כל מה שחשוב שתדעו

אי באגם על אי באגם על אי • עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ

הנמלה שחיה רק במנהטן; תמונות נדירות מההתמודדות עם המגפה לפני מאה שנים; חוקים מעצבנים לכל המשפחה; פינת הסלב שלנו, ועוד מלא ידע גיאוגרפי והיסטורי (מגזין כיכר)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
האי הנדיר (צילום: Shutterstock)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. השבוע במדור הידע של 'מגזין כיכר' הכנו לכם אוסף תמונות מהשפעת הספרדית, כמו גם מלא ידע גיאוגרפי והיסטורי כמיטב המסורת ו'פינת הסלב'.

קדימה, התחלנו:

עולם

אי באגם על אי באגם על אי

ימין: מבט מהחלל. שמאל: מקרוב יותר (צילומים: NASA Johnson, Mark Lehmkuhler ב-Flickr)

קראתם את הכותרת? רגע. תקראו שוב. עדיין מבולבלים?

בואו נעשה סדר: פיליפינים, מדינה באסיה, מורכבת מקבוצה של למעלה מ-7,000 איים. אחד מהם הוא האי לוזון. על אדמת האי לוזון, יש את אגם טאאל. בתוך אגם טאאל, יש את האי וולקנו. על אדמת האי וולקנו, יש את אגם קרייטר ובתוך אגם קרייטר יש אי קטנטן וחמוד בשם וולקן פוינט.

הביטו בתמונת הלוויין שבצד ימין. האי הגדול שתופס את רוב התמונה הוא לוזון. במרכז התמונה ניתן לראות כמין פרח עגול, זהו אגם טאאל. בלב ה'פרח' ישנו כתם יבשה, זהו האי וולקנו. בתוך האי הזה ניתן לראות קצת כחול (אגם קרייטר) ומכאן והלאה קשה להבחין בשל המרחק ממנו צולמה התמונה.

יצוין שחוקרים מצאו תופעה דומה בשטחה של קנדה. שם - באי ויקטוריה - ישנם תחומים לא מיושבים רבים אשר לרובם אפילו אין שם. כך גם לאגמים האלו ולאיים שבתוכם, שנכון להיום ניתן למצוא רק בעזרת קואורדינטות מדויקות.

הנמלה שחיה רק בשכונה אחת במנהטן

נמלה שצריכה להסתפק בסתם שכונה ממוצעת. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
נמלה אחרת, שצריכה להסתפק בסתם שכונה ממוצעת. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
הגדלה

ב'פינת הסלב' של שבוע שעבר הראינו לכם את דונלד טראמפ כאיש עסקים צעיר ברובע מנהטן היוקרתי שבניו יורק. השבוע נדבר על תושבת אחרת של מנהטן, פחות מפורסמת.

לפני עשור, בשנת 2012 (כן, גם אנחנו לא מאמינים שכבר עברו 10 שנים), מצאו מדענים זן חדש של נמלה - אך בניגוד לבעלי חיים אחרים, הוא אותר רק באזור אחד במנהטן.

צוותו של הביולוג רוב דון צפה בנמלה בפארקים בשתי ריאות ירוקות, שנבנו ברחוב ה-63 וברחוב ה-76 שברובע גורדי השחקים המפורסם. עד כה לא נקרא הזן בשם משלו, אך יש המכנים אותו ManhattAnt (שילוב של המילים 'מנהטן' ו'נמלה' באנגלית).

לפי דון, הנמלה נראית כאילו היא באה מאירופה, אך עד כה לא הצליחו המדענים להשוות אותה לאף אחד מכ-13,000 מיני הנמלים המוכרות. "הזן הזה חדש בצפון אמריקה, ואנחנו מאמינים שהוא חדש בכל העולם", אמר.

חוקים מעצבנים לכל המשפחה

אסור, אסור, אסור ואסור (צילום: Shutterstock)
אסור, אסור, אסור ואסור (צילומים: Shutterstock)
הגדלה

לאחר שבשבוע שעבר הרגזנו את ילדיכם עם החוק האוסר יידוי כדורי שלג, החלטנו להמשיך עם הפורמט האהוב ולפנק אתכם עם עוד כמה חוקים שיעצבנו את כל בני הבית.

• בסינגפור אסור בתכלית האיסור ללעוס, לייצר או למכור מסטיק. • במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה אסור לשחק בעפיפונים או בשום משחק אחר במרחב הציבורי אם הדבר מפריע למישהו.

• גם בבואנוס איירס שבארגנטינה אסור לשחק בעפיפון במרחב הציבורי. מאוחר יותר שונה החוק וכיום מותר לשחק בהם רק בפארקים ציבוריים. • בקמבודיה אסור למכור רובי מים, אך החוק מוגבל לתקופת ראש השנה המקומית. • בספרד אסור לבנות ארמון בחול - וההורים נקנסים על ילדים עבריינים.

• במחוז אונטריו שבקנדה (הכולל את טורונטו, אוטווה ועוד) אסור לטפס על עצים. • בעיר מובייל במדינת אלבמה שבארה"ב אסור להעיף קונפטי או לסחור בו. • בעיר סבילה שבספרד אסור לשחק בדומינו - בגלל הרעש שיוצרות הלוחיות.

שנה

12 התמונות שמוכיחות: ההיסטוריה חזרה

אוסף התמונות שלפניכם לקוח משתי תקופות עיקריות: הראשונה, השפעת הספרדית שפרצה בשנת 1918 - כשהעולם עוד ליקק את פצעי מלחמת העולם הראשונה. אז נכנס השימוש במסכות ובריחוק חברתי, כפי שאנו מכירים אותם וכפי שתראו מיד. למרות זאת, גבתה המגיפה את חייהם של עשרות מיליונים מסביב לעולם.

התקופה השנייה שבה השתמשו במסכות, הייתה שנות ה-30 וה-40 - תקופת מלחמת העולם השנייה. הסיבה לכך הייתה החשש מפני מתקפות כימיות קטלניות ולוחמת גז, דברים מפחידים שהוצגו לעולם במלחמת העולם הראשונה.

אשה העוסקת בעבודות היום יום, עטויה במסכת גז דמויית פומפה עם צינור (שנת 1918)
אם עטויית מסכת גז, המובילה תינוק בעגלה חסינת גז (שנת 1938)
ריחוק חברתי: תינוק בעגלה נושא שלט 'אנא אל תנשקו אותי' (שנת 1918)
אנשים עטויי מסכות, עם שלט המזהיר: "עטו מסכה או לכו לכלא" (שנת 1918)
מספרה הפועלת בחוץ, מחשש להדבקה (ארה"ב, 1918)
חיילים מגרגרים מי מלח בגרונם בניסיון להגן מהשפעת (ניו ג'רזי, ארה"ב 1918. צילום: Shutterstock)
פרמדיקיות עומדות עם אלונקות סמוך לאמבולנסים, מוכנות לפינוי חולים (שנת 1918)
שור עטוי מסכת גז (גרמניה, 1937)
ילדי בית ספר משחקים בחצר, עטויי מסכות גז (גרמניה, 1941)
מודעה: "השאירו את חלונות חדר השינה פתוחים ומנעו שפעת, דלקת ריאות ושחפת" (ארה"ב, 1918)
מסכות ממותגות - לא משהו חדש. מסכת גז ממותגת של חברת דיסני (ארה"ב, 1940)
בונוס: מסכה ייחודית של הממציא הוגו ברנסבק, שמטרתה לסייע בריכוז. היא מנטרלת את כל הרעשים מסביב ומשאירה רק פתחים צרים לראייה ולנשימה (ארה"ב, 1925)

נפש

פינת הסלב: ג'ו ביידן באוניברסיטה

ביידן מתפנק על באגט בין שבילי הקמפוס (ארה"ב, שנות ה-60)

בשבוע שעבר עסקנו בפינה זו בצעירותו של נשיא ארצות הברית הקודם, דונלד טראמפ, אז מה יותר טבעי מלעבור לממשיכו - ג'וזף רובינט ביידן ג'וניור?

מאז ילדותו, סבל ג'ו הקטן מבעיית גמגום חמורה שבגינה לעגו לו כל חבריו לכיתה. "ב... ב... ביידן", כינו אותו, מה שהפך מאוחר יותר ל"בובו".

בעידודה של אמו, שינן שוב ושוב טקסטים ארוכים ומורכבים (שאותם הוא זוכר עד היום ואף מזכיר לעיתים בנאומיו), עד שהגמגום עזב אותו כמעט לחלוטין. יש הסבורים כי שיטת ההתמודדות שלו עם הגמגום היא שעיצבה את סגנון הדיבור המפורסם שלו, המפוזר לעיתים ונוטה להתיש.

אחרי שהביס את הגמגום, הוכתר ג'ו על ידי חבריו בבית הספר ל'נשיא הכיתה', מאוחר יותר נבחר לסנאטור - וכמובן גם לנשיא ארצות הברית.

התמונה שלפניכם צולמה באוניברסיטת דלאוור, שם רכש ביידן הצעיר תואר B.A. בהיסטוריה ומדעי המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר