"פיקוח נפש"

הגרב"צ קוק התיר לפצוע לעשן קנאביס בשבת

הגאון הרב בן ציון קוק, ראש בית ההוראה הכללי ירושלים ורב קהילת אבי עזרי, התיר לחייל שנפצע בכל חלקי גופו במבצע 'שומר החומות' לעשן בשבת קנאביס בשל הייסורים (בארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

הפוסק הגאון הרב בן ציון קוק, ראש בית ההוראה הכללי בירושלים ורב קהילת אבי עזרי בפתח תקווה, התיר לחייל שנפצע בכל חלקי גופו במבצע 'שומר החומות' לעשן בשבת קנאביס בשל הייסורים הקשים שהוא סובל. השאלה הובאה אל הרב בידי משפחתו של הלוחם שסיפרה לרב כי הכאבים שלו גדולים עד למצב של "טוב מותי מחיי".

על פי המשפחה, משככי הכאבים הרגילים אינם מסייעים לפצוע ורק הקנאביס מצליח להרגיע אותו מעט.

התשובה פורסמה בעלון "שואלין ודורשין", והרב כתב כי על אף שלא נשקפת סכנה מיידית לחיי החייל, הוא מוגדר כחולה שיש בו בסכנה שמותר בעשיית כל צרכו".

"מעיקר הדין מותר לחלל שבת בעישון הסם ואין לך צורך גדול מזה", נכתב בתשובתו של הגרב"צ קוק שציין את דברי המשנה ברורה שהדבר מותר "אף על פי שאין בו סכנה במניעת ‏הדבר ההוא".

הגרב"צ קוק הביא את דברי החולקים על כך וכתב ש"אף שישנם ראשונים החולקים ואוסרים לחלל שבת אלא בדברים שיסתכן במניעתם, אך עיקר הדין כהשו"ע ‏אלא "שראוי להחמיר". ‏ולכן מעיקר הדין מותר לחלל שבת בעישון הסם, ומה שכתב ‏הביאור הלכה שיש להחמיר רק "אם אכן נצרך לזה", הרי ‏כאן אין לך צורך גדול מזה, ומה גם שידוע שמנוחת החולה, מחזקתו ונותנת לו כוחות להתגבר על מחלתו, ואילו הייסורים ‏הקשים מחלישים מאד מלבד שמונעים ממנו שינה הנצרכת מאד לרפואתו, ואם כן צורך גדול הוא לעצם רפואתו".

הרב ציין לבסוף, כי למרות ההיתר הספציפי אין היתר לעשות שימוש בסמים שלא לצורך פיקוח נפש כשהוא מציין את דברי האגרות משה בעניין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר