זעם בישראל

הפולנים אישרו את החוק שייפגע בניצולים

ב'סיים' הפולני, אישרו את החוק שפוגע בזכויות ניצולי השואה וצאצאיהם לקבלת הרכוש שנגזל מהם בשואה. בישראל זועמים על אישור החוק ומאיימים בפגיעה ביחסים (חדשות בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין (צילום: שאטרסטוק)

לאחר מאבק ומחאה ישראלית חריפה, אישר הפרלמנט הפולני "הסיים" אמש (רביעי), באופן סופי את החוק שיגביל את היכולת של ניצולי השואה וצאאציהם לדרוש את רכושם שנגזל מהם בימי המלחמה. כעת החוק יועבר לאישורו של הנשיא הפולני אנדז'יי דודה שיכול ב-21 הימים הקרובים להחליט אם הוא חותם עליו או דוחה אותו.

החוק עורר את זעמה של ישראל מלכתחילה והוא אף הועבר ב"סיים" בגרסתו החריפה ביותר ללא התיקונים שהוכנסו בו לאחר לחץ אמריקאי בסנאט הפולני. התיקונים שבוטלו לבסוף היו אמורים לאפשר ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות ואי החלת החוק על תביעות קיימות. החוק החדש שאושר מאפשר לבטל גם תביעות קיימות.

שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, שאיים כי אישור החוק יפגע ביחסים בין ירושלים לורשא אמר לאחר אישור החוק בפרלמנט הפולני: "מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה. אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה".

לפיד איים כי ישראל תבטל בתגובה לאישור החוק את ההצהרה מ-2018 בה היא קיבלה את הנרטיב הפולני בנוגע לשואה.

האמריקאים הגיבו אף הם להתנהלות הפולנית, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי ארצות הברית "מודאגת עמוקות" מאישור החוק שפוגע בניצולי השואה וצאצאיהם וקרא לנשיא הפולני שלא לחתום עליו.

נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, אמר בתגובה לאישור החוק ב'סיים': "אנו עוקבים אחרי מאמצי החקיקה בנושא מקרוב. כמה מבכירי מחלקת המדינה שוחחו על הנושא עם גורמים רשמיים בפולין בשעות האחרונות. לממשלת פולין יש כעת הזדמנות להראות במעשים, ולא רק במילים, שהיא עומת לצד הערכים המאחדים את הברית בין ארה"ב לפולין".

יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע לאחר אישור החוק כי לא יקים את קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית בין פולין לישראל: "החוק להגבלת תביעות רכוש של ניצולי שואה הוא גזל מקומם שמהווה גם פגיעה בזיכרון השואה. ההחלטה של פולין ללכת בדרך הפסולה הזו פוגעת ביחסי שתי המדינות ובידידות ששררה ביניהן. במצב דברים זה אין מקום להקמת קבוצת ידידות בין הכנסת לשני בתי האסיפה הלאומית של פולין המקיימים בדרך קבע פעילויות שונות לחיזוק הקשר בין המדינות. אני קורא לנשיא פולין שלא לחתום על הצעת החוק הבזויה הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר