יוצאים לאור • ריאיון

איך מצילים אנשים מכת? "אין שום דבר שאתה יכול להגיד"

פרויקט מיוחד לחנוכה על האנשים, הדמויות והחפצים שיצאו מחושך לאור • באולפן מתארחת גב' רחל ליכטנשטיין מהמרכז הישראלי לנפגעי כתות • מי נופל בכת ומדוע ואיך מצילים נפגעים? • צפו (חדשות)

משה מנס | כיכר השבת |
הריאיון המלא (צילום: אברומי לינשה)

פרויקט מיוחד לחנוכה על האנשים, הדמויות והחפצים שיצאו מחושך לאור; במסגרת הפרויקט מתארחת ב'אולפן כיכר השבת' הגב' רחל ליכטנשטיין, מהמרכז הישראלי לנפגעי כתות, לריאיון מעמיק על כתות, הנופלים בהן ואיך אפשר להוציא אותם מחושף לאור.

לפני כמה שנים הכרתי אדם שרבו הואשם במעשים חמורים, וכששאלתי אותו "מה אני יכול להראות לך בשביל להוכיח שמדובר בחוטא ומחטיא?" הוא ענה: "כלום". הוא הסביר שרבו קודש קודשים ושום עובדה או מציאות לא תשנה את זה. אנקדוטה שניה, יש לי חבר שקנה מארזי אנרגיה בחברת פירמידה כל שהיא, ולא משנה כל מה שהראתי לו שבמציאות הוא מפסיד - הוא לא הסכים לקבל. האם יש קשר בין המקרים? האם יש כת כלכלית שגורמת לאנשים להיות עיוורים למציאות?

רחל ליכטנשטיין: "כשאנחנו מדברים על כתות אנחנו מדברים על איזשהו קבוצה שיש לה דרך אידיאולוגית, יש לה מנהיג ויש אנשים שמצטרפים לדרך של המנהיג. זה מבוסס על דרך אידיאולוגית שיכולה להיות רוחנית, כלכלית, טיפולית או אפילו פוליטית. עד לכאן זה יכול להיות לגיטימי ותקין. יש הרבה קבוצות כאלו והם בסדר גמור.

"מתי זה הופך לכת פוגענית - כשבתוך הקונסטלציה הזו, נוצרת מערכת מעוותת בין המנהיג לבין המאמינים. כשעל בסיס מערכת היחסים הזאת נוצרת תלות מאוד מאוד מופרזת המובילה לשעבוד ופגיעה. פגיעה נפשית או כלכלית, או גם פיזית".

זה מוביל אותנו לשאלה שהמון חילונים יכולים להגיד: 'היי אתם החרדים, אתם החסידים - אתם גם מאמינים בכת'...

"שאלה טובה, ואני רוצה להגיד שהשאלה הזאת לכאורה נשאלת כאן באתר חרדי, אבל כשאני נותנת הרצאות למגזר חילוני היא נשאלת גם על קבוצות ניו איג'. כשאנחנו מדברים על כתות חשוב לי שלא לשפוך את התינוק עם המים שלא לחשוש מכל קבוצה עם מנהיג. לא הקבוצתיות ולא הקהילתיות ולא הדרך היא זו שהופכת אותה לכת. אנחנו לא רוצים לפסול שום רצון של בן אדם להיות שייך, להאמין או ללכת אחרי מישהו. זה הופך לכת כשהמנהיג שזה בידיים שלו לוקח את המקום הזה של השליטה וההובלה - כי יש לו קווים אישיותיים נרקיסיסטים או מגלומנים והוא הופך את הכוח לפגיעה או ניצול".

תני לי דוגמה לדברים שאמורים להדליק לנו נורות אדומות?

"אתן כמה. כשבאים ואומרים הדרך האמיתית נמצאת רק כאן ולא בשום מקום אחר ואפילו התנגדות למקומות אחרים. זה נורא אדומה. אני לא מדברת על גדר הנורמלי של אנשים המשוכנעים שמקום המגורים או הקהילה שלהם זה הכי טוב. אני מדברת על משהו קיצוני. אמירות קיצוניות. שכל מי שלא נמצא בקהילה - ילך לאבדון ולגהנום, שזה כמו דור המבול הם תיבת נוח ושהשאר יטבעו. שכל הרבנים האחרים הם סיטרא אחרא יש רק צדיק אחד אמת עלי אדמות.

"נורת אזהרה נוספת היא שבמקומות האלו, המנהיג יהיה מעל המוסר, מעל ההלכה, מעל ההנהגות וההנחיות שהוא עצמו מורה דרך עליהם. והוא גם יתן הסברים שהוא כבר הגיעה לתיקון ושהוא בדרגה רוחנית מאוד גבוהה. במקרה שאתה תיארת בתחילת הראיון- המנהיג הוציא ספר רב כרס למה מותר לו לעבור על ההלכה.

"נקודה נוספת זה העניין של החוויה שבן אדם עובר בתוך הקבוצות האלו היא השפלה ביזוי ומעשים שממש נעשים בפומבי. המנהיג משפיל אחד מול השני".

אז למה הם הולכים לשם, בטח אם את אומרת שהם חווים השפלות ורע להם? ועוד שאלה, יש כאלו בקבוצות סיכון?

"דבר ראשון הם לא חווים את זה בתחילת הדרך, בהתחלה הם מוצאים שם פתרון, מרגישים קהילתיות אהבה והם לא מזהים שזו כת. אני יכולה להגיד לך שככל שאנשים ידעו להכיר את הסימנים מראש כך הם ידעו לברוח. אנשים מצטרפים בדרך כלל חיפוש רוחני או פיתרון לשעת משבר או מצוקה והרבה פעמים הם מוצאים את הפיתרון בקבוצות האלה. כי הקבוצות האלה לא מתבססות רק על רע. אין תווית אדומה שמזהירה.

בהמשך הריאיון היא מסברה למה כשמראים לנופלים את העובדות והמציאות - זה לא עוזר? וגם, האם יש יותר חרדים שנופלים בתחום ומדוע? והכי חשוב - איך מתנהגים בצורה נכונה עם הנפגעים ואיך עוזרים להם?

צפו בריאיון המלא

• • •

בסקר שערכנו בשנה האחרונה ובו ביקשנו מ 400 איש שפנו למרכז לנפגעי כתות לענות על שאלון פילוח נתונים: 31% מהפונים אלינו ציינו כי השיוך המגזרי שלהם לפני הכניסה לכת היה חרדי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר