השריפה בהרי ירושלים

17 אלף דונם - נשרפו; המאבק בלהבות האש נמשך הבוקר

לוחמי האש ממשיכים גם הבוקר במאמצי כיבוי השריפה הגדולה בהרי ירושלים, שכילתה עד כה למעלה מ-17 אלף דונם, בסיוע מטוסי כיבוי; התושבים מורשים לשוב לביתם (ארץ)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ח' באלול תשפ"א | 16.08.21
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לאחר שעות ארוכות של לחימה בלהבות האש בשריפה שפרצה בהרי ירושלים, הבוקר (שני) האש עדיין בוערת - אך הסכנה לבתים, חלפה לפי שעה. צוותי כיבוי רבים ממשיכים לפעול במספר מוקדים בניסיון למנוע מהשריפה להתפשט שוב לכיוון היישובים, שמהם פונו אלפי תושבים. עם אור ראשון של בוקר, שבו מטוסי הכיבוי לפעול.

במהלך הלילה, ניתן אישור לאחר בחינת גורמי המקצוע לחזרתם של תושבי היישובים שואבה ושורש לבתיהם, בשעות הבוקר ניתן אישור לחזרתם של תושבי היישוב כיסלון וצוות העובדים של בית חולים איתנים, אך טרם ניתן אישור חזרה ליתר הישובים - גבעת יערים ורמת רזיאל.

נכון לשעה 09:00 בבוקר החשמל חזר בישובים כיסלון, גבעת יערים ובית החולים איתנים. במרבית הגזרות הגיעו להכלה של האש. כביש 395 עדיין חסום לשני הכיוונים מצומת אשתאול עד צומת הסטף.

בשעה 10:15 ניתן אישור לחזרתם של תושבי היישוב גבעת יערים - פרט לרחוב הלולים.

הערכת מצב של המשטרה, הבוקר (צילום: דוברות המשטרה)

בכיבוי האש אומרים כי "נקודות העשן הרבות והעצים החרוכים הם עדות כואבת ללחימה הקשה בשריפה העצומה שהשתוללה בהרי ירושלים מאז אתמול בצהריים".

מדובר בשריפה ענקית שכילתה שטח בהיקף של כ-17,000 דונם, כמעט פי 4 מהשטח שעלה באש בשריפה הגדולה הקודמת בנווה אילן (4,600 דונם).

מכוחות הכיבוי וההצלה נמסר, כי "כשבעים צוותים ממחוז ירושלים, מחוזות שכנים וכן כוחות חבירים רבים פעלו כאן לכל אורך הגזרה כשבכל עת צצים מוקדי שריפה עיקשים המתחדשים מדי פעם וממשיכים לאיים על חיי אדם ורכוש. במרבית הגזרות הגענו להכלה של האש אולם מוקדם לקבוע כי הושגה שליטה".

האש בוערת כעת בחמש גזרות שונות צובה-כסלון, בית מאיר-שורש שואבה, איתנים-גבעת יערים-צובה, הר איתן-סטף.

שמורת הר טייסים לכיוון צפון (צילום: אריאל קדם רשות הטבע והגנים)

טפסר ניסים טויטו, מפקד מחוז ירושלים מסר: "בשעה זו אנו מבצעים חילופי משמרות של הכוחות הפועלים על מנת לשמור על רצף הפעילות המבצעית ולרענן את הצוותים שנלחמים באש בעוז מאז אתמול הצהריים. פעולת מטוסי הכיבוי שהופסקה בשעות הלילה התחדשה עם אור ראשון. ארבעה מטוסים ממש עכשיו עוד שישה יצטרפו בשעה הקרובה".

לפני זמן קצר (שני) הסתיימה הערכת מצב בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן בחפ"ק הממוקם ביישוב שורש בהשתתפות גורמי המועצה האזורית, כב"ה, חברת חשמל, איכה"ס ונוספים.

בסיכומה ציין מפקד המחוז כי המאמצים העיקריים הבוקר הנם השלמת פעולות הכיבוי הסופי ומניעת התחדשות האש, בדגש למוקדים פעילים ואיתור כל מוקד העלול להתפתח כולל הערכות להמשך היום.

במהלך הלילה פעלו עשרות רבות של שוטרים ביישובי מועצה אזורית מטה יהודה למניעת פגיעה וביזה לאחר שאתמול פונו והתפנו עצמאית אלפי משפחות תושבי אותם ישובים שנפגעו באירוע השריפה שהשתוללה החל משעות הצהריים המאוחרות ועד לשעות הלילה. כאמור, הלילה, ניתן אישור לחזרתם של תושבי היישובים שואבה ושורש לבתיהם אך טרם ניתן אישור חזרה ליתר הישובים - גבעת יערים, רמת רזיאל וכיסלון.

תיעוד ראשוני של נזקי השריפה בשמורת הטבע הר הטייסים (צילום: בוריס קריפק רשות הטבע והגנים)

בנוסף, גם בשעה זו עדיין נמשכות פעילותם של כוחות המשטרה לצד לוחמי האש לאיתור מוקדים ומניעת התפתחות האש ברחבי האזור, מאמץ בו נוטלים חלק אף גורמי הסיוע מהיחידה האווירית של משטרת ישראל בכלל זה טייסת הכיבוי המשטרתית וסיוע של חיל האוויר.

עוד במהלך הלילה, נמשכו פעולות המשטרה לאיתורו של הנעדר שבתאי שמעון סיגל (25) הנעדר מאז אתמול לאחר שפונה בי"ח "איתנים".

נציב הכבאות דדי שמחי אמר אמש בתדרוך כתבים בחפ"ק האירוע כי "הייתה פה עבודה משותפת של הכבאות עם המשטרה שביצעה כאן פינוי מצוין. מתחזק החשד שמקור השריפה הוא במעשה ידי אדם, אך לא ידוע אם במזיד או בשגגה. החקירה תימשך", וציין לשבח את הפעילות שמנעה מיישובים שלמים להישרף.

אמש כשהאש החלה להתפשט וכביש הגישה היחיד לבית החולים לבריאות הנפש "איתנים" בגבעת יערים נחסם, הוזעקה יחידת 669 הצה"לית, בכדי לסייע בפינוי מוסק של החוסים במקום ואנשי הצוות הרפואי, אך לבסוף הצליחו לוחמי האש לפנות את כולם ברכבים.

(צילום: דוברות המשטרה)

כעבור זמן קצר התברר כי שני חוסים, שבתאי שמעון סיגל ממעלה אדומים ואלכס שכטמן מאלון מורה, נעדרו והמשטרה פתחה בחיפושים נרחבים. כעבור מספר שעות, אחד הנעדרים - אלכס שכטמן, אותר, והחיפושים אחר הנעדר השני, נמשכים.

השריפה הגדולה החלה סמוך לשעה 15:00 בצהריים, באזור בית מאיר, והתפשטה במהירות, בחסות הרוחות, לעבר יישובים סמוכים - רמת רזיאל, שורש, שואבה, גבעת יערים וכסלון. ענן עשן גדול במיוחד כיסה את ירושלים הסמוכה.

כ-3,000 תושבים פונו מהיישובים, מחשש שלהבות האש יגיעו אל הבתים. אלפי דונמים של יערות וחורש - נשרפו, עשרות בתים וחצרו - ניזוקו.

סמוך לשעה 22:30 הגיע ראש הממשלה נפתלי בנט לחפ"ק שהוקם בשורש ומאחד את פעילות כלל הכוחות באירוע. בנט הודה לכבאים וכוחות החירום ש"הצילו ממש חיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר