אצל השופטת החרדית

תקדים: חדלות פירעון - גם מחובות למע"מ ממעשה פלילי

בדיון בערעור שהתקיים, נפסקה פסקה תקדימית לפיה ניתן להיכנס להליכי חדלות פירעון - גם בשל חובות שהצטברו במרמה למע"מ "זהו האינטרס שלנו כמדינה" (חדשות משפט)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לראשונה בחוק חדל"פ בית המשפט מאשר לחייב לפתוח בהליכים חרף חובות שנוצרו במרמה למע"מ

תקדים: לראשונה בדיון שהתקיים בבית המשפט השלום בירושלים, בערעור שהוגש כנגד החלטת הממונה לדחות בקשת חייב בגין חובות בסך של 3.3 מיליון ₪ המורכבים מחוב למע"מ בסך של 2.5 מיליון₪, מתוכו קנס בתוכו של 1.8 מיליון ₪, הוחלט על ידי בית משפט השלום בירושלים לאשר באופן תקדימי, כניסה לשערי הליך חדלות הפירעון ולעבור מסלול לכיוון ההפטר.

המערער פנה בעבר להליך של פשיטת רגל ועשה ניסיון למחוק את חובותיו. המנהל המיוחד שמונה באותו ההליך ציין כי החייב לא שיתף פעולה ולא העביר מסמכים וכי למצבת חובותיו הצטרף חוב עצום למע"מ שאינו בר הפטר, לטענתו. בית המשפט דאז ביטל למערער את ההליך.

כיום עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון וישקום כלכלי פנה המערער בשנית בבקשה לקבל צו לשיקום כלכלי והפטר מחובותיו. המערער הגיש את בקשתו אך נדחה על ידי הממונה בטענה הורשע בעבירות על חוק מס ערך מוסף וכי הוטל עליו גזר דין בתיק פלילי לרצות עונש מאסר בפועל של 18 חודשים.

על החלטה זו הוגש ערעור ובית המשפט בפסק דין תקדימי מנתח את האפשרויות העומדות בפני המערער כיום ומאפשר לו כניסה לשערי ההליך במטרה לזכות בהפטר יום אחד.

בית המשפט קבע בערעור כי לממונה אין סמכות לדחות בקשה של חייב לכניסה בשערי ההליך מטעמים שאינם טכניים אלא מהותיים כמו השאלה שבמחלוקת – האם החובות יופטרו או לא.

בית המשפט קבע כי סוגית תום הלב וסוגית ההפטר תוכרענה על ידי בית המשפט בלבד ולא על ידי הממונה ואף קובע כי סוגיות אלה יוכרעו בסיום ההליך ולא בתחילתו.

בית המשפט אף מתח ביקורת על הממונה בתיק הערעור על כך שפעל שלא כדין ולא פנה לנושים לקבל את עמדתם לפי סעיף 183 לחוק טרם הכרעה בבקשה.

לסיום בית המשפט קובע כי ניתן לקבל הפטר גם מחובות שנוצרו כתוצאה מריביות וקנסות של רכיב עונשי – כלומר ניתן לקבל הפטר גם מחובות מע"מ שנוצרו בירמה במסגרת החריגים לחוק ומחייב את הממונה בתשלום הוצאות בסך של 3,000 ₪.

עו"ד לירום סנדה מפירמת עורכי הדין L.S מסר כי: "לראשונה במסגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתאפשר לחייב להיכנס בשערי ההליך גם כאשר עיקר חובותיו הם פלילים למע"מ ומורכבים מקנסות. זוהי בשורה ענקית לציבור שלם של חייבים שכבר ריצו את עונשם בעבר במסגרת התיק הפלילי שנפתח כנגדם ושילמו את חובם לחברה במסגרת מאסר בפועל. לא יעלה על הדעת שאדם שביצע עבירה פלילית לפי חוק העונשין יוכל לשקם את עצמו בחלוף תקופת המאסר שהוטלה עליו ואדם שיצר חוב לרשויות המס יאלץ לחיות עימו כל ימי חייו".

עו"ד לירום סנדה (באדיבות המצולם)

"זהו האינטרס שלנו כמדינה וחברה לסייע בשיקומו הכלכלי של חייב ולקדם את שילובו מחדש במרקם החיים הכלכלי. אני שמח שבית המשפט מיישם את התכלית של החוק וקובע שאירוע חדלות פירעון אינו עוולה או פגם מוסרי של החייב, אלא "רע הכרחי" הנובע מהתפתחותו ושכלולו של שוק האשראי".

עוד כתב כי "בפסק הדין בערעור בית המשפט מציב גבולות גזרה ברורים לממונה וקובע שלא כל דבר נתון לסמכותו ומרותו וכי עולם המשפט אינו עולם המחשבים, מדובר בהחלטות שיפוטית המסורות לבני אדם בשר ודם ולא לתוכנות. המקרה המתואר בערעור דנן הינו בדיוק מסוג המקרים בהן נדרשת הכרעה שיפוטית אשר אינה רק עוסקת בהוראות חוק ובתקנות אלא גם בלב וברגש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר