"צביעות, בריונות, לא חוקי"

הישיבה שמבניה פונו באלימות - מאשימה: "רדיפת חרדים"

שבוע אחרי שהמבנים הניידים שהציבה פונו באלימות, גורמים בישיבת 'היכל יצחק' מגיבים: "זו שנאת חרדים" • ואלו התגובות ברשתות החברתיות לדרמה שארעה בשכונה (עולם הישיבות)

פינוי הישיבה בשבוע שעבר (צילום: באדיבות המצלם)

שבוע אחרי שמבנה הפנימייה של ישיבת "היכל יצחק" (לנדא) בירושלים נהרס באלימות בידי המשטרה, גורמים בישיבה תוקפים את התנהלות הרשויות, ואת הגורמים שהובילו לפינויה, וטוענים כי מדובר בצביעות. "אם המנהל הקהילתי דואג לבטיחות בחורי הישיבה - הוא מוזמן לסייע למצוא פתרון של קבע לבחורי הישיבה", אומרים בישיבה, "לא להרוס".

בישיבה מתייחסים לטענות שהופנו כלפיהם, בפוסט בפייסבוק, בידי אנשי המינהל הקהילתי יובלים ובידי גורמים בעירייה, שלדברי בכירים בישיבה הם אלו שעמדו מאחורי פעולת הפינוי, ואומרים כי הן מביעות צביעות. נציין כי לפי טענות המינהל הקהילתי, המבנים הניידים הונחו בישיבה "ללא תיאום העירייה וללא אישור העירייה, בפנייה ללשכת ראש העיר וגורמים בעירייה הובהר לנו מיידית כי המבנים הוצבו ללא אישור".

בישיבה, כאמור, מגיבים כי הצדקנות בנוגע למבנים הניידים אינה אלא צביעות ומפריכים את הטענות. לדברי גורמים בישיבה, "בישיבה נמצאים בחורים מעידית עולם הישיבות, ברובם תושבי ירושלים - בחורים מחונכים למופת. מעולם לא התקיימה הפגנה או איזו הפרעה לשכונה מטעם הישיבה. מלבד זאת, הישיבה רחוקה מקריית יובל לפחות 500 מטרים מכל צד, וכביש הגישה אליה הינו כביש ראשי, כך שלמעשה אין זיקה כלל בין הישיבה לשכונה".

עוד טוענים בישיבה כי המבנים הניידים שהונחו בשטח הפרטי של הישיבה לא תפסו שטח ציבורי השייך למנהל הקהילתי יובלים או לעיריית ירושלים. כמו כן המבנים לא נראו כלל מהכביש, כך שלא היוותה הפרעה לחזות השכונה.

בכיר בישיבה אומר ל'כיכר השבת': "מעניין כיצד היו מרגישים במנהל הקהילתי יובלים אם 400 בחורי הישיבה היו יוצאים לסיור הלשנות על תוספות לא חוקיות וסגירות אלומיניום ברחבי קריית יובל. האם המנהל הקהילתי גם אז היה תומך בהלשנות הללו? מדובר בשטח פרטי, ואין זה עניינו של המנהל הקהילתי בשום פנים".

פינוי הישיבה בשבוע שעבר

לדברי גורמים בישיבה, פעולת הפינוי, שעליה הורו בעיריית ירושלים, היא "בריונית ובלתי חוקית", ונעשתה אך ורק בשל לחץ פוליטי של גורמים שאינם מעוניינים לראות חרדים בעיר ירושלים. "ברצונם לנקות כמה שיותר שטחים מחרדים, אחרת אין שום היגיון בפעולה הברוטאלית שנעשתה בישיבה, ללא התראה, ללא הצגת צווים משפטיים או מנהליים, ותוך נקיטת אלימות קשה. הרסו רכוש פרטי השווה הון עתק בשטח פרטי", אומרים בישיבה.

בכיר בהנהלת הישיבה אף התבטא: "לא ייתכן מצב, שבו ביום הבחירות הגופים השונים שולחים אוטובוסים לבקש מהבחורים לסייע בבחירות, וביום שלאחריו מתייחסים אליהם גרוע אף יותר מאחרון הבדואים בדרום".

בישיבה מפנים לפוסט שכתב בכיר בעירייה בגנות הצבת המבנים שפונו ומעירים כי מנוסח דבריו נראה שמפריעה לו היותה של הישיבה חרדית, יותר מאשר עצם הנחת המבנים הניידים. זאת משיוט בפוסטים קודמים שלו שבהן לא התאונן על הנחת מבנים ניידים בשום מקום אחר בארץ זולת אלו של הישיבה. זאת למרות שיש כאלו מאות ואלפים, אף בירושלים עצמה שבה הוא מכהן בתפקיד בכיר.

גם בקרב תושבי שכונת קריית יובל היו שזעמו על היחס שהופנה כלפי בחורי הישיבה. בתגובות לפוסט ברשתות החברתיות שבו עודכנו התושבים כי המבנים של הישיבה פונו, ציינו רבים כי הם רואים את פעולת הפינוי כ"רדיפה דלתי מוצדקת".

"נשמה יקרה! הקרוונים האלו הפריעו למישהו?", שאל אחד הגולשים. אחר כתב: "למה להרוס? שיביאו מנוף וייקחו אותם בחזרה". גולש נוסף, שאינו מזוהה כחרדי, כתב: "בזיון מצוקת הדיור הולכת ועולה, ובמקום להתעסק בעיקר מתעסקים בתפל. לכו תייאשו את עמדות הבריאות ותילחמו על יוקר המחייה במקום להרוס דבר בנוי. חשיבה מוטעית אחינו עצוב ביותר".

כזכור, ישיבת "היכל יצחק - לנדא" הציבה בתחילת השבוע קרוונים בתוך שטח המבנה, שאינו בבעלות העירייה. העירייה שלחה פקחים ואלו שברו את הקרוואנים תוך הפעלת אלימות ופציעת אחד מעובדי הישיבה.

מישיבת "היכל יצחק - לנדא" נמסר: "הישיבה אינה רואה את עצמה כמסוכסכת עם מי מתושבי קריית יובל או עם מי ממנהל הקהילתי יובלים. אדרבא, הבחורים בישיבה הרשומים כתושבים בקריית יובל הצביעו ההנהלה הנוכחית בבחירות למנהל הקהילתי. איננו חפצים בעימות עם התושבים. תושבי קריית יובל הינם אנשים חמים, טובי לב, ואף התקבלו תרומות לישיבה בעבר מאת התושבים. איננו מבינים מדוע כעת יהיה מי שירצה ברעתנו. הבחורים אצלנו מחונכים למופת ומעולם לא נרשמה איזו הפרעה לשכונה מצד הישיבה. איננו מבינים מדוע אירעה ההתנכלות הזו. להערכתנו הפעילות שנקטה בה העירייה הינה בלתי חוקית ובכוונתנו לפנות לתביעה משפטית בנושא".

מנכ"ל מנהל יובלים מסר בתגובה: "המנהל החדש שאני עומד בראשו, עושה את עבודתו במקצועיות ללא כל אג'נדה פוליטית. אנחנו מזמינים כל אחד ואחד לפנות ולהיעזר במנהל ובי, בכל יוזמה ובכל עניין".

ל'כיכר השבת' נודע, כי פינוי הישיבה עורר תסיסה גדולה בקרב ראשי ורבני ישיבות בירושלים, וכי אף מתוכנן כינוס של ראשי ישיבות בעיר לדון בנושא. התחושה של רבים מראשי ומנהלי הישיבות, כפי שהעלו בידי 'כיכר השבת', היא שיחס העירייה לעולם הישיבות בירושלים מצריך בדק בית יסודי.

'כיכר השבת' ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר