טור דעה

למה כל הרבנים נגד כהנא? // ישי כהן

ההנהגה היהודית-תורנית בישראל מאוחדת סביב ההתנגדות לרפורמות אותן מובילים מתן כהנא, נפתלי בנט, איווט ליברמן ויוליה מלינובסקי • ישי כהן מסביר את הפחד הגדול (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
בנט וכהנא (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ההנהגה היהודית-תורנית בישראל מאוחדת סביב ההתנגדות לרפורמות אותן מובילים מתן כהנא, נפתלי בנט, איווט ליברמן ויוליה מלינובסקי. זאת לא התנגדות של ההנהגה החרדית אלא התנגדות של כל שדרת ההנהגה התורנית במדינת ישראל.

כשמתן כהנא מתעורר מידי בוקר - הוא יודע שהוא מבצע רפורמות המנוגדות לדעת תורה. לא, לא דעת תורה של הרבנים הראשיים, גם לא דעת תורה של ההנהגה הרוחנית החרדית, כן, גם לא דעת תורה של רבני הערים, אלא של כולם, גם של המנהיגים הרוחניים של הציונות הדתית.

רק ביום רביעי האחרון התפאר השר כהנא כי הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, תומך ברפורמת הגיור שלו. מהר מאוד הגיעו ההבהרות מצד מקורביו שהסבירו כי הרב הציב מספר תנאים, והרפורמה שפורסמה מנוגדת לתנאים הללו.

שעות ספורות לאחר מכן פרסמו בכירי רבני הציונות הדתית, פה אחד, מכתב חריף וחריג בו הם תוקפים את הרפורמות שמקדמים בנט וכהנא וקוראים לצאת למחאה נגדם.

"הממשלה מקדמת שורת חוקים שמסכנת את מהות המדינה ומשנה את זהותה, עם ישראל מתקומם כנגד הניסיון הזה. אנו קוראים לציבור להתאחד ולמחות כנגד הניסיון להפוך את המדינה למדינת כל אזרחיה", כותבים הרבנים. לא פחות.

מכתב הרבנים צריך להדליק פרוז'קטור אדום לכהנא. השר שמנסה להבהיר שוב ושוב עד כמה הוא זה שבא לחזק את מעמד הרבנות הראשית והיהדות במדינה. מוטב שכהנא יעצור לרגע מריצת האמוק שלו ויעשה חשבון נפש, האם לרגע הזה הוא הגיע למלכות? האם שאף לכבוש את המשרד לשירותי דת כדי לבצע רפורמות שלדברי כל הרבנים הבכירים - החרדים והדתיים - הורסים את יהדותה של מדינת ישראל?

לכאורה, ניתן ללמד זכות על כהנא שהוא אכן מאמין בדרך שלו - למרות העגמומיות שיהודי מאמין בדרך שכזו. לכאורה, הוא אכן חושב שהוא זה שמציל את הרבנות הראשית. אבל כשכל גדולי הרבנים אומרים לך שאתה, אתה זה שהורס מה שבנו כאן במשך שבעים שנה; כדאי שתאזין, תקרא, תנסה להבין למה הם צודקים ואתה טועה.

ובכלל, כשמדברים על רפורמת הגיור צריך לזכור ולחדד: בניגוד לתדרוכים שונים, איש לא חושש שהחוק יעניק הכשר לגיורים רפורמים - שעל פי פסק הלכה המתגיירים שם יכולים לשמש כ'גוי של שבת' לכתחילה - אלא החשש האמיתי הוא מפני רבנים ליברלים שיהפכו את תחום הגיור הרגיש והקדוש לחוכא ואטלולא.

רפורמת הגיור של השר כהנא, לפחות ממה שנחשפנו עד כה, מלמדת על הרצון לנתק את הרבנות הראשית כמפקחת מרכזית. כל רב מושב נידח יוכל להקים בית דין לגיור, לגייר קטינים בניגוד להלכה, גיור סיטונאי, או שמא התבוללות סיטונאית.

ונראה כי אנו מפספסים נקודה נוספת בכל הרפורמות הללו. ייתכן ויש פה תכנית אסטרטגית שיטתית להעביר את הרבנות הראשית לידיים ליברליות להפוך אותה לצייתנית ולא משמעותית, מתן כהנא שהגיע מן הצבא שואף להפוך את הרבנות הראשית לגוף קיקיוני דוגמת הרבנות הצבאית והרבצ"ר הממושמע שכפוף לרמטכ"ל.

ועל כך, אומרים הרבנים כי יש להביע קול מחאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר