינה תבסס את היישוב הערבי ותדאג לצרכיו האזרחיים.

רע"מ עדיין תומכת בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים ובסיום הכיבוש ופינוי ההתנחלויות היא תומכת בשחרור האסירים הפלסטינים, הבטחת זכות השיבה לפליטים הפלסטינים והכרה בערביי ישראל כמיעוט לאומי. אך כיום אין היא שמה זאת בראש מטרות המפלגה.

בראשות המועצה כאמור, עומד השייח' חמאד אבו דעאבס. כל חברי המועצה ממונים בהסכמה על פי מעמדם הדתי, פוליטי ועל פי חלוקה לאזורים עם יישוב ערבי ברחבי הארץ כשכל איזור כזה מקבל נציג. מנסור עבאס שמכהן כיו"ר מפלגת רע"מ בכנסת חבר גם הוא במועצה, יחד עם מזכ''ל רע''מ וראש התנועה הפוליטית אבראהים חג'אזי ולאחר מאמצים ושיחות רבות עם חברי המועצה הם הובילו את מהלך הכניסה ההיסטורי של המפלגה לממשלה. זאת לאחר מהלך קשה לא פחות של היפרדות רע"מ מהרשימה המשותפת הערבית קודם הבחירות.

קשרים לפלג הצפוני וקיצוניות

האחים המוסלמים בארץ התפלגו לשניים בשנת 1996, הפלג הדרומי - תחתיו מפלגת רע"מ. והפלג הצפוני, שהוצא אל מחוץ לחוק על רקע קשריו האדוקים עם חמאס לפני כשש שנים. בין חברי הפלגים קיימים מספר קווים משותפים אם כי הפער האידיאולוגי ביניהם עמוק, בעוד הפלג הדרומי תומך בהשתלבות במדינה בצורה מתאימה בפלג הצפוני מתנגדים לכך בחריפות. כיום גם בפלג הדרומי ישנם קולות המזדהים עם חלקים מדעות הפלג הצפוני.

בארגון אמנם משתדלים לא להתעסק בשאלות הזהות הפלסטינית אך ישנם כמה קווים אדומים גם בעיניהם ובמקומות רבים הם מקיימים פעילות קיצונית, כך לדוגמה הקשרים בין בכירים בארגון לנשיא תורכיה ארדואן וכן ארגונים איסלאמיסטים קיצוניים שממומנים על ידם. בין המקומות המרכזיים בהן מתבטאת הקיצוניות של הארגון בצורה גלויה, נמצא המאבק הפעיל אותו הם מנהלים לשחרור אל-אקצה והפעילות הגלויה לצד פעילים קיצוניים בהר. הארגון מקיים קשרים בנושא גם עם הפלג הצפוני שכאמור, הוצא אל מחוץ לחוק.

יו"ר התנועה שייח' חמאד אבו דעאבס אף השתתף במשט המרמרה שיצא מטורקיה, במרמרה השתתפו גם פעילים של הפלג הצפוני, ביניהם ראש הפלג שייח' ראאד סאלח שכיום מרצה עונש מאסר בעוון הסתה לטרור. אבו דעאבס גם נעצר בסיום המשט. חברים בארגון עודדו מחבלים וביקרו משפחות של רוצחים טרוריסטים. כיום אידיאולוגיית הארגון לא מתרכזת בנושאים אלו, בארגון שמים כמטרה את העניינים האזרחיים ומאמינים כי דרכם יוכלו בהמשך לבוא להסדרה רבת-טווח כששימת הדגש כיום על הנושאים הפלסטינים לא תועיל במאום, כך לדוגמא אמר מנסור עבאס כשדיבר על האדמות עליהם השתלטו הבדואים בנגב שיהפכו לחוקיות במסגרת ההסכם הקואליציוני.

התנהלות בכנסת

המפלגה בפועל כבולה למועצה ואין באפשרות חבריה להעביר חוקים רבים אותם מעוניינת הקואליציה להעביר, החל מחוק האזרחות אליו התנגדו בחריפות ועד לחוק אי ההפללה לצרכני קנאביס. חבריה נאלצים לתמרן במיומנות בין המשמעת הקואליציונית להוראות מועצת השורא. כניסתם לקואליציה לוותה בהד רב, הייתה זו הפעם הראשונה בה מפלגה ערבית מוצהרת מסכימה לכך, בתמורה הם כמובן קיבלו הטבות רבות שיעזרו להיטיב את חיי הערבים בישראל ביום יום, כפי אג'נדת התנועה. בין ההטבות שקיבלו; תקציב עתק של כ-30 מיליארד שקלים לתוכנית כלכלית למגזר הערבי, עוד כ-15 מיליארד שקלים לבניית תשתיות ראויות ביישובים הערבים וכן תפקידים רבים ותקציבים נוספים.

ביקורת רבה נשמעה על הסכמת מפלגות הקואליציה לכניסתה של רע"מ, ההכרה ברע"מ מהווה לדעת רבים כחציית גבול ונתינת לגיטימציה לתנועת "האחים המוסלמים" שמוגדרת במקומות מסוימים כתנועת טרור. מן הצד השני, נשמע קול האומר כי הזמן בשל לשילוב הערבים בקואליציה ולשיתוף פעולה עמהם מתוך הדדיות.

הקואליציה בשלב זה מצליחה לתפקד יחד עם החלטת המועצה, ההיתקלויות אמנם הן בנושאים מהותיים אך למרות זאת בינתיים חבריה הצליחו לשרוד את המכשלות גם אם כמה חוקים לא עברו לשביעות רצונם, אך האם דעותיהם הקיצוניות שאמנם לא מובלטות אך קיימות יצליחו להתמודד עם כמה מחבריה הניצים של הקואליציה? ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר