בצל שיחות הגרעין

דיווח: ישראל עדכנה את ארה"ב לפני שתי תקיפות באיראן

לצד השיחות להחזרת איראן להסכמי הגרעין, על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס', ישראל עדכנה את ממשל ביידן פעמיים בשנה האחרונה לפני שתי תקיפות של מפעלי ייצור טילים וצנטריפוגות באיראן (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
ביידן, ראיסי ובנט (צילום: shutterstock, Noam Revkin Fenton/Flash90)

מדיווח בעיתון המוכר 'ניו יורק טיימס' עולה כי ישראל עדכנה את ארצות הברית וממשל ביידן במהלך השנה האחרונה לפני שתי תקיפות שבצעה באיראן.

על פי הדיווח, התקיפה האחרונה בוצעה לפני כשלשה חודשים, אז ישראל עדכנה את ארה"ב ותקפה בסיס טילים. במקרה נוסף, ישראל תקפה מפעל להעשרת אורניום בעיירה חארג' סמוך לטהראן באמצעות מל"ט.

בתוך כך, בישראל פועלים כל העת כנגד הערוץ הדיפלומטי בו נוהג המערב אל מול איראן - ובין היתר ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתנוי בלינקן, שיחה שהוגדרה כ"מתסכלת".

בנוסף, גם שר הביטחון בני גנץ הגיע לביקור בארה"ב, שם בין היתר לוחץ את ארה"ב לבחון את האפשרות לעזיבת הערוץ הדיפלומטי לטובת מתקפה צבאית.

גנץ הציג בפני האמריקנים תוכניות איראניות לתקיפת ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון ואמר כי "אירן לא חזקה היום, לכן אפשר לפעול בכדי לעצור אותה".

השר גנץ אמר בתדרוך לכתבים בארה"ב כי הנחה את צה"ל "להיערך ולהתכונן לאתגר האירני מבחינה מבצעית". גורם ביטחוני בכיר הוסיף כי "אירן קרובה לסף הגרעיני".

לצד זאת, ובצל התסכול המערבי מהעמדות הקשוחות של טהראן - נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי איראן דווקא רצינית בנוגע לשיחות. "ניתן להגיע להסכם טוב, אם הצד השני רציני לגבי הסרת הסנקציות מעלינו". אמר.

כזכור, במערב הביעו בשבוע שעבר פסימיות בקשר לעתיד הסכם הגרעין. אליזבת' טארס, שרת החוץ של בריטניה אמרה כי "זוהי באמת ההזדמנות האחרונה עבור איראן לחתום, ואני קוראת להם בעוצמה לעשות כן משום שאנו נחושים לעבוד עם שותפינו להבטיח כי איראן לא תשיג נשק גרעיני".

בכירים באיראן הגיבו באנונימיות כי דבריה של שרת החוץ הבריטית הם "מסר של איום בלתי מתקבל על הדעת".

גם שר החוץ הצרפתי, איב דה דריאן לא הביע אופטימיות רבה ואמר כי "הדברים לא נראים ממש מעודדים כרגע. הרושם שלנו כרגע הוא שהאיראנים רוצים לגרום לשיחות להתארך".

לצדם, האמריקניים חסרי סבלנות גם כן, ובוחנים הוספה והחזרה של סנקציות רבות על איראן, זאת כפי שמכנים בכירים בממשל כ'גרירת רגליים'.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי "אנחנו ממשיכים להאמין שחזרה למילוי ההתחייבויות בהסכם היא הדרך הטובה ביותר קדימה, אבל לא מדובר באופק נצחי." עוד אמר כי זאת "משום שלא נרשה לאיראן לטחון מים בשיחות ולא להתקדם עם הצעות רציניות או בעלות משמעות כדי לפתור את הבעיות הקשות – ובמקביל להתקדם בתוכנית הגרעין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר