תיקון היסטורי

לטביה: "אנחנו לא אשמים - אבל נפצה את היהודים"

בבית המחוקקים הלטבי, ה'סאימה', עברה בקריאה ראשונה ברוב של 61-13 הצעת חוק לפיה 40 מיליון אירו ישמשו לפיצויים ליהודי המדינה - על רכושם שנעשק בשואה (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בית כנסת בריגה בירת לטביה (צילום: Shutterstock)

תיקון היסטורי: בבית המחוקקים הלטבי, ה'סאימה', עברה בקריאה ראשונה ברוב של 61-13 הצעת חוק לפיה 40 מיליון אירו ישמשו לפיצויים ליהודי לטביה - על רכושם שנעשק מהם בשואה.

בסוף השבוע שעבר, במושב של בית המחוקקים בבירה ריגה, נערכה הצבעה באשר לפיצויים, ורוב חברי ה'סאימה' הצביעו בעד. מוקדם יותר עמד הסכום המוצע על 20 מיליון אירו, אך בהמשך הוא הוכפל לטובת עשיית צדק עם כל הקורבנות.

לפי סוכנות הידיעות המקומית LETA, מתוך כמאה חברי הבית 13 התנגדו לחוק - כולם מתוך המפלגה הלאומית השייכת לצד הימני של המפה הפוליטית - בטענה שהסכום גבוה מדי ולא צריך היה להוסיף על ה-20 מיליון המקוריים.

בהצעת החוק מסופר כי נכסים פרטיים הולאמו בלטביה במהלך הכיבוש הנאצי, כאשר הנאצים השמידו כמעט לחלוטין את הקהילה היהודית המקומית. "במהלך השואה הושמדו התושבים היהודים, ילדיהם ומי שעבדו בארגונים ציבוריים ודתיים יהודיים", מדגישה הצעת החוק.

אחד ממוקדי ההשמדה של יהדות לטביה (צילום: Shutterstock)

לטביה, כמו מדינות רבות באירופה, מקפידה להדגיש כי היא אינה אשמה בשואה ובתוצאותיה - אלא הנאצים. "המדינה הלטבית אינה אחראית לשואה שהתרחשה בזמן כיבוש לטביה בידי הנאצים, ולצד זאת גם אינה אחראית לפעולות הכיבוש הסובייטי".

עם זאת, "מטרת החוק להשיב את הצדק, ולספק תמיכה לקהילה היהודית בלטביה על ידי פיצוי בתום לב לערכו הקדסטרלי של רכוש שלא התקבל בחזרה לידי הקהילה. זאת על מנת לחסל את ההשלכות ההיסטוריות של השואה על ידי המשטר הטוטליטרי הנאצי והמשטר הטוטליטרי הסובייטי", נאמר.

על פי הצעת החוק, 4 מיליון אירו ישולמו מתקציב המדינה מדי שנה, משנת 2023 עד 2032. הסכום מחושב על פי ערך הנכסים שהיו בבעלות הקהילה היהודית ב-16 ביוני 1940, נכסים שלא הוחזרו לקהילה, ואשר שוויים הקדסטרלי הכולל היה 47.8 מיליון אירו ב-31 בדצמבר 2018.

יצויין שמתוך כמאתיים נכסים שהיו שייכים ליהודי לטביה ערב השואה, רק שישה הוחזרו פיזית עד כה ואילו את היתר מעדיפה המדינה להשאיר בידיה ולפצות כספית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר