היסטוריה ואקטואליה

"איני רוצה לדבר עמכם כלל", זעק הגר"א לרוח הרעה

גדולי ישראל האשכנזים, ורוב האדמו"רים והרבנים הספרדים לא מתעסקים בגירוש שדים ודיבוקים. הגאון מוילנה האמין במציאותם של שדים ורוחות, וזה מה שהגיב לרוח רעה (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מערכת היסטוריה ואקטואליה הרבתה לאחרונה לעסוק בגירוש שדים, דיבוקים ורוחות. הנושא אהוב ביותר על כל הגילאים, ותגובות רבות זורמות בבקשה להביא עוד מעשים מרבותינו זי"ע שעסקו בגירוש שדים.

על סדרת המאמרים מתוך ספר זיכרונותיו של הריי"צ מליובאוויטש בה תואר בסגנונו המיוחדת טקס גירוש שדים שערך הבעל שם מזאמושטש בעיר פוזנא, התקבלה התגובה הבאה:

"שלום,

"קראתי ולא האמנתי שמישהו עוד מתעניין בסיפורים הללו שבילדותינו כל כך ריתקו אותנו ועל כך רציתי להודות לך. עבורי זה מבזק נוסטלגיה ביום שבו חל יום הולדתי.

"אמי נהגה לספר לנו את הסיפורים האלו מספר הזיכרונות של האדמו"ר הריי"צ. היה לה את הספר ברוסית ועל הסיפורים האלו גדלנו. מרתק!

"אלפי תודות".

מספר מאמרים מכוננים שפורסמו ב'כיכר השבת' אודות גירוש שדים דיבוקים ורוחות רעות"

בימינו, גדולי ישראל האשכנזים, ורוב האדמו"רים החסידים והרבנים הספרדים לא מתעסקים בגירוש שדים ודיבוקים. הגר"י הוטנר התבטא ואמר שכיום אין מי שמסוגל להתעסק בכך, לכן השדים והדיבוקים נעלמו מהעולם.

ראה את פרשנותו של פרופ' מעוז כהנא לשאלה מדוע הגר"ח קנייבסקי אינו מגרש שדים כפי שרבותינו זי"ע נהגו לעשות?

כאמור, אדונינו הגר"א האמין במציאותם של שדים ורוחות, ואף התבטא בחריפות יתרה על הרמב"ם "והוא נמשך אחר הפילוסופיה הארורה, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר..." (יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג).

ברם, הגר"א עצמו, למרות שהאמין במציאות שדים ורוחות - לא התעסק עם גירוש דיבוקים, כפי שהעיד רבי אברהם שמחה מאמציסלאוו בשם דודו מרנא הגר"ח מוולוז'ין זצוק"ל, בהאי לישנא:

"פעם אחת נכנס רוח רעה באיש אחד בווילנא בחצר בית הכנסת ונעשה שם רעש גדול מקיבוץ המונים לראות פלא. ופתח רבינו חלון בית מדרשו שהיה אז בחצר בית הכנסת והשקיף מה קול הרעש.. תיכף בראות איש הרוח את פני רבינו התחיל לזעוק: 'רבי, אתה הוא שמכריזים עליך למעלה הזהרו באליהו ובתורתו, אם אתה תגזור עלי... שאצא מהאיש הלז, אני מוכרח לצאת'. והשיב רבנו ז"ל: 'מעודי לא רציתי שיהיה לי שום עסק עמכם וגם עתה איני רוצה לדבר עמכם כלל'".

- לקריאה נוספת: הקדמת רבי אברהם שמחה מאמציסלאוו לזוהר חדש

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר