הדיונים, ומכשיר הטלפון שהוחלף

עוזרת מפקד המחוז מעידה: "נושא הצפיפות עלה כל הזמן"

הדיונים שקדמו להילולת הענק שנגמרה באסון והישיבות שקדמו לל"ג בעומר: מפקד מחוז צפון הציגה את גרסתה. כשהתבקשה להעביר הודעות, הגיבה: "החלפתי מכשיר הגיבוי לא פעל מאה אחוז" (ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' בחשוון תשפ"ב | 11.10.21
אמנו בעדותה, היום (צילום: לע"מ; תמונת רקע: חיים גולדברג)

רפ"ק לירז אמנו, עוזרת מפקד מחוז הצפון, ניצבה היום (שני) בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון, בו קיפדו את חייהם 45 יהודים באורח טראגי, והשמיעה את גרסתה להתנהלות האירועים.

אמנו סיפרה, בין היתר, על הדיון שנערך בסמיכות לאירוע ההילולא. "היה דיון רחב משתתפים שהתקיים במירון, בהשתתפות ממגוון משרד ממשלה. התכלית של הדיון הייתה, לשבת סביב שולחן אחד כדי לדעת כיצד מתקדמים".

היא הוסיפה: "שבועיים לפני הילולא חיכינו להחלטות ממשלה כיצד נערכים להילולא, והתשובות לכך היו במשרדי הממשלה. הבנו שכל המי ומי שקשורים לאירוע עסוקים בהתרוצצות בין משרד רוה"מ, למשרד לביטחון פנים כדי להבין את סדרי ההילולא.

"יום לפני הישיבה במירון עוזר שר הפנים פנה אליי ואמר לי בשיחת טלפון, עד השעה 14:00 צריך לקיים דיון ולהציג מתווה מסודר כדי לאשר את ההילולא. הוא ציין בפניי שהתקיים דיון במשרד לביטחון פנים, שם החליט השר לקיים דיון ולאשר את ההילולא".

כשביקשה השופטת נאור לקבל את הודעות הווטצאפ של העדה משבועיים לפני ההילולא ועד חמישה ימים שלאחר האסון, השיבה אמנו: "אין לי שום בעיה להעביר, רק אציין שהחלפתי מכשיר והגיבוי לא פעל במאה אחוז".

נאור: מתי החלפת מכשיר?

אמנו: "לקראת אוגוסט".

היא הוסיפה: "לא כל כך ידעתי איך להתייחס לפנייתו של עוזר שר הפנים, ולכן פניתי לממ"ז שאמר לי שאם תהיה החלטת מפכ"ל, נתקדם. למחרת כנראה שההוראות הועברו והתבקשנו לקיים את הדיון".

בהמשך, ציינה כי "לאחר העיכוב בהגעת התשובה מצד משרדי הממשלה, הורה מפקד המחוז להיערך להגעת האזרחים להר מירון, כולל היערכות להדלקות שצומצמו השנה בגלל שיום ההילולא חל ביום חמישי בערב".

נאור: איזה מסר שמעת מלשכת השר שאירוע מירון יתקיים כרגיל, וממי עבר המסר?

אמנו: "למיטב זכרוני זה המסר שהועבר לי ע"י ישראל אוזן. הבנו רק יום קודם ההילולא שלא צפוי להתקיים שום דיון בקבינט אודות הגבלות שקשורות לענייני הקורונה, ולכן ההכנות נמשכו כרגיל".

נאור: האם יש מישהו שציפה שיגמישו עבורו את הכללים?

אמנו: "היו הרבה מאד פניות מצד אזרחים, ומצד ח"כים ואישי ציבור לשעבר שדורשים כל מיני דרישות ותפקידי היה כמובן לסנן את הפניות הללו, וצריך להבין שזה הקונטקס של ההילולא.

"לגבי רשימת ההדלקות, התבקשנו לקיים דיון אודות קיום הדלקה נוספת של רבי מיילך בידרמן. היו מכתבי המלצות שהתקבלו אודותיו, וכל בקשה שכזאת, עברה דיון מסודר".

הרב מרדכי קרליץ: תוכלי לפרט אודות העדות שלך, בנוגע להפסקת ההדלקה בחסידות באיאן שהופסקה ע"י מפקד המחוז בשל הצפיפות?

אמנו: "הוחלט לפנות את הקהל משטח ההדלקה וגם לדלל את שטח ההר מקהל, ולאחר שנהיה מרווח יותר, איפשרנו את ההכנות להדלקות הבאות".

שלמה ינאי: את סיפרת בעדותך על דיוני עומק שהתקיימו, האם נושא הצפיפות עלו באותם דיונים?

אמנו: "הנושא הזה עלה כמעט בכל הדיונים".

ינאי: האם התייעצו עם מפקד אגף התנועה בנוגע למספר האנשים שיכולים להשתתף בהילולא?

אמנו: "היו מספרים שנמסרו אודות מספר כרטיסי הנסיעה שנמכרו כדי לנסות להבין את המספרים, היה שיח פתוח ודיונים כדי שכל אחד יביע את דעתו, אבל אני לא זוכרת התייחסות ספציפית של אנשי אגף התנועה".

ינאי: המשטרה קיבלה תשובה ממדור אסטרטגיה בחודש השביעי, שהנתונים שיש בידם הם משנת 2016, ושאין להם חומר ונתונים חדשים כדי להוציא דו"ח חדש ועדכני, איך המשטרה התייחסה לתשובה הזאת?

אמנו: "אנחנו לא קיבלנו תשובה כזאת משום גורם, ולהיפך, כשממ"ז צפון הבין שאין לו נתונים עדכניים, הוא הורה להכין שיעורי בית".

ינאי: אני רוצה לחזור לדיון הבין-משרדי והלחצים שהופעלו עלייך מטעם עוזר שר הפנים. האם זאת היתה הפניה הראשונה שקיבלת ממר אוזן, או שהיו פניות קודמות?

אמנו: "לא הכרתי אותו קודם לכן".

ינאי: בדיון שהתקיים לא השתתף נציג מטעם המשרד לבט"פ. מדוע?

אמנו: "לא יודעת. אנחנו נדרשנו לקיים דיון דחוף, ורשימת המוזמנים גובשה על ידי הממ"ז. אני לא יודעת להסביר מדוע לא השתתף נציד מטעם השר לבט"פ".

ינאי: סוגיית הצפיפות עלתה לאורך הדיונים?

אמנו: "הנושא עלה כל הזמן ע"י כלל הגורמים".

ינאי: האם התייעצו עם מפקד אגף התנועה או מישהו מאנשיו כדי להבין את סדר הגודל של האירוע על בסיס הנתונים שיש לאגף התנועה?

אמנו: "ההתייחסות של אנשי האגף היתה כוללת על בסיס מספר כרטיסים שנרכשו במשרד התחבורה וברכבת ישראל, כשבנוסף השיח שהתקיים היה אודות שיבוץ מפקדים במחסומים השונים ובמעברים".

ינאי: לגבי ההדלקות. על פי הידוע ההמלצה היתה לקיים 9 הדלקות ע"פ המודל של 3000 בני אדם לכל הדלקה. כמה הדלקות תוכננו מראש?

אמנו: "אני לא זוכרת במדויק, יש טבלה מסודרת".

ינאי: אני מנסה להבין, כיצד מספר ההדלקות עלה מ-9 ל-15?

אמנו: "אני חושבת שהמטרה בסוף היא לאפשר את פולחן הדת כמה שיותר, ואני סמוכה ובטוחה שכל מי שאושר לו לקיים הדלקה, קיבל את האישור ע"י כלל גורמי המקצוע".

• • •

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

ביום חמישי לפני כשבוע וחצי העיד עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. ביום שלישי שעבר העיד נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

אתמול השמיעו שני תלמידי ישיבה צעירים ששהו במעבר המוות ברגעי האסון במירון את תיאורם מעת התרחשות האירועים. אחד מהבחורים אף פרץ בבכי במהלך דבריו, שהובאו במלואם באתר 'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר