תגלית מפתיעה

בעיירה ליובאוויטש התגלו מצבות חדשות

במהלך פרוייקט שיקום ב'בית החיים' בליובאוויטש התגלו השבוע מצבות חדשות, האחת של נכד לאדמו"ר מחב"ד והשנייה של אחד מחשובי החסידים • ומי שודד מצבות? (עולם)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
תגלתה השבוע מצבה של נכד אדמו"ר האמצעי בחב"ד, הבחור שמואל אהרן (צילום: הרב גבריאל גורדון)

אחד הפרויקטים החשובים שנעשים בשנים האחרונות בשיקום ופיתוח בית החיים העתיק שבסמיכות לאוהל רבותינו הקדושים בליובאוויטש, הוא גילויים והצבתם מחדש של המצבות שנעלמו ושקעו באדמה במשך השנים.

במסגרת פרוייקט זה הוצבו מחדש מאות רבות של מצבות, מהם גם של בני משפחת בית הרב 'בעל התניא' ושל מגיד העיירה רבי ישכר בער נ״ע, המלמד של רבינו הזקן 'בעל התניא' נ"ע.

במהלך העבודות שנערכו לאחרונה בהקמתן מחדש על מקומם של המצבות שנתגלו, התגלתה השבוע מצבה של נכד אדמו"ר האמצעי בחב"ד, הבחור שמואל אהרן, בן בנו הרה"ק ר' ברוך, שלא היה ידוע עליו כה ממקורות אחרים.

על המצבה שהתגלתה נכתב: "פ"נ הבחור שמואל אהרן בן מורנו ברוך בן אדמור נפטר ר"ח חשוון שנת תר"ג לפ"ק תנצב"ה".

(צילום: הרב גבריאל גורדון)

כמו כן התגלתה השבוע מצבה המשתייכת ככל הנראה לאחד מחשובי זקני החסידים בעיירה, שנודע בשמו ר' שמואל ברוך ווארשאווער (מוורשא).

ר' שמואל ברוך הגיע לליובאוויטש לראשונה בשנת תקצ"ד, וזכה להסתופף בצילם של האדמו"ר הצמח-צדק, אדמו"ר המהר"ש ואדמו"ר הרש"ב מחב"ד, כשחלק ניכר מחייו התגורר בעיירה ליובאוויטש.

ר' שמואל, כך ידוע, התבלט כ'משכיל' גדול בתורת החסידות, ובשיחותיו של אדמו"ר מהוריי"צ, הרבי הקודם של חב"ד, הוא מוזכר כישיש מופלג ביותר, שאביו כ"ק אדמו"ר הרש"ב העריך מאד, ובילדותו היה הרבי הריי"צ משתדל לחפש את קרבתו ולשמוע ממנו סיפורים וזכרונות מדברי ימי החסידות.

על המצבה שנתגלתה נכתב: "פ"נ הישיש החסיד מורנו שמואל ברוך בר אביגדור נפטר ט' סיון שנת תר"ס תנצב"ה".

באזור העיירה נמצאו עוד תשעה(!) מצבות שנשדדו מבית העלמין (צילום: הרב גבריאל גורדון)

גאולת מצבות

במהלך השבועות האחרונים נמצאו באזור העיירה עוד תשעה(!) מצבות שנשדדו מבית העלמין על ידי גויי האזור, לאחר מלחמת העולם השנייה, ושימשו אותם לחיזוק יסודות הבתים ועוד.

כעת לאחר כ-80 שנה, נגאלו מצבות אלו והושבו אחר כבוד אל שטח בית החיים היהודי בעיירה ליובאוויטש.

כל הפעילות נעשית בניהולו של שליח חב"ד ומנהל המקומות הקדושים בעיירה ליובאוויטש הרב גבריאל גורדון ובתרומתו הנדיבה של הנגיד ר' יוסף יצחק פאפאק שי' מניו יורק, בעזרת ארגון "גדר אבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר