"נראים לי בעיתיים"

צעירים שעוכבו בעת הפרעות ברמלה, תובעים את המשטרה

אחרי שמצאו עצמם מעוכבים שעות רבות בתחנה, בעת מבצע "שומר החומות", ולטענתם אף עברו חיפוש בהפשטה, מגישים שלושה צעירים תביעה נגד משטרת ישראל (חדשות, בארץ)

שלמה מן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: דוברות המשטרה)

תביעה נגד המשטרה בגין עיכוב בלתי חוקי הוגשה בידי שלושה צעירים שעוכבו לשווא בזמן הפרעות בערים המעורבות במהלך מבצע 'שומר החומות'. בתביעה, שהוגשה בידי עו"ד מנשה יאדו ואלעדי ויזל מארגון 'חוננו', דורשים השלושה פיצויים בעקבות העיכוב הלא חוקי שבוצע נגדם, שלטענתם היה ללא סיבה ואף כלל חיפוש בהפשטה.

שלושת הצעירים, תושבי מרכז הארץ, הגיעו לעיר רמלה במהלך מבצע 'שומר החומות' על מנת לתמוך בתושבי העיר שסבלו באותם ימים מתקיפות ופרעות ברחובות. הצעירים עברו בין הבתים בשכונות ועודדו את רוח התושבים. בעת חזרתם לכיוון רכבם במטרה לצאת מהעיר, עברו סמוך לקבוצת שוטרים שביקשו מהם לעצור.

"ללא כל הסבר וללא שיח מקדים החלו השוטרים לצעוק על התובעים שילכו למקום סמוך בו רוכזו באותה העת מספר רב של מעוכבים יהודים. התובעים ההמומים ניסו להסביר לשוטרים כי הם לא עשו דבר ואין טעם לקחת אותם, אך במקום להקשיב לדבריהם המשיכו השוטרים לצעוק על התובעים ואף דחפו ומשכו אותם בצורה ברוטאלית לעבר מקום ריכוז המעוכבים", נכתב בתביעה.

הצעירים ניסו להסביר לשוטרים שאין סיבה לעכבם וכי הם בדרכם לצאת מהעיר, אך במקום להתייחס לטענותיהם אמר השוטר לתובעים כי "אתם נראים לי בעייתיים" והורה לשוטרים אחרים שהיו במקום לקחת את התובעים לניידת. כך תואר בתביעה.

עו"ד מנשה יאדו המייצג את הצעירים מטעם ארגון חוננו תקף את התנהלות המשטרה בנוגע לסיבת העיכוב. "השוטרים לא טרחו למסור לתובעים את עילת העיכוב, אלא פשוט לקחו את התובעים למקום ריכוז המעוכבים ומשם לניידת ללא כל שיג ושיח ותוך שהם דוחים את בקשת התובעים לדעת על שום מה ולמה הם מעוכבים לתחנה", אמר. "אף החוקרת שעות מספר לאחר מכן לא ידעה על שום מה עוכבו התובעים ולא יכולה הייתה בהתחלה לחקור אותם".

בתחנה עוכבו הצעירים לשעות רבות, מעל למותר בחוק. "במקרה נשוא התביעה עוכבו התובעים למשך עשר שעות בתחנת המשטרה, דבר העולה כדי הפרה חמורה של הוראות החוק בדבר משך העיכוב ופגיעה חמורה בחרותם של התובעים", הוסיף עו"ד יאדו.

בתביעה הודגש גם חיפוש בהפשטה שנעשה בניגוד לחוק. "השוטרים לא הסתפקו בביצוע חיפוש ללא סמכות אלא אף הוסיפו חטא על פשע ובעת עריכת החיפוש על אחד התובעים הכריחו השוטרים את התובע להתפשט מכל בגדיו למעט תחתוניו. כשניסה התובע לשאול את השוטרים האם ההפשטה חוקית ענו השוטרים לתובע כי 'מותר תמיד להפשיט עד בוקסר'. כאמור, אין כל סמכות לבצע חיפוש על מעוכב בעת כניסתו לתחנת המשטרה ועל אחת כמה וכמה שאין כל סמכות או הצדקה לעריכת חיפוש בהפשטה שלא כדין", כך נכתב בטיעוני התביעה.

אלעדי ויזל מארגון חוננו תקף גם הוא את התנהלות המשטרה. "במקום למקד את משאביה בטיפול בפורעים הערבים מייצרי הכאוס - בחרה משטרת ישראל ללכת בדרך הקלה ו"לנקות" את רחובות רמלה מיהודים, תוך ביצוע עשרות עיכובים באופן סיטונאי וללא כל בחינה ובדיקה פרטנית האם קיימת כלל עילת מעצר.

"התנהלות המשטרה הביאה למצב בו אנשים רבים נקטפו לתחנה, הוחזקו בה באופן לא חוקי במשך זמן מרובה מהמותר במסגרת עיכוב חוקי, וכל זה בזמן שאיש משוטרי התחנה לא יודע על שום מה ולמה הם מוחזקים שם", סיכם ויזל.

התביעה, על סך עשרות אלפי שקלים, הוגשה לבית משפט השלום ברמלה לדיון מהיר.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פעלה לילות וימים ארוכים להשבת הסדר על כנו במהומות בערים המעורבות וסיכלה שורה של אירועים חמורים שיכלו לעלות בחיי אדם ופגיעה ברכוש. ללא קשר כלל לתוכן התביעה, את תגובתה לדברים תתן משטרת ישראל באולם בית המשפט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר