"באוצר התנגדו לגזירה"

הרוע נחשף: "ליברמן רצה 'ללמד לקח' את המגזר החרדי"

חשבתם שגזירת החד-פעמי נעשתה משיקולים כלכליים? תחשבו שוב; לאחר אישור התקציב נחשף, כי משרד האוצר היה נגד הגזירה, אך השר ליברמן התעקש על כך, כדי ללמד לקח את החרדים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

לאחר אישור התקציב נחשף, כי היו כלכלנים בכירים במשרד האוצר, שהיו נגד גזירת החד-פעמי בשל שיקולים כלכליים על השתייה, אך השר ליברמן התעקש על כך; "ללמד לקח את החרדים" .

מי שחשף זאת, הוא הפרשן הכלכלי הוותיק והבכיר סבר פלוצקר בטורו בסוף השבוע בעיתון ידיעות אחרונות.

העיתונאי הכלכלי הבכיר, הציג בטורו בסוף השבוע האחרון חמש הסתייגות; "אחת מההסתייגויות שלי היא משני המסים החדשים על מס החד-פעמי ומס על המשקאות הממותקים". "כמסים עקיפים", הסביר הפרשן, "הם גם תורמים לאינפלציה בתקופה רגישה במיוחד; רמת החיים של המשפחות מהעשירונים הנמוכים תיפגע מהם הרבה - הרבה יותר".

"הנימוקים להטיל את המסים הללו התבססו על נתונים מפוקפקים - צריכת הסוכר לנפש בישראל דווקא נמוכות בהשוואה למדינות ה-OECD. המסים שלא קשורים למאבק באקלים, גם מסבכים את חייו של הממונה על הכנסות המדינה, עד כדי כך שהוא היה חייב להבטיח לתעשיינים החזר מלא של מס הסוכר שייגבה ממשקאות טבעיים ללא תוספת סוכר".

כאן מגיע הפרשן הבכיר לנקודה המרכזית - והאכזרית; "מכל הסיבות הללו היו כלכלנים בכירים באוצר שהתנגדו להטלת המס - דווקא עכשיו, אך נכנעו לשר האוצר ליברמן שרצה ללמד לקח את המגזר החרדי".

רגשי הנקם של שר האוצר הנוכחי, האמור לפעול מתוך ממלכתיות ודאגה לכלל הציבור בישראל, יפגעו עמוקות בכיסו של הצרכן החרדי, שייאלץ להיפרד כל חודש מעוד עשרות או מאות ש"ח.

כמה משפחה ממוצעת תפסיד? על פי הבדיקה של חבר הכנסת אורי מקלב, משפחה חרדית ממוצעת תשלם מעל לאלף וחמש מאות שקלים נוספים בשנה רק עבור מס החד פעמי.

איך החשבון? על פי נתוני הלמ"ס בישראל חיים מיליון ומאה חרדים בישראל, בכל משפחה ממוצעת מהציבור החרדי ישנם 6.6 ילדים, כ-166,666.6 בתי אב חרדים. על פי הבדיקה עולה כי כלל בתי האב החרדים בישראל ישלמו מעל למאתים ותשעים מיליוני שקלים עבור מס החד פעמי בשנה, זאת מלבד עלויות שמחות, אירוח וכדומה.

גזירת החד-פעמי; מה אתם חושבים? • צפו

המס ייפגע גם בכיסן של הישיבות, החישוב הוא לפי מפתח של מאה סועדים. עלות התוספת למאה בחורים תעמוד על 1752.3 ש"ח לחודש. ובשנה יעמוד תוספת המס על למעלה מעשרים אלף שח לכל מאה בחורים.

יצוין, כי עלות זו הינה תוספת המס המגיע על מחיר המוצר, אותו לא חישבו בגלל פערי המחירים השונים בין רשתות השיווק השונות. על פי נתוני ועד הישיבות כיום בישראל ישנם כשישים אלף בני ישיבות מעל 16.5.

כמה הישיבות יפסידו? רשימה של הישיבות הגדולות:

• ישיבת חברון המונה כאלף ושש מאות בחורים, תאלץ לשלם 416,907.84 שקלים בשנה.

• ישיבת מיר ברכפלד המונה 700 בחורים תשלם עוד 169,272.18 שקלים בשנה.

• ישיבת אור ישראל תשלם 145,090.44 שקלים בשנה.

• עטרת שלמה של הרב סורוצקין הנזק הכספי מוערך ב-217,635.69 שקלים.

• ישיבת פונוביז' הנזק המוערך הוא - 416,907.84 ש"ח.

• ישיבת תפרח תשלם עוד 241,817.40 שקלים.

סקר החד-פעמי של 'כיכר השבת'

סקר של מכון ''נתוני אמת" בשיתוף 'כיכר השבת' בו השתתפו 1,096 משיבים מכל גווני החברה החרדית, העלה נתונים מרתקים.

על פי הסקר, 64% מהמשיבים חושבים שהחוק הוא "שמאלני" ו"יפה נפש", הערכת המשיבים היא כי החוק יגרום לצמצום של צריכת החד פעמי בכ-25% בממוצע.

מאבק כנגד הדת או כנגד זיהום האקלים? 66% חושבים שחוק הטלת המס על מוצרי חד פעמי נועד לפגוע במשפחות ברוכות ילדים, 59% חושבים שהחוק מיועד לפגוע באורח החיים החרדי, ו-58% חושבים שהחוק נועד באופן כללי להשתלח בחרדים.

ממוצע ההוצאה החודשית על חד פעמי במגזר החרדי עומד על 189.23 שקלים. ההוצאה החציונית: 150 שקלים. רק 2% מהמשיבים מוציאים 0 ₪ בחודש על חד פעמי. ככל שיש יותר ילדים מוציאים יותר על חד פעמי וככל שמרוויחים יותר - מוציאים יותר. גברים מוציאים יותר מנשים ורווקים יותר מנשואים.

ומה לגבי פתרון אפשרי למצוקה לה גרם החוק? על פי הסקר ישנה תמיכה של 60% בכך שהנחות ייעודיות למשפחות ברוכות ילדים על כלים חד פעמיים מהוות תיקון לחוק שהעלה את מחיר הכלים החד-פעמיים.

החוק, באופן רשמי כמובן, עבר במסגרת עידוד שמירת האקלים אך מסתבר שעל דעת הקהל הוא לא הצליח להשפיע, שכן 68% חושבים שיש לנו אחריות כיהודים לא להחריב את עולמנו, מתוכם קרוב למחצית מהמשיבים חושבים זאת במידה רבה מאוד. אך רק כמחצית מהמשיבים חושבים ששימוש בחד פעמי פוגע בטבע, למרבה ההפתעה, 38% מוכנים לשנות את הרגליהם בכדי לצמצם את הפגיעה בטבע.

עיתונאי 'הארץ' תקף את גזירת החד-פעמי וחטף מליברמן (צילום: בנצי רובין, אתר סרוגים)

העמדות לגבי חד פעמי משתנות כשזה נוגע למגזרים השונים אך מסתבר שגם בין המגדרים קיים הבדל, נשים יצמצמו שימוש יותר מגברים, הן יותר רוצות להשתמש בכלים אמיתיים ומוציאות כיום פחות על חד פעמי. נשים גם מסכימות יותר עם עמדות לגבי איכות הסביבה. חרד"לים משתמשים פחות בחד פעמי ותומכים יותר בעמדות לצמצום השימוש בו. קרוב למחצית מהמשיבים (47%) רוצים להשתמש יותר בכלים רב פעמיים.

שיעורי השימוש בחד פעמי במגזר גבוהים מאוד: 72% משתמשים בצלחות ובסכו"ם חד פעמי באופן יומיומי. 88% משתמשים בכוסות חד פעמיות באופן יומיומי. 92% מהרווקים משתמשים באופן יומיומי בכוסות חד פעמי לעומת 87% בנשואים.

גברים משתמשים באופן יומיומי בצלחות ובסכו"ם יותר מנשים (78% מול 67%), חרד"לים פחות משתמשים באופן יומיומי בצלחות ובסכו"ם חד פעמי (54%), וכן בכוסות חד פעמי (73%), בהשוואה לזרמים אחרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר