משחקי כסאות

כשהגבלות מחמירות וחיפוף בחיסונים דרים בכפיפה אחת

ראש הממשלה בנט דוהר לצעד מסוכן • מנכ"ל משרד צריך להיות רק אדם שמבין בתחום המשרד • משה גפני מסב אושר וחיות פוליטית להנדל • והשקר הקואליציוני השקוף • סיכום שבוע (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
רפאל כהן ב"משחקי כסאות" (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

בנט דוהר לצעד מסוכן

ראש הממשלה נפתלי בנט העלה בשבוע שעבר הצעה מעוררת מחלוקת, יש שיאמרו אף מסוכנת לדמוקרטיה: סגר על אזרחי ישראל שאינם מחוסנים, בעוד שהמחוסנים יסתובבו חופשי.

בכירי משרד הבריאות, ובראשם השר ניצן הורוביץ, הסירו מייד את ההצעה מסדר היום, כאשר גם המומחים שנחשבים תומכים בהגבלות מחמירות טענו כי מדובר בצעד בעייתי.

כבר אז היה עצוב לראות לאן בנט הולך בשל החשש מנגיף מנצח חיסון, ומה זה בעצם אומר על התנהלותו בגל הרביעי, אבל לפחות אז הוא נעצר.

השבוע, עם עליית מספר המאומתים, החליט ראש הממשלה לקיים הלכה למעשה את שאיפתו להפוך את הלא מחוסנים למוקצים מחמת מיאוס, והפעם האישור ניתן גם ממשרד הבריאות.

זה היה בדרך עדינה יותר, לא ברוטלית כמו שתוכנן מההתחלה, אבל כזו שדורשת מכל אזרח לענוד צמיד בכניסה לקניון, שיאמר אם הוא מחוסן.

נכון, ישנן מדינות אירופיות מרכזיות, כגון גרמניה, שהחליטו על צעדי הגבלה קיצוניים נגד אלו שאינם מתחסנים, אבל, לתפיסתי, בישראל אסור שהצעד ייעשה.

רה"מ בנט. צעד מסוכן (צילום: מוטי מילרוד, פול)

אני התחסנתי בשלושה חיסונים, שכנעתי אנשים רבים לצאת ולהתחסן כדי לשמור על בריאותם ואני ממליץ לעשות את זה בכל רגע נתון - כולל עכשיו - אבל ההשפעה האפשרית שתיווצר מצעדי הגבלות קיצוניים נגד לא מתחסנים בלבד יכולה להיות הרסנית בהרבה מכל צעד אחר שיחליטו עליו השרים.

הנפקת התו הירוק היא אירוע מובן, שמונע מהלא מתחסנים לבלות, אבל צעדי הגבלת תנועה זה כבר מעבר. זו כבר פגיעה במה שמכונה "הזכות השלילית". אסור לישראל, מדינת היהודים שזעקה תמיד ובצדק לאי הפרדה בין זכויות, לעשות זאת בשום אופן - ואם צריך, עדיף שכבר יהיה סגר על כלל האזרחים.

מנכ"ל משרד - רק מבין במשרד

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון החליטה לפטר את מנכ"ל משרדה יגאל סלוביק, חצי שנה לכניסתה לתפקיד. מאז התעוררה סערה על הסיבה לפיטורים, כאשר לדברי סלוביק הסיבה היא התנגדותה לקיום מבצע החיסונים בבתי הספר בצורה המיטבית.

שרת החינוך ומנכ"ל משרדה לשעבר. קחו אנשי מקצוע בלבד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מבלי להתייחס למי דובר אמת ומי לא, מחליפתו של סלוביק היא כבר אשת חינוך ותיקה, שהייתה בעברה מורה ומנהלת.
אולי מהסיפור הזה תוסק מסקנה הכרחית: מנכ"ל משרד חייב להיות איש מקצוע בתחום המשרד. סלוביק הגיע עד לדרגת תת אלוף בצה"ל, אבל מעולם לא היה צריך להושיב תלמידים בכיתה או יודע איך מרגישה מורה עייפה.

מספיק ששר נכנס למשרד ממשלתי רק בגלל מצב פוליטי ולא כי הוא מוכשר לתחום - לא צריך שגם המנכ"ל יהיה כזה.

גפני מסב אושר להנדל

שר התקשורת יועז הנדל רואה את יושב ראש יהדות התורה משה גפני במליאה, ומתמוגג. הנדל, שספק אם יבחר לכנסת הבאה, נעלם מהרדאר - וחזר אליו רק כי חברי הכנסת החרדיים צועקים עליו בלי הפסקה במליאה, בעקבות הפגישה עם גדולי ישראל בנושא הטלפונים הכשרים.

מבחינת גפני ויתר החברים זה מצטלם מצוין, מראה כמה הם "נלחמים" למען הבוחרים שלהם ומשדר מלחמה בממשלה, אבל בפועל מדובר במהלך מיותר, שלא ישיג שום תוצאה מלבד עוד ועוד כבוד ויחס לשר זוטר.

השקר השקוף

חברת הכנסת שירלי פינטו מימינה נדרשה להגיע למליאת הכנסת שישה ימים אחרי שילדה את בתה כרם. סיפור תמוה מאוד, שלא צריך להתקיים בקואליציה רחבה, אבל כן מתקיים בקואליציית 61 כשכל קול קובע. בקואליציה מיתגו את זה כאיזה צעד נפשע של האופוזיציה, שסירבה לקזז את פינטו. ראש הממשלה בנט אף אמר כי זה "מעשה שפל" של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

אבל הסיפור שונה: פינטו נדרשה להגיע להצבעה עם בתה הרכה רק כי חבר מפלגתו של בנט וחבר מפלגתה, אביר קארה, סירב להצביע עם הקואליציה מטעמי פגיעה בבעלי עסקים עצמאיים.

פינטו. יכולה לכעוס על קארה, לא על נתניהו (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

בנט, שלא מצליח לשלוט על קארה, החליט לגלגל את הכדור אל נתניהו, כי זה יותר קל.

הפעם זה היה שקוף מדי שמדובר בשקר קואליציוני.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר