המדריך ליצירה

עייפים? ייתכן ואתם יצירתיים יותר מתמיד

מחפשים רעיון אבל תקועים? • איך נהיים יצירתיים? • האם עייפות מועילה למוח לפרוח ומדוע כדאי לאסוף שלושה רעיונות שונים • וגם: 8 טיפים נוספים לקרוא ליצירתיות אלינו (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
שלושה רעיונות מטורפים צצו לי דווקא כי הייתי עייף (צילום: שאטרסטוק)

איך הכל התחיל?

באותו בוקר הגעתי לעבודה עייף ויגע אחרי שמחה משפחתית בלילה הקודם ונסיעה ארוכה בבוקר בדרכים. הגעתי למשרדי המערכת והרעיונות לכתבות החלו לרוץ בשופי. ברוך הוא וברוך שמו שתמיד יש רעיונות, טובים או טובים יותר, אבל באותו יום זה היה חריג. שלושה רעיונות חזקים במיוחד (אותם תקראו בעז"ה בשבעות הקרובים ואחת מהם כבר קראתם ואם לא, הנה: תרבות החלב במקומות עבודה) צצו לי בזה אחר זה וזכו להתלהבות רבתי מצד המערכת שאכין עליהם כתבות.

כשניסיתי לבדוק מדוע זה קרה לי, ידעתי דבר אחד לפני הכל: על זה אני אעשה כתבה.

לאחר קפה טוב וניסיון להישאר עייף בגלל הרעיונות מחד, ורענן לקראת כתיבת כתבה מאידך, התיישבתי לראות מדוע כשאנחנו עייפים אנחנו יותר יצירתיים.

האומנם, עייף יצירתי יותר?

ובכן, שימו לב למחקר המעניין שנערך על 428 סטודנטים: כשלא חושבים על הבעיה, יש סיכוי גדול יותר למצוא פתרון. זה השורש לכל הרעיונות היצירתיים שלנו כאשר אנחנו עייפים או במקלחת.

לרוב, בזמן שאנחנו עסוקים בלמצוא פתרון או רעיון לכתבה נניח, המוח שלנו עובד חזק ולא מצליח לשחרר רעיונות. ברגע שאנחנו רק מרפים מעט – הופ, הוא משתחרר וממילא הוא יכול לשחרר רעיונות בקצב.

כיוון שכולנו מסכימים שלא תמיד זה כך, עם כל הכבוד למחקר הנחמד, כשעייפים רוצים רק מיטה נוחה לישון בה. הינה לנו עוד כמה דרכים לתפעל את היצירתיות במידה והיא טיפה נרדמה.

רעיונות יצירתיים להיות יצירתיים

1. לצאת מהקופסה

הרעיונות הכי טובים באים במקומות לא צפויים. אל תישארו 'בריבוע' ותחשבו על מה שנח לכם. תאגרו את עצמכם ותחשבו על דברים פורצי דרך. נסו לחשוב על הרעיון מעבר לסתם רעיון. תנו לדמיון לעוף ותופתעו לגלות כמה גבוה הוא מגיע.

2. רעיונות לא קשורים

נניח שאתם חושבים על פעילות לחנוכה. הרעיון הראשון שיכול לקפוץ לראש הינו הפעלה שכולם ישובים במקומותיהם ועושים 'חבילה עוברת'. אבל רגע. אולי כדי להציע רעיון הפוך לגמרי. הפעלה שכולם צריכים לרוץ ממקום אחד לשני. הרעיון הוא שלכל רעיון יש רעיון נגדי. לכן, אם עולה לכם רעיון מסוים בראש – חשבו מיד על הצד ההפוך שלו. אולי תקבלו השראה.

3. בזמן לא שגרתי

אפשר לחשוב על רעיונות במשרד ובזמנים מוגדרים, אבל אפשר ואף כדאי לתת לרעיונות להופיע בזמנים לא שגרתיים, כמו בעת טיול, בים, במהלך הליכה, נסיעה ברכב ועוד.

4. בזמן הכי שגרתי

וכן להיפך. לפעמים חפץ כלשהו מהמשרד או להסתכל בדברים הכי מוכרים וידועים לנו – גם מביא רעיונות. פשוט לפקוח את העיניים ולהסתכל סביבנו.

5. לחקור את הנושא לעמוק

אם אתם חושבים על רעיון יצירתי למשהו, נסו לגלות את ההתחלה שלו. מאיפה הוא בא? מי המציא אותו? מי חקר עליו בעבר? איזה כתבות או הפעלות נעשו עליו? כשיש תמונה רחבה וברורה על הנושא – זה יכול לתת לכם כיוונים לרעיון היצירתי הבא.

6. לדבר עם כמה שיותר אנשים

ככל שתהיו יותר עם אנשים, כך תכירו יותר סגנונות והרגלי חיים שלא הכרתם. אנשים מעניינים ושונים תמיד מביאים רעיונות יצירתיים.

7. לעשות סלט משלושה תחומים שונים

עוד טריק חמוד: לקחת שלושה תחומי עניין דומים לנושא שעליו אתם חושבים, או אפילו לא קשורים בכלל - ולראות איך זה עוזר לכם לרעיון שלכם.

9. עבודה תחת לחץ

לא על כולם היא עובדת. אני יודע להגיד – ואני מקווה שההנהלה לא קוראת את דברי – שאני עובד ממש טוב תחת לחץ. זה ממש מוציא ממני את המיטב. לפעמים כאשר צריכים להגיש רעיון עם 'דד-ליין' מוגדר, זה מועיל ומוציא מאנשים את ההכי טוב שלהם.

ולפעמים רק עייפות עוזרת, אז פעם הבאה שאתם עייפים, תשחררו, תנו למוח לפרוח ומי יודע לאן זה יגיע...

יש לכם עוד? כתבו לנו בתגובות וכמובן... תהיו יצירתיים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר