"יום היסטורי"

הושלמה בניית המכשול מסביב לרצועת עזה • צפו

לאחר שלוש וחצי שנים ושלושה וחצי מיליארד שקלים ובעזרת 1,200 עובדים - הושלמה בניית המכשול מסביב לעזה - 65 ק"מ של אמצעי הגנה מגוונים • צפו במכשול החדש (אקטואלי)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

לאחר שלוש וחצי שנות עבודה, צה"ל השלים היום (שלישי) את בניית המכשול ברצועת עזה, כ-65 ק"מ הכוללים אמצעי הגנה מגוונים שימנעו חדירה מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל.

מדובר באחד הפרויקטים הענפיים הכי מורכבים שמערכת הביטחון בנתה אי פעם - הן מבצעית והן הנדסית-ביצועית. המכשול הוקם במשותף ע"י משרד הביטחון וצה"ל בהובלת מנהלת גבולות ותפר, פיקוד הדרום ואוגדת עזה, אגף ההנדסה והבינוי ומנהל הרכש במשרד הביטחון.

המכשול שהוקם (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

מאז תחילת הבנייה היו בגזרה 15 סבבי לחימה ו-10 סיכולים של מנהרות, למרות הקושי, גם אז המשיכה המלאכה תחת אש. בשיא, פעלו באתר יותר מ-1,200 עובדים בו זמנית.

כמות המילוי והחפירה בפרויקט גבוה מ-3 מיליון קו"ב, כמות הבטון בפרויקט שוות ערך לכ-2 מיליון קו"ב, והושקעו בו 140,000 טונות ברזל ופלדה. לכל אלו סייעו 6 מפעלי בטון שהוקמו לאורך הגבול שנוהלו על-ידי 80 ראשי עבודה בחמשת המערכים.

המכשול כולל 5 מערכי הגנה משלימים:

• חומה תת-קרקעית פיזית וטכנולוגית.
• מכשול עילי הכולל גדר "שעון חול" בגובה של יותר מ-6 מטרים, מערכת שעוצרת רחפנים, כלי טיס ואמצעים נוספים.
• מכשול ימי הכולל אמצעים לניטור חדירות מהים ומערכת נשק נשלטת מרחוק.
• מערך מכ"מים ומצלמות לאחיזת השטח ולאיתור מנהרות.
• חמ"לים ברמת הגדודים, החטיבות והאוגדה.

(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

"החומה הוקמה כחלק מהמסקנות של 'צוק איתן'", הסביר ראש מנהלת גבולות ותפר, תא"ל ערן אופיר, "היא נבנתה בדומה לקירות של חניונים ומרתפים, על-מנת להוציא פחות אדמה ולהפחית את העלות. בסוף, העלות הכוללת של כל מרכיביה היא שלושה מיליארד וחצי שקלים בלבד".

"במהלך מבצע 'צוק איתן'", תיאר, "הופנה אלינו האתגר של בניית קיר תת-קרקעי מעזה נגד המנהרות, למצוא פתרון אפקטיבי והרמטי למנהרות הטרור שחוצות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה".

"העבודה הייתה לא פשוטה - עברנו 15 סבבי לחימה, ירו עלינו, היו כאן 1,200 עובדים בשיא, שדאגנו לשלומם ולביטחונם מבלי להפסיק את העבודה לרגע. היום אני יכול לבשר לתושבי עוטף עזה שיש היום מכשול, הן תת-קרקעי והן עילי, עם אמצעים מתקדמים, שימנעו כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".

(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

שר הביטחון, בני גנץ חנך היום את המכשול בטקס מיוחד שנערך בהשתתפות סגן שר הביטחון אלון שוסטר, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אמיר אשל, מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו, ראש מנהלת גבולות ותפר תא"ל ערן אופיר, בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל וראשי רשויות מעוטף עזה.

"המכשול", פתח גנץ את דבריו, "הוא פרויקט טכנולוגי ומבצעי, ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום. עם הקיר הזה, אנחנו מעניקים חומת הגנה לתושבי הדרום, ולא פחות חשוב - תחושת ביטחון אישי שמתאפשרת ומאפשרת לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח".

"שגרת החיים פה, היא הניצחון הגדול שלנו, והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת של החמאס לפגוע באזרחי ישראל –בדגש על איום הרקטות שנמצא כרגע על הכוונת, מתוך שטח הרצועה. נעשה את הכל בכדי למנוע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לשבש ולסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל".

"כדי לשנות את המציאות בעזה הדרישות שלנו פשוטות וברורות- הפסקה של הטרור", הוסיף, "הפסקה של התעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח, והשבת הבנים. אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו – ולא באיומי סרק."

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הסביר: "המכשול הזה הוא חלק מ׳קיר הברזל׳ של תפיסת ההגנה שלנו, הוא מייצג חשיבה מחוץ לקופסה ומבטא את סוג החשיבה שאנו מחויבים אליה בצה״ל. אנו משכללים את ההגנה לסוגיה בכל הגזרות, אבל זוכרים שההכרעה מושגת באמצעות התקפה, אנו מחזקים אותה באופן ניכר ובהתמדה - ובשנה האחרונה באופן מיוחד כלפי איראן".

גם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו לא טמן ידו בצלחת: "זהו יום היסטורי", כתב בציוץ שפרסם בטוויטר, "היום נחנך המכשול התת-קרקעי שבולם את נשק המנהרות של חמאס".

"ביוני 2016, לפני 5 שנים, הבאתי לקבינט החלטה להקים קיר תת-קרקעי מסביב לרצועת עזה. להחלטה הזו הייתה התנגדות גדולה, כפי שהייתה התנגדות דומה להקמת הגדר שיזמנו בגבולנו הדרומי, שבלמה את הצפת ישראל במסתננים".

"התעקשנו", כתב, "לא ויתרנו - והפרויקט יצא לדרך. היום הוא נחנך באופן רשמי. מדובר בקיר פלדה ובטון בשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרים יכולות איתור והתראה".

הציוץ של נתניהו (צילום מסך מתוך החשבון הרשמי של בינמין נתניהו, תמונה: כיכר השבת)

"במבצע 'צוק איתן', מחבלי החמאס ניסו לחדור באמצעות מנהרות ליישובי עוטף עזה ולחדרי האוכל של הקיבוצים. הם חשבו שהם יצליחו לעשות זאת גם במבצע ״שומר החומות״, אבל אז הם גילו שהם חסומים. בכל פעם שהם ניסו להתקרב אלינו - הם הושמדו מתחת לקרקע".

"המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה כבר הציל חיים רבים. אני גאה בכל אלו שהיו שותפים להחלטה ולביצוע של פרויקט לאומי חשוב", כתב לסיום.

(צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר