העלאת המיסים

הגזירה תבוטל? תמיכה בהחרגת מיץ ענבים

הקואליציה שוקלת לבטל את מס השתייה המתוקה על המיץ לקידוש, ובמשרד ממשלתי דוחפים לכך • ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: "אף אחד לא שותה את זה לרוויה" (חדשות, כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מיץ ענבים, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

שר האוצר אביגדור ליברמן העלה בתקציב המדינה שאושר את המסים בדרכים שונות, בהן אחת שתיכנס בעוד כחודש וחצי: העלאת המס על השתייה המתוקה, כדי לצמצם את השימוש בה. במסגרת הצו, על משקה מתוק ששיעור הסוכר בו גבוה או שווה ל-5%, יוטל מס בסכום של שקל לכל ליטר.

נכון לימים אלו, בתוך הצו כלול גם מיץ הענבים, שרבים משומרי המסורת משתמשים בו לקידוש שבת ויום טוב, ובהתחשב בעלותו הגבוהה ממילא, זו עלולה להיות הוצאה משמעותית לכל משפחה.

בעקבות הפרסום ב'כיכר השבת', החלו נציגים חרדים לנסות לטפל בסוגיה, ולאחר כמה התפתחויות, הבוקר (שני) הגיע גב מהמשרד לשוויון חברתי: הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של החברה החרדית הודיעה כי היא מתנגדת להחלת המס על מיץ הענבים.

"תכלית החקיקה לא מתקיימת במקרה של מיץ ענבים: הוא אמנם נוזל מתוק, אך הוא איננו שתייה קלה. אין מי שנוהגים לשתות אותו כשתייה על מנת להרוות את הצימאון, זאת בנוסף לעובדה שעלותו גבוהה. על כן נכונה החרגת מיץ הענבים, על מנת שלא להשית עלות נוספת, ולא שוויונית, על חלק ממשקי הבית בישראל שמהווים צרכן שבוי ללא חלופה".

במכתב ששלח רועי אסף, ראש הרשות לפיתוח כלכלי לחברה החרדית במשרד לשוויון חברתי, הוזכרה חוות דעתו של הפרופ' נדב דוידוביץ', ראש איגוד רופאי בריאות הציבור, שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת': "מיסוי שתייה מתוקה הוא צעד חשוב לקידום בריאות, צעד שגם מגובה מחקרית. המס חייב להיות מלווה בצעדים משלימים של צביעה לטובת קידום בריאות וגם בחינת משמעויות חברתיות והתאמה. לאור זאת חשוב שמיץ ענבים טבעי ללא סוכר אשר משמש לקידוש עבור ילדים יוחרג, כל זאת בזהירות ללא יצירת חריגות אחרות שמנסים גורמים מסחריים לקדם".

אתמול חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, אמר בריאיון ל'רדיו 103' כי הוא מתנגד להחלת המס על השתייה המתוקה: "ככל הנראה נחריג ממס הסוכר את מיץ הענבים לקידוש. אף אחד לא קונה את זה כי הוא צמא", אמר.

יש להדגיש כי בסופו של דבר, ההחלטה בידי שר האוצר אביגדור ליברמן, לפי שזהו צו פנימי במשרד האוצר, אך המאמצים להוציא את מיץ הענבים - נמשכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר