ממשיכים להיות בכושר גם בקיץ!

ימי הקיץ החמים מביאים רבים מאיתנו להרים ידיים ולוותר על שגרת הפעילות הגופנית. שרון זגון, פיזיותרפיסט רכז תחום פעילות גופנית מחוז צפון, ומנהל מכון פיזיותרפיה עפולה במכבי, מתאר את כל הדרכים לשמירה על שגרת האימונים גם כשחם ולח בחוץ, ואת כללי הבטיחות שעליהם חשוב לשמור ביציאה לפעילות גופנית בקיץ (בריאות, מכבי)

כיכר בשיתוף מכבי | כיכר השבת |
שמירה על שגרת פעילות גופנית מומלצת לאורך כל עונות השנה (צילום: שאטרסטוק)

הקיץ החם גורם לרבים מאיתנו לדלג על הפעילות הגופנית, לדחות אותו לימים קרירים יותר או לוותר. עם זאת, שמירה על שגרת פעילות גופנית מומלצת לאורך כל עונות השנה, מאחר שהיא חיונית לשמירה על הכושר הגופני ועל הבריאות. לכן, מומלץ לא לוותר על שגרת הפעילות הגופנית גם בקיץ, ולהתאים אותה לגופנו ולתנאי מזג האוויר החמים.

על אילו כללי בטיחות חשוב לשמור בעת פעילות גופנית בקיץ?

שתו מים: מומלץ לשתות מים לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית. שתיית מים מתונה מספר שעות לפני תחילת הפעילות הגופנית ובמהלכה, תאפשר ספיגה טובה יותר של הנוזלים בגוף. עם זאת, מומלץ לא להגזים ולהימנע משתיית כמויות גדולות מידי של מים, מאחר שאלו עלולים לגרום לאי-נוחות במערכת העיכול ולהפרעה בפעילות.

הימנעו מיציאה לפעילות גופנית בשעות החמות: צאו לפעילות גופנית בשעות הבוקר המוקדמות, לפני השעה 7 בבוקר, או בשעות הערב לאחר שקיעת השמש, כדי להימנע מקרינת השמש המסוכנת לעור, ומעומס החום המסוכן לגוף. הסכנות בפעילות הגופנית במזג אוויר חם, כוללות בין היתר התייבשות או פגיעה במאזן החום של הגוף שעלולה להוביל לעלייה חדה ומסוכנת בחום המכונה "מכת חום". חשוב לדעת כי מכת חום עלולה להיווצר גם במצב שבו מאזן הנוזלים של הגוף תקין, ושתייה מרובה לא תמיד מונעת אותה, אך מחסור בנוזלים הוא אחד הגורמים שעלולים להביא להתפתחותה.

הקשיבו לגופכם: אם אתם חשים עייפים ולא אנרגטיים כפי שאתם רגילים להיות, הקשיבו לגופכם והפחיתו מעצימות הפעילות, או קחו לכם מנוחה קצרה שתאפשר לגוף להתאושש, ולכם לשוב לפעילות בכוחות מחודשים. אם אתם חשים בסימנים ראשונים של מכת חום או התייבשות כמו: כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות – הפסיקו מיד את הפעילות הגופנית, עיברו למנוחה במקום מוצל, שתו מים בכמויות קטנות ובהפוגות קצרות, ושטפו את הגוף במים כדי לצנן אותו. במקרים חמורים יותר אשר אינם חולפים לאחר זמן קצר, יש כמובן לפנות לסיוע רפואי מיידי.

אילו פעילויות גופניות מומלץ לערוך גם כשחם בחוץ?

שחייה ופעילות גופנית במים: השחייה מאפשרת שמירה על שגרת פעילות אירובית נעימה ומרעננת גם כשחם בחוץ. בשחייה קצב ההזעה נמוך יותר, ביחס לפעילויות גופניות אחרות, והגוף מאבד פחות נוזלים. בנוסף, השחייה מאפשרת פעילות גופנית אשר אינה מעמיסה על השלד ועל המפרקים, ובכך היא מהווה יתרון עבור אנשים עם עודף משקל או עם בעיות מפרקים. בקיץ היתן לגוון את שגרת האימונים באימון שחייה מרענן בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע.

פעילות גופנית בבית או מכון כושר: פעילות גופנית במרחבים הממוזגים של הבית או של מכון כושר יוכלו לאפשר לכם לשמור על שגרת הפעילות הרחק ממזג האוויר החם שבחוץ.

תוכלו למשל להיעזר במכשירים שונים כמו מסילה להליכה או מכשירים אחרים שמדמים הליכה או טיפוס על מדרגות, או לתרגל תרגילי כוח באמצעות מכשירים או משקולות לחיזוק קבוצות השרירים השונות: שרירי הגב, הכתפיים והרגליים. ניתן גם לבחור בסדרת אימונים עם מאמן כושר אישי, אשר תוכל להתקיים בביתכם, תך התאמה של האימונים לצרכיכם האישיים.

פעילות גופנית בקבוצות התעמלות: ניתן להצטרף לקבוצות התעמלות המתקיימות בחללים ממוזגים, במגוון מסגרות, כמו למשל קבוצות ההתעמלות שמתקיימות במרכזים של מכבי, בהדרכת פיזיותרפיסטים מוסמכים, שעברו הכשרות מקצועיות הממוקדות בתחומי ההתעמלות השונים.

הליכה ריצה ורכיבה על אופניים: ניתן לשמור על שגרת הפעילות הגופנית האירובית בחוץ, הכוללות הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים, בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב. בקיץ תוכלו גם לגוון ולערוך את הפעילויות האלו על קו המים או באזור חוף הים, כך שתוכלו לסיים אותן בטבילה מרעננת ונעימה.

קיץ נעים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר