עשרה טיפים

מנהלים ישיבת צוות? כך תעשו את זה נכון

חברה שמכבדת את עצמה עושה ישיבות צוות • איך מפיקים בישיבות אלו את המיטב? • מזמן קבוע ועד איחולים • עשרה טיפים הכרחיים למנהל שרוצה להצמיח את החברה (עבודה)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
ישיבת צוות (צילום: שאטרסטוק / עיצוב גלילה חמרה)

כל מקום עבודה שמכבד את עצמו מקיים מדי תקופה, או אחת לשבוע, ישיבת צוות, במהלכה דנים על מה שבסדר היום.

ישנם מקומות שהישיבה הזו מתקתקת עד למאוד. למנכ"ל או המנהל אין הרבה זמן מיותר ולכן הוא 'מריץ' את הישיבה בצורה כזו שמצד אחד ידונו בכל מה שצריך ומצד שני לא יימרחו סתם.

ישנן ישיבות צוות שרק המנהל מדבר ומפעם לפעם אחד העובדים מגיב על הדברים או מוסיף הערה. ישנן ישיבות שכל משך הישיבה נראית כמו 'סיעור מוחות' אחד גדול ורק מפעם לפעם כולם משתתקים כדי לשמוע דובר יחיד.

כך או כך, הנה מספר טיפים איך לנהל ישיבת צוות בצורה הטובה ביותר ובכך להפיק ממנה את המיטב:

קבעו זמן

אינני יודע מה הכי מתאים לעסק שלכם, את זה אתם צריכים לבדוק. האם ישיבה רק פעם בשבוע תספיק או אחת לחודש? שמא בתחילת שבוע וסוף שבוע? העיקר שתקבעו זמן מסוים שבו כל הצוות יודע שעליו להתכנס.

קבוע שעה קבועה לתחילת הישיבה וחשוב מכך לסיומה. ישיבות יכולות להימשך שעות אם לא יעצרו אותן ויפה שעה אחת קודם. קבעו זמן ועשו מאמץ לעמוד בו.

כולם משתתפים

יש ישיבות שצריך שכל עובדי החברה ישתתפו, כגון הודעת מנכ"ל או רעיון חדש שצריך את כל הצוותים לסיוע. יש ישיבות שרק אנשים מסוימים (כגון רק המורים או רק אנשי התוכן של העיתון וכדו') צריכים להיות. מה שלא יהיה, כל מי שאמור להיות בישיבה שנקבעה – שיהיה. כדי למנוע היעדרויות ותירוצים – כולם משתתפים (אא"כ יש משהו מאוד חריג שבגינו העובד לא יכול להגיע).

מנהל הישיבה

קבעו מישהו אחד (שלרוב הוא כמובן המנהל, המנכ"ל, ראש צוות) שהוא זה שיוביל את הישיבה. הוא יפתח בדברי שלום וברכה, הוא ייתן סקירה קצרה והוא יוביל עד לסיומה הטוב של הישיבה.

עבר ועתיד

כדי לנצל בצורה הטובה ביותר את הישיבה, דברו על השבוע שחלף (נניח והישיבה פעם בשבוע) – איזה הספקים עשתה החברה, איזה דברים שעשינו היו לטובה ואילו לא. אחר-כך דברו על העתיד. מה ניתן לשפר לקראת השבוע הקרוב ומה כדאי להשאיר בדיוק כמו שהוא.

טיפ בונוס: כדאי לכתוב את הדברים במסמך "פרוטוקול פגישה".

סיעור מוחות

כדאי לתת את הכמה דקות (אבל רק כמה דקות) לצוות לדבר זה עם זה. הרי לרוב זה הזמן היחיד שבו כולם נפגשים יחדיו (הרי גם בחדר מורים לא כל המורים נמצאים תמיד יחד). בזמן הזה יכולים לעלות הרבה רעיונות יצירתיים וחשובים ולכן כדאי לתת את הזמן הזה.

לתת את הכמה דקות (אבל רק כמה דקות) לצוות לדבר זה עם זה (שאטרסטוק)

ושוב, ברגע שיש יותר מדי רעיונות בחלל האוויר, קחו דף ועט ורשמו אותם, שלא ייעלמו באוויר.

עברו אחד אחד

ויהי לאחר הסיעור מוחות של כולם יחד, בכל זאת חשוב לתת לכל אחד את הזמן שלו להביע את עצמו. עברו אחד אחד ושאלו אותו מה הוא מרגיש על התקופה הקודמת ומה מבחינתו יש לשפר לתקופה הבאה.

אם זו ישיבה שכל אחד צריך להציע בה רעיון לשבוע הקרוב (כגון מערכת עיתונים, סרטים ועוד) הזכירו ביום שלפני הישיבה שעל כולם לבוא אליה עם רעיון מוכן מראש – זאת על מנת למנוע 'זמן אוויר' בישיבה שרק במהלכה המשתתפים יגרדו את הראש לעלות רעיונות.

חשוב: בסוף השיבה כל אחד יוצא כשהוא יודע מה תפקידו ומה עליו לעשות עד לישיבה הבאה.

הביאו כיבוד

חשוב במיוחד לדאוג לאווירה של הישיבה. אם לא יהיה על השולחן דבר או (גרוע מכך...) יהיו ביסקוויטים בצלחת חד פעמית ובקבוק סודה פתוח כשהוא כבר בלי גזים – זו האווירה שתשרה על הצוות וככה בדיוק יכולה להיראות חלילה הישיבה.

אם יש מיני מתיקה מגוונים, בקבוקי שוקו (לישיבת בוקר), שתייה חמה (לרוב לישיבות ערב), כוסות, כפיות ומפיות – הרי שהצוות מיד יתייחס לישיבה ברצינות הראויה.

העשירו את הצוות

אינני יודע אם זה מתאים לכל ישיבה, אך מפעם לפעם כדאי להביא אורח חיצוני שעוסק בתחום שדומה לרוח החברה, על מנת להעשיר את הצוות. בין אם זה ישיבת צוות של בית ספר ואז כדאי להביא אורח מיוחד שידבר על מוגנות, נניח, או אומנות הדיבור (איך לרתק שיעור שלם את תלמידי הכיתה), ובין אם זה ישיבת צוות של חברת שירות לקוחות ולהביא מרצה אורח שידבר בפניהם איך להרגיע לקוח צורח...

מה שכן, כדאי לא להביא מישהו טרחן. שלא יהיה מתנשא ולא ארוך. אחד כזה שיבוא, ייתן מניסיונו, יגרום לחבר'ה ליהנות ואתם את שלכם עשיתם.

החמיאו והעבירו ביקרות

חשוב מאוד להחמיא למי שהצליח לעבוד טוב מאז הישיבה הקודמת ולעודד אותו להמשיך כך. מה טוב יהיה ליצור תחרות קטנה עם פרס מתגמל בין העובדים. "קנאת סופרים תרבה חכמה" (בבא בתרא כא.) ומאידך – במידה ואתם מנהלי החברה / ראש צוות – אל תהססו להעביר ביקורת. בין אם זה מישהו שאיחר לישיבה (וגורם לזילות) ובין אם מישהו שמתעצל לעשות את תפקידו כראוי. סוף דבר התפקיד שלכם לגרום לחברה להביא תפוקה גבוהה יותר ואם אתם לא תעירו לצוות, מי כן?!

- - ומילה ממומחה באומנות הדיבור:

סיימו באיחול

הדבר שהקהל הכי אוהב בסיום הרצאה הוא איחולים של המרצה. כולם עונים אמן בכוונה רבה ויוצאים מחוזקים. כך כדאי לסיים את הישיבה. איחול תמיד מביא מצב רוח טוב. "שיהיה שבוע טוב / שבת שלום לכולם, בהצלחה רבה לכל הצוותים בשבוע הקרוב. תיהנו מעבודתם, שהלקוחות וההנהלה יהיו מרוצים ממכם, עשו חייל ותביאו כבוד לחברה!".

ונאמר אמן.

• נהניתם מהכתבה, מצאתם טעות? רוצים להחמיא, להאיר או להעיר? שמא לספר לנו איך מתנהלת אצלכם ישיבת צוות או לתת עוד טיפים חשובים? כתבו לנו בתגובות או ישירות למייל: ari@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר