טור חינוכי

עולים כיתה// הרב אוהד יוסף בטור לקראת פתיחת שנה"ל

ימים ספורים נותרו לסיום ימי 'בין הזמנים', ואלפי ילדי ובחורי ישראל יפתחו את שנת לימודים החדשה. הרב אוהד יוסף מתייחס בטורו לאתגרים בפתיחת שנה"ל החדשה (טור)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: יוסי זליגר פלאש 90)

בעוד ימים ספורים אלפי ילדי ובחורי ישראל יפתחו את שנת לימודים החדשה, זו הזדמנות טובה לפתוח דף חדש ולעשות שינוי.

באופן טבעי ישנה התרגשות המלווה בחששות, כמו בכל התחלה חדשה. איך יהיה עם הרב החדש, עם החברים, במסגרת החדשה, ישיבה חדשה. האם נצליח בלימודים ? האם נשתלב ונתאקלם בצורה טובה במסגרת הלימודים ?

חששות נובעות מחוויות לא נעימות מהעבר או מאמונות שהושרשו בנו כלפי עצמינו בפרט וכלפי העולם בכלל. ישנם חוויות ומסרים שקיבלנו אשר השאירו עלינו רושם רב ובעקבות כך חושבים ומאמינים שכך יהיה בעתיד. ומחשבה היוצרת מציאות כאמונות מגבילות על עצמינו ''שזה אני ואין למה לצפות''.

אנו כהורים חובה עלינו להיות ערים לכך, לשבת ולשוחח עם הילד, לקיים איתו שיחת הכנה, בפרט אם השנה החולפת לא היתה מוצלחת.

חשוב להדגיש שהעבר אינו שווה לעתיד ויש תמיד הזדמנות לשינוי, העתיד תלוי ברצון ובפעולות שלנו, איך היינו רוצים שחיינו יראו. זה כמו דף חלק הנמצא בפני הצייר, וכאדריכל העומד לסרטט דגם של בית לבניה.

בשלב ראשון יש להציב מטרה ברורה ופשוטה באופן ספציפי, מטרה שתהיה בעלת משמעות ונתינת למדידה.

לדוגמא מטרה כללית כמו ''השנה אהיה תלמיד טוב'' או ''השנה אשתפר בלימודים'' אלו מטרות נפלאות אך אינן מוגדרות היטב ואי אפשר כך למדוד הצלחה - במה וביחס למה נחשב ''תלמיד טוב'' ? ובמה מתבטא ''השיפור'' ? יש לזה משמעויות רבות ולפיכך קשה לבחון אם אכן מטרות אלו הוגשמו.

לעומת זאת מטרה מוגדרת כמו הקפדה על הכנת שיעורי בית, חזרה שבועית על החומר הנלמד בכל שבת, להעלות את הממוצע מ70% ל80% וכדומה. מטרות אלו מדידות ואפשר לבחון את הגשמתן.

להאיר את הנקודות החזקות שבו ואת כישרונותיו, לשים לב לדברים שכן הצליח ומצליח בהם, בכדי להעלות את המוטיבציה לשינוי.

המטרה צריכה להיות ריאלית וברת השגה עם יכולת להגשימה. אם מבחינה לימודית יש קושי, יתכן ובמקצועות מסויימים הילד צריך עזרה חיצונית כשיעורי תגבור וכדומה. פעמים הקושי הוא מבחינה חברתית, ועל כן יצטרך קבלת תמיכה והדרכה עם כישורי חיים. לא יתכן לדרוש מהילד ולהציב בפניו מטרות שאינן תלויות בו ואין לו את היכולת להגשימן.

בנוסף מטרה צריכה להיות מוגדרת בזמן ובאופן חיובי, דהיינו מה אנו רוצים שיהיה עד תאריך מסוים. כך ניתן לבחון הגשמת מטרות והצלחתן מה שנותן מוטיבציה להמשך עשייה חיובית.

חשוב לציין שעל המורים והמחנכים מוטלת החובה לקבל כל תלמיד בתחילת שנה כדף חלק ללא סטיגמות ודברים שליליים שלו מהעבר, לתת לילד את האפשרות לפתוח דף חדש ולעשות שינוי טוב בחייו, יש לכך השפעה גדולה מצד המחנך לטוב ולמוטב. מניסיוני בעבר, עם גישה חיובית ואורך רוח, תלמידים רבים השתנו לטובה מן הקצה אל הקצה.

שתהיה שנה טובה ומוצלחת והרבה נחת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר