"דירת ארעי" • פרויקט מיוחד

הקרבות הפנימיים וההיחלשות • השינוי של "יהדות התורה"

ליצמן התקוטט עם חבריו באגודת ישראל, גפני ניצל את המאבק - אך כולם הפסידו כש'יהדות התורה' שבה לאופוזיציה, ולשכות חבריה השתנו • מה עושים טסלר וברוכי, ומה עם כל היועצים? (פרויקט חג)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי ויעקב לדרמן פלאש 90)

המפלגות החרדיות עברו לפני שלושה חודשים למקום שבתקוותן יהיה "דירת ארעי": ספסלי האופוזיציה. אחרי שב-13 מ-15 השנים האחרונות לש"ס היה מקום של כבוד בממשלה וליהדות התורה אלו היו 10 מ-15, לאחר שנשארו בחוץ גם בממשלת אהוד אולמרט, יצאו אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני ממעגל מקבלי ההחלטות, בעקבות מהלכיו הפוליטיים של נפתלי בנט עם יאיר לפיד.

לכבוד חג הסוכות, בו אנו מקדשים את הניתוק מבית הקבע שלנו לשבעה ימים, ניצלנו את ההזדמנות לנתח איך נראו לשכות נציגי ש"ס ויהדות התורה בזמן שהיו חברי קואליציה - ואיך הן נראות כיום, עם הורדת התקנים, בלי תפקידי השרים, סגני השרים וראשי הוועדות בכנסת.

פרק ב': יהדות התורה

המפלגה האשכנזית, המאחדת בין הזרם הליטאי לזרם החסידי במתווה ריצ'רץ' רב שנים, חוותה מערכת בחירות מהמורכבות שהיו בה, וזו תחרות לא קלה.

נסתכל על מה שקרה ממבטו של יו"ר המפלגה בכנסת ה-23, ונבין את התמונה בשלמותה: יעקב ליצמן היה האיש שהוביל את ישראל, תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, באחד ממשבריה החמורים אי פעם: מאבקה מול הקורונה בתחילת התפשטותה בארץ. בממשלת נתניהו-גנץ הוא כבר היה שר הבינוי והשיכון, אבל גם זה קרה רק כשליצמן החליט לוותר על מקומו כשר הבריאות.

במקביל שני חבריו בסיעת אגודת ישראל, מאיר פרוש נציג שלומי אמונים וישראל אייכלר נציג בעלזא, אלו שלכאורה אמורים להיות איתו במאבקים מול דגל התורה המייצגת את הזרם הליטאי, החליטו שקצה נפשם בהתנהלותו חסרת הרסן, לשיטתם. הם דרשו שינויים במקומות במפלגה, מבחינת מי ראשון, מי שני וכן הלאה, וכן חלוקה שונה של כספי הסיעה.

יעקב ליצמן ומאיר פרוש. מריבה שהשפיעה על כל המפלגה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המאבק הזה נמשך עד עומק בחירות 2021, ימים בודדים לסגירת הרשימות לכנסת. הוא יצר מפלגה משותקת, והראה גם לשכנים הליטאים שאפשר לעוט על השלל. בסוף זה נגמר בניצחון דגל התורה, בראשות משה גפני, בהשגת שתי המטרות שהוצבו: ראשות המפלגה, ומשכך מקום שביעי, הריאלי יותר, לליטאים - ובחירת תפקיד ראשונה, בסבב המינויים בממשלה שתוקם.

המטרה הראשונה, שהביאה את משה גפני לראשות המפלגה ואת ח"כ יצחק פינדרוס למקום השביעי, הוכחה למפרע כחשובה במיוחד, כאשר יהדות התורה זכתה בשבעה מנדטים, פינדרוס נכנס לכנסת ויעקב טסלר, נציג ויז'ניץ', לא - בשל היעדר "החוק הנורווגי". המטרה השנייה הפכה לחסרת משמעות, מכיוון שהמפלגה נותרה באופוזיציה, והמינויים שתוכננו - נעלמו.

בשונה מש"ס, כל חברי הכנסת שכיהנו מטעם יהדות התורה בכנסת שחלפה, שובצו גם בבחירות לכנסת הנוכחית, ה-24. למרות זאת, בשל היעדר "החוק הנורווגי" ועם מספר מנדטים זהה בשתי המערכות שחלפו (שבעה), כמה חברי מפלגה נפלטו מן המשכן.

אז איך התנהלו הלשכות בקואליציה - וכעת באופוזיציה?

נתחיל ביו"ר המפלגה בכנסת הנוכחית, ח"כ משה גפני. בכנסת שחלפה כיהן בגפני בתפקיד שלדעת ח"כים בכנסת "נתפר למידותיו", יו"ר ועדת הכספים, אך הפעם הוא מכהן כח"כ נוסף באופוזיציה.

משה גפני. אמנם יו"ר המפלגה, אבל ללא השפעה בתוך הקואליציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עם גפני היו ארבעה חברי לשכה בכנסת שחלפה, ונותרו ארבעה: מוישי זלושינסקי, יועץ החקיקה שהפך להיות יועצו האישי, במקומו של שלומי פולק, שמונה לתפקיד מנכ"ל החברה הכלכלית של בני ברק; יעקב מורגנבסר, דוברו ואיש אמונו; מוישי שיפמן, גזבר דגל התורה ויועצו מאחורי הקלעים; ואלעזר מן, המשמש בתפקיד נהגו של גפני - ומקבל את משכורתו מדגל התורה. את הלשכה מלווה כל העת, מבחוץ, יועץ התקשורת ירח טוקר.

למרות שפולק סיים את תפקידו בלשכת יו"ר יהדות התורה, הוא עדיין נחשב לאחד מאנשיו הקרובים ביותר, לאחר שנים רבות של עבודה משותפת. פולק הצטרף לרשימה ארוכה של אנשים שעבדו עם גפני ברבות השנים, שמרו על קשר טוב עם יו"ר דגל התורה - והתקדמו בשלל מקומות: בנו, אליהו גפני, יועץ בקק"ל; פנחס ארליך, כיום מנהל אגף תרבות תורנית בעיריית ירושלים; שמוליק ליטוב, מנכ"ל עיריית בני ברק; שמוליק גרינברג, מנהל האגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים; יצחק רייך, כיום ממלא מקום מועצת רכסים; וקובי רוזנשטיין, מנכ"ל מוסדות "דרכי יושר".

אחריו, מגיע יו"ר אגודת ישראל, יעקב ליצמן, שר השיכון בכנסת הקודמת, כנכתב לעיל. בלשכתו נותרו שלושת אנשיו הקרובים: עו"ד חיים יוסטמן, ראש המטה; מוטי בבצ'יק, ראש לשכתו ויועצו האישי; וקובי איזק, הדובר ויועץ התקשורת. לעומת זאת, כמה שמילאו את לשכתו במשרד השיכון - עזבו: אברהם דז'דק, שכיהן כיועצו במשרדי המשלה, מונה ליועץ החרדי של חברת החשמל; ישראל זילברברג, מרכז פניות הציבור, ושמוליק אברהם, יועצו לענייני הקהילות, סיימו את תפקידם רשמית.

נציג שלומי אמונים באגודת ישראל, ח"כ מאיר פרוש, שימש כסגן לשר החינוך יואב גלנט בממשלת נתניהו-גנץ, וכעת שב להיות ח"כ אופוזיציוני נוכח. בלשכתו נותרו היועצת הפרלמנטרית שלו, רבקה קופטייל; בני הקר, מרכז פניות הציבור; ושניאור רוזן, יועץ התקשורת. לעומת זאת, שניים שמילאו תפקיד בלשכה במשרד החינוך, סיימו: ישראל שנור, שהיה יועצו במשרד החינוך, מונה להיות מנכ"ל מוסדות סלבודקה בבני ברק; יהושע טננהויז, הרמ"ט במשרד, משמש כיום כלוביסט המייעץ למוסדות.

ח"כ יעקב אשר, ששימש כיו"ר ועדת החוקה בכנסת ה-23, תפקיד שהיה מרכזי במיוחד בשל ההתעסקות התמידית בתקנות המאבק בקורונה, נפגע בתקן אחד, בשל הירידה ממעמד יו"ר ועדה בכנסת לח"כ מן המניין. בעקבות כך, רק חבר אחד בלשכתו סיים את תפקידו: אלחנן "נני" גרוסבוים, ששימש כראש לשכתו סיים את תפקידו ומשמש כחבר המועצה ומחזיק תיק הרווחה בעיריית ירושלים. מלבדו, שלושת האנשים שליוו את אשר בכנסת הקודמת, נותרו: דוברו ויועצו התקשורתי, יהודה רוסט; עוזרו האישי, יונה ויזל; ויועץ החקיקה שלו, יהודה כהן.

יעקב אשר. היה בעל השפעה גדולה בכנסת ה-23 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחריו ברשימה ניצב ח"כ ישראל אייכלר, נציג בעלזא בכנסת. בלשכתו נמצאים כעת שלושה, כאשר רק שניים נמצאים בתקן מבחינת שכר מהכנסת: איציק פיליפ מנהל הלשכה, ונתן קוט, מזכירו האישי ונהגו של ח"כ אייכלר. יצחק פלדמן, שכיהן כדוברו במשרה מלאה בכנסת שחלפה, הקים משרד יחסי ציבור פרטי, אך ממשיך לשמש כדוברו מבחוץ, עד שיימצא מחליף. לדברי לשכת ח"כ אייכלר, התקן השלישי עתיד להיתפס עם פתיחת מושב החורף של הכנסת.

חבר הכנסת היחיד ברשימת המפלגה החרדית-אשכנזית שלא שינה כלום בלשכתו הוא יצחק פינדרוס, שבכנסת ה-23 כיהן כח"כ מטעם "החוק הנורווגי", ובכנסת הזו כח"כ מן המניין, בדומה לאוריאל בוסו מש"ס. בלשכתו ישנם ארבעה חברים: מוישי רבר דוברו ויועצו האישי; חיים פרידלנדר יועץ החקיקה; מוישי מילר מרכז פניות הציבור - ומאיר סגל, המשמש גם כמרכז פניות הציבור, מטעם דגל התורה.

יהדות התורה אמנם קיבלה מספר זהה של מנדטים בשתי מערכות הבחירות, אבל גם היא, כמו אחותה הספרדית ש"ס, איבדה כמה נציגים, בשל העובדה שאין ברשותה שרים או סגני שרים, שיכולים להתפטר.

הראשון שיצא מן הכנסת הוא יעקב טסלר, נציג ויז'ניץ באגודת ישראל, שכיהן בכנסת שחלפה כיו"ר הוועדה לפניות הציבור. טסלר שובץ במקום השמיני בבחירות לכנסת ה-24, ועם השבעת ממשלת בנט-לפיד וביטול "החוק הנורווגי" עבור יעקב ליצמן ואורי מקלב - איבד את מקומו במשכן. למרות שהוא כבר לא משמש כח"כ, טסלר עצמו ממשיך בעשייתו הציבורית ולדברי מקורביו, "שגרת יומו לא השתנתה כלל". כבכיר הפוליטיקאים של חסידות ויז'ניץ, יומו ממשיך להיות עמוס בטיפול בנושאים ציבוריים ופרטיים, ומעורבותו בחיים הפוליטיים נמשכת כבעבר.

יעקב טסלר. נותר בחוץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלשכתו היו ארבעה חברים, מכיוון ששימש כיו"ר ועדה, שנפלטו החוצה עם סיום כהונתו בכנסת: הראשון הוא המשפטן הרצי גליצקי, מבכירי חסידות ויז'ניץ ("הסיעה המאוחדת"), ששימש בעבר כיועצם של שמואל הלפרט ומנחם אליעזר מוזס, נציגי ויז'ניץ הקודמים בכנסת. עם כניסת טסלר לתפקיד יו"ר הוועדה לפניות הציבור, מונה גליצקי לתפקיד מנהל הלשכה ומרכז עבודת הוועדה. כיום, לאחר שטסלר סיים את כהונתו, חזר גליצקי לעסקיו הפרטיים.

השני הוא יצחק ברטלר, מעסקני חסידות ויז'ניץ ומועמד מטעמה לעיריית ירושלים, ששימש כיועץ וכממונה פניות הציבור. כיום משמש ברטלר כאחראי מחלקת הארגון באגודת ישראל וממשיך לטפל בפניות הציבור המגיעות לטסלר, לצד פעילותו באגף הפיתוח של חסידות ויז'ניץ.

השלישי הוא שמואל שוק, יועצו האישי ודוברו של יעקב טסלר. שוק כיהן כבר אז כחבר מועצת עיריית אשדוד, ובימים אלו ממלא את התפקיד "בזמן רב יותר". במקביל, הוא ממשיך להיות יד ימינו של טסלר. הרביעי והאחרון הוא חיים מאיר ולצר, ששימש כיועץ האסטרטגי ומנהל מערך התקשורת והניו מדיה. כעת ולצר משמש כיועץ אסטרטגי למנהלי מוסדות וארגונים, וכיום מנהל שיווק בחברת 'צ'רדי' ואחד מבכיריה.

התשיעי הוא אליהו ברוכי, החמישי ברשימת דגל התורה והתשיעי ביהדות התורה. חבר הכנסת לשעבר ברוכי עושה כעת את הדבר היקר מכל, ושב להיות אברך כולל מן המניין. כיום הוא לומד במדרשת "דגל ראובן" בפתח תקווה בה לומדים יחד אברכים ובעלי בתים. כשפנינו מטעם 'כיכר השבת' ושאלנו לכמה זמן מתכנן ברוכי להישאר כאברך, הוא השיב: "לפחות עד אחרי החגים".

איתו היו בלשכה שלושה: ישראל מאיר, יועץ התקשורת, שממשיך לעסוק בתחום כעצמאי. כיום מאיר מנהל רשתות חברתיות ומשמש כיועץ תקשורת לעסקים ולעצמאים - גם בכנסת; דני זומר, יועצו הפרלמנטרי, נפרד מהכנסת לטובת עבודה בענף ההייטק; ובני דרוק, שהיה עוזרו ומנהל לשכתו של ברוכי, וממשיך ללוות את חבר הכנסת לשעבר בטיפול בפניות הציבור בזירה המוניציפלית בפתח תקווה - נושא שברוכי עסק בו רבות לפני הכניסה לכנסת ונראה כמי שצפוי להיות עסוק בו בעתיד. בנוסף, דרוק מייעץ לגופים פרטיים בענף הנדל"ן.

ח"כ אורי מקלב, איש הפתקים של הסיעה, שכיהן בכנסת הקודמת כסגן שרת התחבורה וכעת משמש כח"כ מן המניין, ביקש שלא להשתתף בכתבה.

המכנה המשותף לש"ס וליהדות התורה הוא הנכונות הבלתי נגמרת להוביל לסיום מיזם ממשלת בנט-לפיד. האופטימיות בקרב החברים שם לא גבוהה, למרות הדין ודברים שמקיים בנימין נתניהו עם בני גנץ וההצעות המפתות, אבל התקווה נשמרת. "התקציב יעבור בקלות, להערכתי, אבל אנחנו נמשיך לא לוותר להם, במליאה ובוועדות", כפי שהתבטא באוזניי אחד מבכירי יהדות התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר