'המבדיל' | כל מוצ"ש

'כך הגעתי להיות שליח חב"ד בחברון' • צפו

לקראת 'שבת חיי שרה', שליח חב"ד בעיר חברון, הרב דני כהן, חושף את סיפורו האישי והמרתק; מנער בארה"ב עד שחש צורך לבוא ולחזק את חברון, וכן על הקשר עם החיילים (חרדים)

שטוב עם הרב דני כהן (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית "המבדיל", בהגשת זלמן שטוב, הרב דני כהן - שליח חב"ד במקום הצבאי ביותר, חברון. כדי לספר על הקשר על אלפי החיילים שמוצבים שם, על המסע מארה"ב לארץ ישראל ועל שבת חיי שרה שהפכה לקיבוץ גלויות אדיר.

כהן שגדל בארה"ב עלה לארץ ישראל עם משפחתו מתוך האידיאל של 'ארץ ישראל', וגר ביישוב פסגות שבזמנו היה מקום קשוח, מלווה בזריקות אבנים בדרך לבית הספר. אשתו בת שבע גדלה ברמת מגשימים שברמת הגולן, שכשמו, היה מקום לאידיאליסטים שרצו לבנות את הארץ.

אחרי ישיבת הסדר וביקור אצל הרבי מלובביץ הפך לחסיד חב"ד. אחרי החתונה חזר שוב לארה"ב, עבר ממקום למקום כדי להיות לוחם יהודי, גר בדאון טאון שיקגו שלדבריו איננה פחות מיליטרית מהעיר חברון, עד שבתחילת האינתיפאדה השניה הרגיש שזהו הזמן לחזור לארץ ולחזק.

ברוך מרזל מעלה את הרעיון שכהן עם עברו הצבאי יבוא להיות בחברון, עיר שמעבר להיסטוריה היהודית יש לחב"ד עצמה קשר קרוב אליה - אחת מבנות אדמורי חבד קבורה שם, ובתו של כהן אף קרויה על שמה. אחרי שכהן משכנע את אשתו, מרזל מוצא להם בית בעיר, והם עוברים לשם.

אחד המקומות הקשים בשירות הצבאי הוא חברון, הן מבחינת האוכלוסיה הערבית, הן מבחינת זמני השמירות הארוכים והן מבחינת תנאי מזג האוויר כשבחורף הלילות קפואים ומושלגים לעיתים. כך קם לו המושג שהוא פראפראזה למונח צבאי - 'רץ חב"ד', בחורים צעירים אשר רצים בלילות מעמדה לעצדה ומחלקים משקאות חמים, אוכל וכדומה.

הדבר יוצר חיבור עמוק יותר בין הבחורים אל החיילים, מה שמשאיר את החיילים אחרי השירות באוזר חברון לא רק עם חוויה צבאית אלא גם עם חוויה יהודית וחברתית.

שבת חיי שרה הפכה בשנים האחרונות לאבן שואבת לעשרות אלפי איש שעולים לעיר הקדושה, כדי להתחבר לפרשה. לפני חמש שנים עלה המיזם החדש שהוא בניית אוהלים ענקיים שישמשו לחלק מהעולים לסעודות שבת. מדובר על מעל לששת אלפים של אנשים הסועדים באותה שבת. המיזם שעולה מאות אלפי דולרים נתרם שנה אחרי שנה בידי אדם אנונימי, מופקת על ידי אשי הורביץ, ומתופעלת על ידי כהן.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וקיץ בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר