לכתוב נכון

איך כותבים - ב"ה או בס"ד?

מי כותב ב"ה ומי בס"ד? • האם בראש כל מכתב מזכירים את שמו של ה' ומאיפה המקור? • וגם: האם צריך לשים את הדף בגניזה? • בסייעתא דשמיא, הנה תוצאות הבדיקה (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
כתיבת מסמך (צילום: Ashley West Edwards, unsplash)

כבר מילדות אנחנו רגילים שבפתח כל דף במחברת או בכלל – אנחנו כותבים ב"ה או בס"ד.

השבוע, הכנתי כתבה מגזינית מיוחדת לגולשי 'כיכר'. כדי להתייעץ ולראות שהיא יצאה טוב, שלחתי אותה לחברי המערכת. עשיתי העתק-הדבק מוורד והעתקתי את כל המסמך לוואטסאפ. כך יצא שגם את ה-"ב"ה" שכתבתי בהתחלה ראו חברי המערכת.

פולמוס התפתח. האם בראש כל מכתב אנחנו כותבים ב"ה או רק על מודעה חשובה? מה ההבדל בין ב"ה לבס"ד, מי כותב כך ומי אחרת ובעצם, מאיפה המקור?

אז כמו כתב טוב, התיישבתי מול הוורד, כתבתי ב"ה, ויצאתי לבדוק.

המקור

ב"ה זה ראשי תיבות של ברוך ה' או בעזרת ה'. בס"ד הכוונה "בסייעתא דשמיא" – בעזרת שמים, ההכוונה כמובן לשמו של הקב"ה שיושב בשמיים.

העניין מאחורי כתיבת ב"ה על כל דף חדש שאנו כותבים, הוא לזכור את הקב"ה כל רגע בחיינו. ובעצם, גם מי שרואה את הדף שכתבנו – נזכר בקב"ה, בדיוק כמו הכתבים שראו את הכתבה ששלחתי והחלו לדון בנושא.

מבדיקה שערכתי עולה כי כתיבת ב"ה בתחילת כל מסמך התחילה לערך בתחילת המאה עשרים. אין עדויות מהתקופה שלפני כן שכתבו ב"ה בכתבים, רק מתקופה זו ואילך יש עדויות בראש המכתבים לאזכור שמו של ה'.

יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים?

לא מה שאני ראיתי. כל אחד כותב כפי שהורגל מילדות ואין לו באמת תשובה מדוע הוא כותב כך ולא אחרת. מה שאני כן יודע שלתימנים (לפחות לחלקם) יש מנהג לכתוב: "לק"י" – שזה ראשי תיבות: "לישועתך קיוויתי ה'".

יש כאלה שיכתבו לה"ו (לה' הארץ ומלואה), אי"ה (אם ירצה ה') או בעז"ה (בעזרת ה') אבל זה בעיקר בתוך המסמך ולא בראשו.

אם אתם יודעים על מקורות נוספים שמסבירים מדוע יש לכתוב בס"ד בראש מכתב או דווקא ב"ה, אשמח שתכתבו לנו בתגובות.

האם דף שרשום עליו ב"ה חייב גניזה?

כדי להינצל מהשאלה הזאת רבים נוהגים לרשום בס"ד וכך הם פוטרים את עצמם מכל שאלה הלכתית (ולכן יש מצב שרבים כותבים דווקא בס"ד). בכתיבת ברוך ה' יש ה' – והרי זה מסמל את שמו של ה' ולכן אסור יהיה לזרוק את הדף לפח.

אין חשש בכתיבת "ב"ה" ואין צורך בשמירה מיוחדת על קדושת הגיליון (באדיבות המצלם)

הרבי מליובאוויטש היה כותב בתחילת כל מכתב שלו "ב"ה" ולא נראה שהיה מקפיד שהמכתבים ילכו אחר כך לגניזה, אז מי שכותב כך, יש לו על מי לסמוך.

כדי לוודא את העניין באופן הלכתי, שאלנו רב. והנה תשובתו: "אין חשש בכתיבת 'ב"ה' ואין צורך בשמירה מיוחדת על קדושת הגיליון בשל כך, מאחר ומדובר בראשי תיבות של המילה 'השם' שהיא עצמה אינה קדושה".

מה שלא יהיה ואיפה שלא נהיה – תמיד נזכור, ה' אתנו ואין עוד מלבדו.

(מקורות: מכון הלכה חב"ד, הרב מ"מ הראל. "שלחן מנחם" חלק ה' סימן קלז, ובהערות שם ועוד)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר