"מתווה ללא בשורה"

המתמחים מאיימים: נגיש מחר 2,300 מכתבי התפטרות

שרי הבריאות והכלכלה הציגו מתווה לפתרון בעיית שעות העבודה הרצופות של המתמחים במערכת הרפואית, אך הם דחו את המתווה - ומאיימים בהתפטרות המונית (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הפגנת המתמחים. ארכיון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו הבוקר (רביעי) מתווה לקיצור שעות העבודה הרצופות של מתמחים ברפואה, שכיום צריכים לשרת את החולים בישראל במשמרת בת 26 שעות רצופות. על פי המתווה, התהליך לקיצור השעות יהיה הדרגתי, ורק בעוד חמש שנים, ב-2026, כלל המתמחים יעבדו 18 שעות, קיצור של כמעט שליש.

אלא שהמתמחים, שבלעדיהם מערכת הרפואה בישראל לא יכולה להחזיק, מסרבים לקבל את המתווה, שלא מציע פיתרון מיידי לבעיה. יו"ר ארגון המתמחים מרש"ם, הד"ר ריי ביטון, הודיעה שארגונה אינו מסכים למתווה, ושהמתמחים והסטאז'רים יגישו מחר כ-2,300 מכתבי התפטרות. "הצגנו דרישות ברורות לאיך צריך להיראות המתווה אך כרגע יש קיצור ל-10% מהמתמחים בלבד".

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בהצגת המתווה לאיום המתמחים: "זה מיותר. אני בקשר טוב עם המתמחים וגם להם ברור שהתהליך צריך להיות הדרגתי. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ. חייבים להתחיל בצעד כלשהו. אני לא מבין איך התפטרות כזאת תעזור ומה היא תיתן".

בהצגת המתווה אמרה שרת הכלכלה ברביבאי: "התוכנית אינה מושלמת, אך היא פריצת דרך שמסמנת יעד נורמטיבי-ערכי לגבי תנאי עבודת המתמחים. תהיה נקודת בחינה ב-2023 של המתווה. יש כאן בשורה שמסתכלת על המתמחה כעתיד הרפואה בישראל".

שר הבריאות הורוביץ הסביר: "החלטנו ללכת על זה עכשיו ולא לדחות למרות הקורונה והלחצים. נלמד בדרך ונשפר דברים ספציפית לגבי מחלקות מסוימות. זה שינוי גדול שמעולם לא נעשה. נדאג לזה שהקיצור יושלם בכל הארץ".

יו"ר ועדת הבריאות, עידית סילמן, מסרה לאחר הצגת המתווה: "כמי שמלווה את מאבק המתמחים מקרוב מזה שנים, עוד לפני כניסתי לכנסת, אני שמחה על ההתקדמות המשמעותית בעניין קיצור תורנויות המתמחים, ועל כך שהגענו להבנה שמשמרת של 26 שעות אינה הגיונית, ובסופו של דבר - פוגעת בבריאות של כולנו. נושא שלא טופל שנים והוזנח הגיע כעת לתחילתו של מענה. זהו הישג חשוב ומשמעותי. עם זאת, דרך ארוכה עוד לפנינו. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות במתווה נכון ואחראי ואף לפקח על ההתקדמות בוועדת הבריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר