עלייה משמעותית במחיר

בוועדה: אושר המיסוי על השתיה המתוקה

ועדת הכספים אישרה את צו המיסוי על שתייה מתוקה. לדרישת הוועדה נקבע כי 40 מיליון ש"ח נוספים מכספי המיסוי יועברו למלחמה בסכרת ובהשמנה. מיץ ענבים ייפטר (בארץ)

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לאחר דיון סוער, ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה היום (שלישי) את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 4) התשפ"ב-2021 – הצו למיסוי משקאות מתוקים. זאת בתום שלושה דיונים ארוכים.

תחילת הצו נקבע לעוד שבועיים, הצו הוצא בעקבות החלטת ממשלה מס' 263, שעניינה קידום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים.

בדברי ההסבר לצו נכתב בין היתר כי השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל רבים מהילדים בישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום. נתון זה מציב את ישראל גבוה בעולם בצריכת סוכר. עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי). כן צוין בדברי ההסבר כי בשל נזקים אלו, בחרו בשנים האחרונות מדינות רבות, ביניהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים. מחקרים שבחנו את האפקטיביות של מיסוי זה על הרגלי הצריכה של האזרחים מצאו כי ביכולתם להפחית משמעותית את צריכת המשקאות המזיקים, ובכך להביא בטווח הארוך לשיפור ניכר במצב הבריאותי של התושבים.

פעולות המחייבות בתשלום מס הן מילוי ואריזה של משקאות מתוקים. עם זאת, הכנת משקאות בבית אוכל לבקשת צרכן בעת מכירתם או הכנת משקאות בעסק הסעדה לצורך הספקתם לצריכה מחוץ למקום הכנתם לא ייחשבו לפעולות ייצור המחייבות במס קנייה.

מכוח הצו מס קנייה יוטל על:

  1. משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 1 ש"ח לליטר משקה או 6 ש"ח לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.

כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 ש"ח.

  1. משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 0.7 ש"ח לליטר משקה, 4.2 ש"ח לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.

כלומר, על פחית דיאט קולה של 330 מ"ל יחול מס קנייה בשיעור 23 אגורות ועל בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יחול מס קנייה בשיעור 1.05 ש"ח.

במהלך הדיון היום, הציג יו"ר הוועדה עדכונים לצו, לפיהם יוחרג התירוש מהצו, מתוך הבנה שמדובר במוצר שצריכתו לא תושפע כתוצאה מהצו, וכן יוחרג מיץ שיש בו פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל, כרגע האמור הוא במיץ לימון, כאשר במידה וימצאו מיצים נוספים עם עד כמות כזו של סוכר, הם יוחרגו תוך תיקון הצו.

השיעורים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן.

ההכנסה הצפויה מהטלת המס הינה 380 מיליון ש"ח בשנה. לצד 80 מיליון ש"ח התוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר מקבלת כ-80 מיליון ש"ח, ביקשנו להוסיף עוד 40 מיליון שילכו לקופות החולים כדי שיוכלו להתמודד טוב יותר עם המניעה והטיפול במחלת הסוכרת, ובהשמנת יתר.

הצו החדש פורסם והוועדה אישרה אותו בתום הדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר