קברים וסיפורים • פרק ב'

המהנדסים שנקברו בשער יפו ו'המתים המדברים' בהר המנוחות

אם תסתכלו משמאל לשער יפו תגלו שני קברים; מה הסיפור שלהם? • וגם, 10 דברים שלא ידעתם על הר המנוחות וסיפורים פיקנטיים, מרגשים ומצחיקים במיוחד • לאמיצים בלבד (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הר המנוחות (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

אחרי שסיפרנו בכתבה הקודמת על הקברים העתיקם והמוזרים בלב ירושלים, בשדרת ממילא, אנחנו ממשיכים במסע המרתק אל הקברים הפחות-מוכרים בירושלים.

קברי המהנדסים בשער יפו

אם תלכו בשער יפו ותסתכלו לצד שמאל שלכם (אם אתם מגיעים מרחוב יפו) תגלו צמוד ממש לשער, שני קברים קטנים ומסקרנים. מי קבורים שם ומדוע? אנחנו כאן כדי לגלות.

הקברים נמצאים ב'במה' מוגבהת מעט, בגודל של שלושה על שלושה מטרים. גודל הקברים הינו אורך מטר ורוחב חצי מטר. הם עשויים אבן כשבקודקודם יש כמין עיטור של כובע טורקי הנקרא טורבן. מצבו של הקבר השמאלי פחות טוב משל הימני.

בעבר גדלו ליד הקברים עצי ברוש שגדלו לגובה רב. לפני כשלוש שנים, במהלך סופה, נפל עץ ברוש על הקבר הימני והרס את העיטור שלו. בהמשך, עצי הברוש נכרתו כיוון שהוו סכנה לציבור.

מי הקבורים במקום ואיך הם מתו?

האגדה מספרת – אך אין לזה כל ביסוס מספרים וכתבים מפעם – שבמקום קבורים מהנדסי החומה של העיר העתיקה.

לפי טענת האגדה - כאן קבורים מהנדסי החומה (צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה)

האגדה מספרת שהסולטאן ערף את ראשיהם של השניים כי לא היה מרוצה מהם. כאן האגדה מתפצלת, יש הטוענים שהוא הרג אותם כדי שלא יעבירו הלאה (לאויב) את תכניות החומה, או כדי שלא יבנו חומה דומה. יש הטוענים שהם השאירו קטע קטן בחומה נמוך יותר משאר המקומות וההר שממול נותן יתרון טוב לאויב בשעה שהוא ירצה לעשות מצור. כיוון שהדבר לא מצא חן בעיניו – הרג אותם.

האם המקום הינו באמת קברם של המהנדסים? האם באמת סולטאן הרג אותם כי קם על רגל שמאל ולא היה מרוצה מעבודתם? זאת לא נדע כמו כל תעלומה עתיקה. בינתיים מדריכי הטיולים שעוברים במקום מספרים את המסופר לעיל ובכך ממשיכים את המסורת של מדריכי הטיולים הקודמים שסיפרו את הסיפור הזה בשמם של מדריכי טיולים הקודמים...

הר המנוחות

עשרה דברים שלא ידעתם על הר המנוחות:

  1. הקבורה לתושבי ארץ ישראל – בחינם (למעט מקומות שסוכמו מראש עם ה"חברה קדישא").

  2. המקום הוקם בשנת 1950 ושנה לאחר מכן החלו לקבור בו, לאחר שהפסיקו לקבור בהר הזיתים.

  3. רק שנתיים אחר כך, בשנת 1952, לפני כ-69 שנה, נקרא שמו של המקום "הר המנוחות".

  4. היה רצון להקים בפסגת ההר מקום קבורה לנכבדי האומה, אך התכנית הזאת 'נקברה', מה שנקרא.

  5. בשנת 2019 נחנך בית העלמין תת-קרקעי במתחם ובו 24 אלף קברים במעמקי האדמה. במתחם קיימים שלוש מעליות. עלות הפרויקט הייתה כ-300 מיליון שקל.

  6. אין (לי) מידע מדויק כמה קברים יש במקום, אך בהשערה יחד עם איש חברה קדישא הגענו ללפחות מאתיים אלף קברים ומעלה.

  7. לאזור החדש של הר המנוחות (שהולך ומתרחב) קוראים "הר תמיר".

  8. במקום טמונים אישי ציבור ורבנים נכבדים רבים ובהם הרב מרדכי אליהו, שנולד בירושלים ושהיה הרב הראשי לישראל והד"ר בנציון נתניהו, היסטוריון ציוני ואביו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, בנימין נתניהו.

  9. בחלקות הפרושים במקום יש את חלקת הרבנים המגוונת ביותר בעולם. קבורים בו הרבי מבעלזא, הרב פיינשטיין, הרבי מבריסק, הגאון מטישבין ועוד. אין עוד בית קברות עם מגוון כל כך גדול של רבנים נכבדים.

  10. הקרקע שייכת למינהל והוא מוקצה לעיריית ירושלים, העירייה מצידה השאירה לעצמה שטח לקבורה ושם נקברים ראשי העיר, דמויות בולטות באקדמיה בירושלים, סופרים, רופאים ומדענים ויקירי העיר.

למעלה ממאתיים אלף קברים - הר המנוחות (ארי טננבוים)

אי אפשר לסיים את הסקירה על הר המנוחות בלי שיחה עם איש ירושלים המיוחד הרב ישראל גליס שמספר לנו שני סיפורים פיקנטיים במיוחד.

הסיפור מאחורי המצבה

"הרב אליעזר לדרברג היה צריך לעבור ניתוח בעיניים", פותח הרב גליס ומספר, "הרופא בדק אותו ואמר לו שיש לו בעיה גדולה מאוד בעיניים וצריך לעשות ניתוח בעוד שבוע. הבעיה שלך, אמר הרופא, שיכול להיות שנצליח לטפל בעין אבל ייתכן ותהפוך לעיוור. הרב לדרברג נדהם. אבל היה חייב לנתח את העין שלא תזיק לכל הגוף.

הרב ישראל גליס (בית טובי העיר)

"הוא החליט ללמוד מסכת ביצה, למד את זה בעל פה ארבעת אלפים פעם! כדי שאם יהיה עיוור, ידע לדקלם את הגמרא בעל פה. הוא הגיע לניתוח ולאחר שהוא עבר בהצלחה וראה בשתי עיניו טוב ולא הייתה כל בעיה, אמר לעצמו, אם כך, אני לוקח על עצמי שיכתבו את הסיפור הזה על המצבה שלי".

קברו של הרב אליעזר יוסף לדרברג (הרב ישראל גליס)

הרב גליס מוסיף כי ישנו שלט מאיר עיניים מעל הקבר שכל מי שעובר מרחוק יכול לקרוא את הסיפור.

השלט מעל הקבר, מזכיר לכולם את הסיפור (הרב ישראל גליס)

מתים זקנים משוחחים

מוסיף גליס ומספר סיפור מפחיד: "היה לי פעם תכנית רדיו ובמהלכה דיברתי עם הרבה אנשים הקשורים לירושלים.

"באחת התכניות התקשר מאזין ואמר שיש לו הקלטה של מתים מדברים בהר המנוחות. אמרתי לו 'הלו, תחפש את החברים שלך'. הוא התעקש והשמיע בשידור הקלטה. שומעים שני זקנים מדברים, ילד בוכה, אישה מדברת. שאלתיו מאיפה זה והוא אומר 'מהר המנוחות. הקלטתי'. החלטתי שאני בודק את העניין.

"למחרת בשתיים בלילה ירדתי עם שני בריונים ומקלות, ליתר ביטחון, לכיוון הר המנוחות, ואמרתי להם בואו נעמוד ליד הקבר של האדמו"ר מבעלזא ואם יקרה לנו משהו נצעק 'געוואלד'. שמענו באמת קולות. איזה זקן אחד מדבר, שני ילדים בוכים ועוד. ממש מפחיד.

"הסתובבנו ואמרתי לחבר'ה בואו נלך לכיוון ממנו שומעים את הזקן מדבר. הלכנו לכיוון ואחרי כמה דקות התיישבתי ליד אחד הקברים והתפקעתי מצחוק... חבר שלי שואל אותי 'אתה לא מפחד?', עניתי: 'מה יש לפחד?! אתה לא מבין, שתיים בלילה, שקט מוחלט, שכונת הר נוף נמצא בצד השני של ההר, כל מה שקורה בהר נוף – הקולות נשמעים בתוך הר המנוחות"...

בפרק הבא בעז"ה: כל מה שקורה בהר הזיתים וסיפורו של קברו של האדמו"ר בסמוך לשוק מחנה יהודה...

  • נהניתם מהכתבה, מצאתם טעות? רוצים להחמיא, להאיר או להעיר? שמא לספר לנו על עוד קברים עלומים? כתבו בתגובות או ישירות למייל: ari@kikar.co.il - אני קורא כל תגובה בעיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר