התוכנית הכלכלית

"צבא מקצועי בישראל - בתוך 20 שנה; צריך להיערך"; ריאיון

היועץ הכספי לשני הרמטכ"לים שקדמו לכוכבי אומר בריאיון ל'כיכר' כי סיום שירות החובה בישראל - מקור לבעיות עבור החברה החרדית, יקרה בעתיד - ועל צה"ל להיערך לכך; צפו (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
היועץ הכספי לרמטכ"לים לשעבר, ששון חדד, באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

מדינת ישראל מתנהלת מיום הקמתה עם צבא חובה, כאשר בני ה-18 מתגייסים לשיעור של בין שנתיים לשלוש, כדי לשמר את ביטחונה. בשנים האחרונות עלה ביתר שאת הדיון האם לבטל את גיוס החובה, ולעבור לצבא מקצועי, שינהל את הביטחון כגון "חברה מסחרית": אף אחד לא יגויס בהכרח, אלא צה"ל יציג את המכסה שהוא דורש, ואזרחים יסכימו לעבוד עבורו תמורת שכר הולם, כל אחד לפי תפקידו.

ששון חדד, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"לים בני גנץ וגדי איזנקוט, ששירת שנים רבות בצה"ל והתמקד בנושא הכלכלי, אמר בריאיון לרפאל כהן בתוכנית 'הכלכלית' של 'כיכר השבת', כי נכון לימים אלו, "יש עדיין צורך ביטחוני בגיוס צבא חובה, כי זה עוזר לגייס את המוחות החכמים ביותר, וכל עוד אנחנו בעימות מר שאפילו צובר תאוצה, כמו בסייבר, צריך יותר אנשים חכמים".

שר הביטחון בני גנץ, שחדד שירת תחתיו בימיו כרמטכ"ל, מקדם בימים אלו תוכנית שתתייחס לשירות לאומי כשירות חובה בקריטריונים מסוימים, ותכניס תחת מטרייה אחת גם שירות במקומות כגון מד"א וכיבוי אש, בגלל נתוני הגיוס הנמוכים. לדברי חדד, לש"ס ויהדות התורה מומלץ לתמוך במתווה המהפכני: "התוכנית טובה והיא חצי הדרך לצבא מקצועי מלא. המפלגות החרדיות צריכות לתמוך בזה, כי זו דרך טובה לחרדים להיכנס לחברה הישראלית".

(צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

חדד הסביר כי "הזחילה לכיוון צבא מקצועי התחילה כשחילקו את המשכורת בין החיילים לפי תפקידם, ובעקבות דברים נוספים כמו שחרור הערבים וחלק מן החרדים מגיוס", והבהיר כי לפי קצב ההתקדמות הנוכחית - צבא מקצועי יגיע לישראל בעתיד, ברצון המנהיגים או שלא ברצונם: "אם מסתכלים על 20 שנה קדימה, מה שאנחנו רואים היום אחוזי גיוס של 50% - זה יגיע לכ-30%, וכאן נכנס נכס השוויון בצורה חריפה. במדינות אחרות זה היה הגורם המשפיע לביטול צבא החובה".

חדד, שהגיש מחקר בשאלה האם הגיע זמנה של ישראל לעבור לצבא מקצועי, תקף את משרד האוצר, שפרסם בעבר נייר עמדה שמדבר על כך שכלכלת ישראל מפסידה 50 מיליארד שקלים (!) מדי שנה בגלל גיוס החובה: "משרד האוצר לא עשה שום מחקר בנושא הזה. מחקרים בעולם מראים שגיוס חובה של 50% צבא חובה עדיין כלכלי יותר, אך אם יורדים פחות מזה זה הופך לפחות כלכלי. אם ישראל תעבור לצבא מקצועי, השכר יגדל בכמה מיליארדים טובים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר