החיים במזרח ירושלים • הצצה

"הוא יושב פה בחלון במעצר בית, צוחק עלי ומקלל, בדיחה"

היחסים הטובים עם חלק מהשכנים הערבים, הצתות הרכבים והמעצרים והתקוות • תושב מזרח העיר ירושלים משתף את 'כיכר' במגורים בשכונה הסוערת ומאשים • המשטרה: 'טענות חסרות שחר' (ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
ישובייב לצד רכבו שהוצת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

טל ישובייב, נשוי ואב לאחד, מתגורר בשכונת שמעון הצדיק בירושלים כבר שנתיים. במהלך השנה האחרונה צעירים ערבים הציתו לו את הרכב שבעה פעמים - חמש פעמים את הרכב שלו ופעמים את רכביהם של אורחים שהגיעו לביתו. בראיון ל'כיכר השבת' הוא מספר על המגורים בשכונה המעורבת ולמודת הפרעות, ומפנה אצבע מאשימה.

למה החלטת לגור פה?

"זה מרכז ירושלים, מקום נוח וקרוב לרכבת. זו גם שליחות לגור פה".

אתה יודע, בתקופה האחרונה ישנם הרבה ויכוחים אם לכנות את השכונה הזו בכתבות המתפרסמות עליה "שמעון הצדיק" או שייח ג'ראח. בתור תושב המקום מה אתה חושב על זה?

"מי שקורא לשכונה פה 'שייח ג'ראח' דומה למי שקורא לירושלים 'אל-קודס'. זו מלחמה על התודעה. אם קוראים למקום הזה 'שייח ג'ראח' זה ניצחון של הערבים. פה זה שכונת 'שמעון הצדיק', זה המקור של השכונה הזו, יהודים קנו את המקום הזה בכסף מלא.

"הציתו לי את הרכב חמישה פעמים. פעמיים נוספות הציתו רכבים של אורחים שלי, הכל פה בחניה שלי. פעמיים נוספות זרקו לי לבית בקבוקי תבערה, זה היה יכול להסתיים באסון".

אתה חושש לגור פה עם המשפחה שלך?

"לא, יש לי בטחון בה' שיהיה בסדר. אנחנו עושים השתדלות מבחינה ביטחונית. בסוף עם ישראל 2000 שנה התפלל לירושלים. אשתי בדיוק אמרה לי השבוע, שסבא שלי רצה לגור בירושלים ולא זכה.

"המדינה משלמת לי את הנזקים של שריפת הרכבים. בדיוק אתמול כשהתעסקתי עם השריפה של הרכב הזה (האחרון שנשרף. ח"ג) נכנס לי הפיצוי על הרכב הקודם.

"בכל פעם מגיעים שוטרים. הרבה פעמים גם זורקים לי בקבוקי צבע על הרכב והבית, הלכתי למשטרה עם תמונות של מי שעשה את זה, הוא גר פה מולי, צעיר ערבי, יש לי גם מצלמות אבטחה. המשטרה לא עשתה כלום. רק אחרי זה כשהוא שרף את הרכב עצרו אותו ואת החבר שלו. הוא נמצא במעצר בית פה מולי במקום הפשע, הוא פה יושב בחלון צוחק עלי ומקלל, זה בדיחה. החשוד השני עדיין עצור".

אתה סומך על המשטרה?

"ממש לא, זה נראה שהמשטרה ממתינה שמשהו חמור יקרה ורק אז הם יעשו משהו. בקבוקי תבערה זה מסכן חיים. מזל שזרקו את זה ביום גשום, אם לא - זה היה אסון.

ישובייב, לצד ביתו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר לביטחון פנים דיבר אתמול על אלימות מתנחלים, מה אתה חושב על זה?

"זה לא פלא שהמשטרה לא עושה מספיק כשיש כזה שר לביטחון פנים, כזה שכשיש מחבלת שמנסה לרצוח פה אימא לילדים הוא אומר שהיא 'רבה עם אבא שלה על נרגילה'. הוא מוזמן להגיע לפה לראות איזה רכבים נשרפים פה, של יהודים!" (הבהרת הכותב: השר בר לב, בראיון המדובר, הוסיף משפט נוסף. לדבריו, "הסיבה העיקרית זה החמאס שמלבה אש ברשתות החברתיות את האוכלוסייה הפלסטינית".

יש תושבים ערבים שמסתדרים איתך פה?

"יש כמה, בודדים. רובם רק מקללים אותי כל היום. אותו אדם שאני חושב שהוא שרף לי את הרכב איים עלי כמה שעות לפני שהרכב נשרף. הוא אמר לי: "שרפנו לך רכבים, גם הרכב החדש לא יהיה פה הרבה זמן". אמרתי את זה למשטרה. אחרי השריפה הוא עמד פה, גם אחרי זה הוא צחק, "תראה ת'רכב". אני מנסה לדמיין מה היה קורה אם זה היה רכב של ערבים, תוך דקה היה פה שב"כ, צווים.

"כששומר החומות הסתיים, פה השקט לא חזר. יש פה אירועים יום יום, מקללים ויורקים על היהודים. רק אתמול בבוקר זרקו אבנים על רכב של יהודים שהגיע להתפלל בשמעון הצדיק. כל יום יש פה אירוע, יש פה אנשים שמשליטים טרור, אנטישמים, הם שונאים אותנו רק בגלל שאנחנו יהודים. מה שהיה פה בשומר החומר יחזור ובגדול, לא טיפלו בכלום רק טאטאו הכל מתחת לשטיח זה רק יגדל".

אם יפנו פה משפחות נוספות של פלסטינים, המצב יסלים שוב?

"הערבים רוצים להשמיד אותנו. לא משנה מה תמיד הם ימצאו סיבה אחרת לטרור. פעם זה הר הבית פעם זה פה, כל פעם משהו אחר. הגיע הזמן שיבינו, הם רוצים להרוג אותנו, אני מקווה שבסוף תהיה פה שכונה יהודית. היום יש פה 18 משפחות יהודיות, הגיע הזמן שיבינו שאנחנו הריבון פה".

בימים האחרונים היו פה כמה אירועים שבמסגרתם פעילי ימים ניפצו רכבים של ערבים, מה אתה חושב על זה?

"אני לא יודע מה היה שם. הערבים פרסמו תיעוד חלקי, אני לא מתייחס לזה כי אני לא יודע מה היה שם. בנוסף לזה הם לא תושבי השכונה, אבל זה מתסכל. באותו יום המשטרה עצרה שני חשודים יהודים. למה כששורפים לי את הרכב כל כמה ימים ועושים לי פה טרור אין עצורים? כשזה ערבים - תוך שעות יש עצורים.

אחד מהרכבים שהוצתו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"חשוב לי להגיד לכולם, להגיע לפקוד את קבר שמעון הצדיק. אין ממה לפחד. אנחנו אוהבים את ירושלים, אנחנו מרגישים שעם ישראל איתנו.

"היה לי פה מקרה שזרקו זיקוקים על הבית שלי אחרי שומר החומות. נדלק פה אש, כל הבית היה עשן. אם אף אחד לא היה בבית כדי לכבות את זה - הבית היה נשרף. אחרי כמה חודשים אני מקבל מכתב שהתיק נסגר כמה ימים אחרי, הגשנו ערר על זה.

אתה חושש שישרפו לך את הרכב פעם נוספת?

"כל עוד האמירות האלה של השר לביטחון פנים אני לא אתפלא".

בעודי מראיין את טל, אני רואה בשכונה פרשים וכוחות יס"מ המסירים בשכונה כדי לשמור על הסדר.

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בטענות חסרות כל אחיזה במציאות. בניגוד מוחלט לנטען, משטרת ישראל פועלת באזור בכוחות מתוגברים לשמירה על שלום. טענות חסרות כל אחיזה התושבים וביטחונם בכל ימי השנה. כוחות המשטרה פועלים באזור כל העת נגד אירועי אלימות והפרות סדר מכל סוג שהן בנחישות וללא קשר לזהות המעורבים. כל דיווח או תלונה על ניסיונות פגיעה בנפש וברכוש מטופלים ונחקרים ביסודיות במטרה למצות את הדין עם המעורבים".

עוד הוסיפה המשטרה: "רק היום עצרה המשטרה במזרח העיר חשוד שניסה להשליך בקבוק תבערה, ובתקופה האחרונה נעצרו חשודים נוספים. נמשיך לפעול על מנת למצות את הדין עם כל עבריין שינהג באלימות, יפר את הסדר הציבורי ויפגע בנפש או ברכוש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר