בן 600 שנה

פגעי מזג האוויר: הודו תשקם את בית הכנסת

יהודי העיר קוצ'י התפללו במשך מאות שנים בביהכ"נ קאבומבאגאם, שמצבו הידרדר בעשורים האחרונים לאחר עלייתם של מרבית יהודי הודו לישראל בשנות החמישים (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
היכל ביהכ"נ קאבומבאגאם (צילום מסך: Google Maps)

הודו הודיעה כי תשקם את בית הכנסת ההיסטורי קאבומבאגאם, שננטש בעשורים האחרונים ומצבו הידרדר בהדרגה - בין היתר בשל פגעי מזג האוויר.

לפי דיווח ב'Times of India' ההודי, מי שהכריז על כך הינו שר הארכאולוגיה והמוזיאונים אחמד דברקוביל שביקר ביום שישי האחרון במבנה, הממוקם בקוצ'י - עיר גדולה במדינת קרלה בהודו. יהודי העיר התפללו במשך מאות שנים בביהכ"נ, שגילו המוערך 600 שנים.

על פי הקהילה היהודית, בשנת 1568 נתן הראג'ה (שליט, י"נ) של העיר קוצ'י (אז היא נקראה קוצ'ין, י"נ) ליהודי עירו חלקת אדמה בסמוך לארמונו, לצורך הקמת בית כנסת מפואר.

מעבר להיותו החשוב והעתיק בהודו, בית כנסת זה היה האחרון מבין שבעת בתי הכנסת בקוצ'ין שהוסיף להיות פעיל בשנים האחרונות. בחצר הפנימית של בית הכנסת גם נקברו חלק מיהודי העיר, ועדיין ניתן לצפות עד היום במצבות עתיקות עם כיתובים בלשון הקודש.

מצבו הפיזי של המקום הידרדר בעשורים האחרונים, שכן לאחר עלייתם של מרבית יהודי הודו לישראל בשנות החמישים לא נותרו במקום מתפללים שישמרו עליו.

לאחר שהיהודים עזבו את העיר נמכר המבנה ההיסטורי ובהמשך עבר בין רוכשים שונים. עד לאחרונה שימש המקום כבית חרושת מקומי.

בשנת 2019 ירדו בעיר גשמים עזים מאד, שגרמו נזקים קשים לנכסים רבים באזור וכך גם לבית הכנסת - שחזיתו קרסה תחת הממטרים. בחודשים האחרונים נעשים מאמצים למנוע הידרדרות נוספת במצב המבנה, וכך למשל נבנה לו גג זמני.

השר שביקר במקום הבטיח שממשלתו תממן את שיקומו של בית הכנסת, שעדיין דורש טיפול נרחב. בנוסף, ישלם הממשל על הוצאות שמירה וניהול של המקום.

דיווח ב'אקספרס' מעלה כי בזמן העבודות התגלו גם שתי מצבות נוספות השייכות לקברים של יהודי העיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר