סקירה מקיפה

אחרי 16 שנות שלטון: מי יחליף את הקנצלרית של גרמניה?

הקלפיות בגרמניה נפתחו לקראת ההכרעה - מי יחליף את הקנצלרית, אנגלה מרקל, אחרי 16 שנות שלטון • הסקרים צמודים, והשיטה דומה במקצת לשיטה הישראלית • 'כיכר' בסקירה מקיפה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
המועמדים המובילים להחלפת מרקל (צילומים: Shutterstock)

לראשונה בגרמניה מאז מלחמת העולם, קנצלר מכהן הודיע - לא אתמודד שוב על תפקידי. אחרי 16 שנות שלטון קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תסיים את תפקידה מייד לאחר היום (ראשון), יום ההצבעה לבונסטאג - הבית התחתון בגרמניה. 'כיכר' נכנס לעובי הקורה, עם כל המועמדים והמפלגות.

הפרק הקודם: מי הם המתמודדים על החלפת מרקל בכס הקנצלר?

כל אחת מהמפלגות זכתה לצבע מיוחד או לשילוב צבעים מיוחד, מה שגם מביא עיתונאים ופרשנים בגרמניה בפרט ובעולם בכלל להמציא שמות מעניינים לקואליציות אפשריות, כמו למשל "קואליציית הרמזור".

המפלגות הגדולות

CDU - המפלגה הנוצרית דמוקרטית

ארמין לאשט - הקנצלר הבא?

המפלגה שעד לאחרונה הקנצלרית המכהנת אנגלה מרקל עמדה בראשה, וב-16 השנים האחרונות הביאה אותה להישגים מרשימים, גם אם בבחירות האחרונות חלה ירידה מסויימת.

המפלגה נחשבת כמפלגת מרכז-ימין ומנהיג המפלגה הנוכחי הוא ארמין לאשט, אדם שלא נחשב למאוד כריזמטי, ונחשב לליצן החצר בבחירות הללו. לאשט הוא מועמד בעל סיכויים רבים לתפוס את כס השלטון.

על פי הסקרים האחרונים ה-CDU עומדת על 22-25 אחוזים מקולות הבוחרים, בין 155 ל-177 נציגים מתוך 709 חברי הבית התחתון. מדובר בהיחלשות משמעותית לעומת הבחירות הקודמות, אז זכתה המפלגה ב-200 מושבים.

SPD - המפלגה הסוציאל דמוקרטית

אולף שולץ - יחליף את מרקל?

המפלגה שתנסה לקחת מה-SDU את הבכורה. אחרי הבחירות האחרונות שתי המפלגות הקימו יחד קואליציה בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל וה-SDU. כיום שתי המפלגות מכריזות כי לא ישבו האחת עם השניה.

המפלגה שנחשבת במפלגת מרכז-שמאל מורכבת בידי אולף שולץ, שנחשב לעוד פחות כריזמטי מלאשט, ובגרמניה אומרים כי יותר מעניין לצפות במים מתאדים מלראות את שולץ נואם...

על פי הסקרים האחרונים שולץ ומפלגתו נמצאים במירוץ צמוד מול ה-CDU, ומפלגתו עומדת על בין 25-26 אחוזים מהקולות, כ-177-184 מושבים מתוך 709 המושבים. כך או כך כנראה שהמפלגה תתחזק משמעותית מהבחירות האחרונות, אז זכתה ב-152 מושבים.

המפלגות הבינוניות והקטנות

הירוקים

אנלה ברבוק - מנהיגה שותפה

המפלגה הירוקה בגרמניה פעולת למען עולם ירוק יותר וגרמניה ירוקה יותר. הירוקים על פי הסקרים האחרונים היא בעלת הסיכויים הרבים ביותר להיות המפלגה השלישית בגודלה, ואף להיות לשון מאזניים בין שתי המפלגות הגדולות שכנראה יזקקו נואשות לאצבעות הירוקות.

המפלגה שחשבת לשמאלית רדיקלית מונהגת בידי אנאלה ברבוק ורוברט האבק, והמפלגה התאחדה בסוף שנות התשעים בברית שנקראה 'ברית 90'.

על פי הסקרים המפלגה אמורה להתחזק בבחירות הללו, אחרי שכל מערכת הבחירות נסובה סביב משבר האקלים. על פי הסקרים תזכה המפלגה ב-14 עד 17 אחוזים מהקולות בין 99 מושבים ל-120, התחזקות משמעותית מ-67 המושבים הקיימים.

אלטרנטיבה לגרמניה

המפלגה הימנית הקיצונית אלטרנטיבה לגרמניה תנסה להגיע למעמד המפלגה השלישית בגודלה, אך ההישג הזה כלל לא מובטח לה.

המפלגה הקיצונית מונהגת בידי ירג מיוטן וטינו כרופאלה. המפלגה ממותגת בידי רבים כמפלגה ניאו נאצית, זאת למרות הכחשותיה.

על פי הסקרים האחרונים המפלגה זוכה בכ-10-11 אחוזים מקולות הבוחרים, בין 70 ל-77 נציגים מתוך 709 חברי הבית התחתון. מדובר בירידה בתמיכה, כשבבחירות הקודמות הצליחה להשיג 88 מושבים.

המפלגה הדמוקרטית החופשית

כריסטיאן לינדנר

המפלגה הדמוקרטית החופשית תנסה גם היא להשיג את כתר המפלגה השלישית בגודלה, וגם לה ההישג כלל אינו מובטח.

בגרמניה מציבים את המפלגה המונהגת בידי העיתונאי לשעבר כריסטיאן לינדנר כמפלגת מרכז-ימין ושותפה אפשרית לקואליציה עתידית עם המפלגה הנוצרית דמוקרטית.

לינדנר אגב, נחשב לאוהד ישראל ובערב קרא להקמת מערך עולמי למלחמה באנטישמיות.

על פי הסקרים האחרונים המפלגה עומדת על 10.5 אחוזים ל-12 אחוזים, בין 74 מושבים ל-85 מתוך 709 המושבים. המפלגה ככל הנראה תצליח לשמור על כוחה הנוכחי - 80 מושבים.

די לינקה - מפלגת השמאל

ג'נין ויסלר וסוזן הניג-וולסוב מנהיגות המפלגה

מפלגת השמאל בגרמניה הולכת ומצטמקת, כשבכל אופן המפלגה לא הייתה מפלגה גדולה במיוחד מלכתחילה.

המפלגה כשמה כן היא, מפלגת שמאל שרשמית מגדירה את עצמה 'סוציאל דמוקרטית', אך גורמים בימין טוענים כי המפלגה בעצם סוציאליסטית ואפילו קומוניסטית. המפלגה מונהגת בידי ג'נין ויסלר וסוזן הניג-וולסוב.

המפלגה מסומנת לא אחת בידי הפרשנים כשותפה אפשרית לקואליציה יחד עם ה-SPD (המרכז שמאלית).

כאמור, על פי הסקרים האחרונים המפלגה מצטמקת, ותזכה ב-5 עד 7 אחוזים מקולות הבוחרים, בין 35-48 מתוך 709 המושבים, מה שמהווה היחלשות מ-69 המושבים הנוכחיים.

הבוחרים החופשיים

הבוחרים החופשיים היא מפלגת מרכז ימין, שפונה יותר לאוכלוסייה שמועניינת להביא את הצד המקומי אל הפרלמנט.

המפלגה מונהגת בידי הורברט איוונגר, ועל פי הסקרים האחרונים המפלגה לא עוברת את אחוז החסימה, והסקרים האופטימיים מנבאים לה 3 אחוזים, שני אחוזים חשובים מתחת לאחוז החסימה.

נציין כי גודל הפרלמנט משתנה מבחירות לבחירות ולא ניתן לנבא את גודל הפרלמנט הבא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר