בגלל הצאר?

הידעתם מדוע לובשים שטריימל? // סקירה מרתקת

רק כשהכל כבר מוכן לשבת נחבוש את השטריימל לראשנו • מה מקור המנהג, מאיזה גיל מתחילים לחבוש שטריימל ומי נלחם להפיל הצעת חוק לאסור יבוא שטריימלים לארץ? (מענין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
קונספירציה אחת טוענת כי העשירים היו נוהגים להוסיף לכובע הרגיל שלהם פרווה מהודרת ומכאן זה התגלגל לשטריימל (צילום: שאטרסטוק)

ערב שבת קודש. האווירה משתנה, לובשת קדושה. ריחות מאכלי השבת מכים באף. החולצה מגוהצת, הנעליים מבריקות ואז מגיע תורו של השטריימל. בתנועה זריזה אך עדינה מורידים את השטריימל מהמדף העליון בארון, מנקים מעט את האבק שהצטבר ופותחים את הקופסה.

אחרי שאנחנו לבושים מא' עד ת', מגיע תורו של השטריימל לנוח בהדרת כבוד על ראשנו.

אבל רגע. מאיפה הגיע מנהג השטריימל? יצאנו לבדוק. כי מה שמעניין – אנחנו שם, אתם כבר יודעים.

פרוש המילה

שטריימל, בעברית מדוברת: מזנבת, הינו סוג של כובע העשוי לרוב מזנב של שועלים. מישהו יודע מה קורה עם החורפנים? אמרו בזמנו (לפני כשנה) שיהיה חוסר. טוב, נבדוק את זה בפעם אחרת בעז"ה.

את השטריימל חובשים בעיקר מי שמזוהים עם הזרם החסידי, אך כשהולכים ברחובות ירושלים, ראיתי גם "פרושים" הולכים איתו (כדוגמת מרן הגרי"ש אלישיב שהלך עם שטריימל למרות שלא היה חסיד. א"ט). כך שלא מפליא לראות אותו גם על מי שלא מוגדר כ'חסידי' דווקא.

איך התחילו ללבוש שטריימלים?

הו. כאן יש כמה קונספירציות. האחת טוענת כי העשירים היו נוהגים להוסיף לכובע הרגיל שלהם פרווה מהודרת ומכאן זה התגלגל לשטריימל. השנייה טוענת כי בזמן הצאר הרוסי הוא ציווה על היהודים ללבוש זנב של חיה טמאה על מנת להשפיל אותם ואנחנו היהודים, עם האידיישע קאפ שלנו, הפכנו את הגזירה ממשפילה למהודרת.

עוד קונספירציה מעניינת שקשורה לחסידות גור: הצאר הורה ליהודים לא לחבוש כיפה, להסתיר את הפאות שלהם ולהכניס את הגרביים במכנסיים. בצר להם, חבשו על ראשם כובע המסתיר את הכיפה והפיאות. אומרים כי המנהג עם הגרביים נשאר מאז ועד היום כמו גם המנהג עם השטריימל.

קונספירציה אחרונה, הכי הגיונית ופשוטה: ברוסיה היה קר. הגויים חבשו כובע צמר מחמם והיהודים עטפו את הכיפה בפרווה ומשם זה התגלגל.

יש עוד. אבל בואו נתקדם.

רבותי הגיע זמן חבישת שטריימל

את השטריימל חובשים לרוב מהחתונה. אך יש חסידים (מעט מחסידות קרלין, קצת מברסלב ותולדות אהרן) שכבר מהבר מצווה מתהדרים בשטריימל, זאת כדי לשמר את מסורת אבותם. יש חסידויות שהילדים הולכים עם כובע, 'קולפיק' שמו, שגם הוא מפרווה. בילדותי אימי רצתה לשים לי את זה "כי זה יפה". היום אני יודע שלרוב רק נכדי האדמו"רים לובשים את זה. ב"ה, שניצלתי מזה, אחרת מה הייתי מתרץ לסביבה, איזה נכד של אדמו"ר אני?!

פעם אדמו"רי חב"ד הלכו עם שטריימל וגם מעט מהחסידים (בעיקר הירושלמים שבהם). כיום בחסידות הם חובשים כובע קנייטש רגיל.

הרבי הריי"צ מחב"ד (בארי גורארי, מתוך wikimedia)

כמה זה עולה?

עלות השטריימל מתחילה בסביבות הששת אלפים שקלים (אגב, היה אדמו"ר שהגביל את חסידו בקניית שטריימל עד 2500 דולר 'בלבד'!) ויכולה לנסוק עד למעלה מעשרת אלפים דולר! המחיר הממוצע הינו שמונת אלפים שקלים.

אגב, לסיום: בואו תעשירו את הידע שלכם. בשנת 2009 כמעט ואסרו להביא לארץ פרווה לייצור שטריימלים. אך סיעת יהדות התורה התנגדה נחרצות (כי הרי להם זה הכי נוגע) וההצעה נפלה מסדר היום.

נסיים ונאמר, כי היה מי שאמרו שהמנהג התחיל אצל חסידי הבעל שם-טוב שרצו להדגיש שכל דבר, אפילו זנב של חיה טמאה, ניתן להעלות לקדושה.

העיקר שיתקבלו התפילות, במהלכן חובשים את השטריימל, ברצון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר