"תשלום בדואר של 8,000 שקל"

לאחר הפוגה קלה: הנוכל המתחזה ל"יעקב בר" - מכה שוב

שנה וחצי אחרי התחקיר הראשון ב'כיכר השבת', הנוכל 'יעקב בר', מכה שוב - אך הפעם, לא בראשי כוללים ומנהלי מוסדות, אלא באזרחים; זה מה שעבר משה שביקש להשכיר דירת יוקרה (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לפני כשנה וחצי, 'כיכר השבת' פרסם תחקיר מקיף על נוכל המציג את עצמו בשם - יעקב בר, ומנסה להוציא במרמה כספים, מראשי ישיבות, ראשי כוללים, מנהלי עמותות ועוד, כאשר המכנה המשותף לכולם, שהם חרדים. לאחר הפוגה קצרה, מתברר שאותו נוכל חזר לאחרונה לפעילות מלאה ומנסה שוב לעקוץ.

אמנם הנוכל שינה את פרטי הזיהוי שלו, והוא כבר לא מציג את עצמו כנציג של קרנות גדולות המתגורר באקוודור, אך השיטות שלו נשארו זהות וכך גם דרכי הפעולה.

אותו אחד המכנה את עצמו 'יעקב', החליט ככל-הנראה לעת עתה, לעזוב את ראשי המוסדות ומנהלי הישיבות, והחליט לעבור לעקוץ אנשים רגילים מן היישוב.

אחד הנעקצים, משה, חרדי, המתגורר במרכז הארץ פנה ל'כיכר השבת' עם סיפורו. לדבריו, האיש ממש משכנע, אך למרבה המזל שלו, השם יעקב בר הציק לו, וכשהוא עשה גוגל, הוא מצא את הכתבות שנעשו בעבר על אותו נוכל, ובכך הצליח להינצל מהעוקץ המתוחכם.

אחת ההודעות הקוליות שהנוכל שלח

אותו נוכל פנה אל משה, שבימים אלו יש ברשותו, דירת יוקרה אותה הוא פרסם להשכרה - וכתב לו כך: "אני יעקב בר, בעל חברות השקעות רבות בינלאומיות, מתעניין בהשכרת הדירה שלך עבור שותפי העיסקי שמגיע כעולה חדש לארץ מארגנטינה עם אשתו וילדה קטנה. למעשה הוא מעוניין לגור בדירה שלך, כי משפחתו גרה שם בסמוך והמליצו לו על הדירה שלך ונתנו לו את כל האינפורמציה והנתונים על הדירה שלך. לכן אבקש לדעת אם אתם הבעלים, וממתי הדירה פנויה".

משה כתב לו את פרטי הדירה והמחיר, ובתגובה כתב לו הנוכל: "אני למעשה התחברתי אליך לסגור עניין ותשלום כבר, כי המשפחה מארגנטינה נחושה לחלוטין לגור בדירה הזו כי משפחתו גרה שם בסמוך והמליצו לו על הדירה שלך ונתנו לו את כל האינפורמציה והנתונים על הדירה שלך, אתה גם מבין שזה הכי טבעי והכי הגיוני שעולים חדשים שלא מכירים את הארץ ולא מבינים את השפה ירצו לגור ליד המשפחה שלהם שם. לכן מבחינתי ניתן לסגור עניין ותשלום כבר, אני מעוניין בחוזה שכירות לשנתיים עם אופציה לעוד שנתיים אם אפשר, כאשר אני זה שמשלם לך את כל העלויות לשנתיים פלוס ערבות כספית בתשלום אחד מראש".

אחת ההודעות הקוליות שהנוכל שלח

"ראיתי והכל, בסדר. אני אמור להעביר לך בסכום כולל 85,000 יורו", כתב הנוכל למשה הנרגש, שלא הבין מאיפה כל הטוב הזה נפל עליו בבת אחת, אך מיד הוסיף: "תרשה לי לבקש ממך דבר פשוט נוסף. על פי דרישת שגרירות ישראל בארגנטינה בהנחיית משרד החוץ הישראלי לגבי הטיסה שלהם. אני בטוח שתעשה זאת באהבה ומתוך ציונות אמיתית".

הנוכל כתב למשה שכבר החל לחשוד כך: "לידיעתך, כמעט שנתיים מאז פרוץ מגפת הקורונה, לא הייתה אפילו טיסה אחת מדרום אמריקה לישראל. שום חברת תעופה בעולם לא מוכנה לעשות את הטיסה הזו בגלל המרחק ובגלל שעליהן להגיע לשם בכיוון אחד ריקות לחלוטין. לשמחתנו, מדינת ישראל נותנת עדיפות ראשונה לאותן שתי משפחות יהודיות שעושות עלייה לארץ במטוס הזה, ואף מסבסדת להן את הטיסה, כמו לכל יהודי שעושה עלייה לארץ. המדינה משלמת 66 אחוז מערך עלות הכרטיס הטיסה, מה שאומר שלושתם עולים על הטיסה הזו במחיר של אחד בלבד. בו בזמן שהישראלים שתקועים שם מוכנים לשלם פי 5 העיקר להחזיר את יקיריהם לארץ הביתה".

הנוכל המשיך לגולל את "התלאות" שאותה משפחה צריכה כביכול לעבור: "הטיסה שיוצאת משם במוצאי שבת או בראשון בבוקר, היא טיסת חילוץ ראשונה ואחרונה שישראל הסדירה אחרי מאמצים רבים מאוד. יש בדרום אמריקה מעל 2400 ישראלים תקועים יותר משנה וחצי, וכולם מתים לחזור הביתה לארץ, ומוכנים לשלם כל סכום העיקר לחזור הביתה. אין לך מושג איזה לחץ מטורף יש על הכרטיסים למטוס החילוץ הזה שם. כבר כמה ימים שמעל ל-1500 ישראלים תקועים שם, ישנים עם אוהלים מול שגרירות ישראל בארגנטינה. המשפחה כרגע שלושה אנשים שעולים על טיסת החילוץ הזו במחיר של אחד בלבד".

אחת ההודעות הקוליות שהנוכל שלח

"וכאן", הוסיף הנוכל, "יש לנו בעיה טכנית מול דרישת שגרירות ישראל בארגנטינה בהנחיית משרד החוץ הישראלי.
פשוט לא ניתן לרכוש כרטיס טיסה לטיסות חילוץ באינטרנט, או בסוכנות נסיעות בכלל. במשרד החוץ ובשגרירות מסרבים בכל תוקף לקבל תשלום על הטיסה הזו בטענה שהם לא חברת תעופה ולא סוכני נסיעות".

הנוכל הוסיף להסביר את "הסברו המלומד" וכתב: "מתברר שישנה הנחייה מפורשת של משרד החוץ הישראלי לגבי אופן ביצוע התשלום הנדרש על טיסות חילוץ אלה. הם דורשים לשלם את הכרטיס הבודד הזה, ישירות לחברת התעופה טורקיש איירליינס, שמטיסה את המטוס הזה, אבל התשלום חייב להתבצע רק בדואר ישראל או בכל סניף של מאניגרם moneygram בישראל".

וכאן מגיע העוקץ, "מדובר ב-8,000 שקלים בודדים בלבד", כותב הנוכל ובשלב זה מסביר איך יעבוד העוקץ, "בסכום הזה שלושתם עולים על הטיסה הזו. כי אתה תחסוך לי המון זמן והרבה כאב ראש. אני מבקש שתאשר לי להעביר לו סכום עגול של 55000 יורו , שהם עבור התשלום של השכירות לשנתיים מראש, פלוס ערבות כספית, פלוס התשלום הזה לטיסה שלהם. ועם הבונוס שלך עבור העזרה שלך בשפה למשפחה המדהימה הזו".

"ועם אישור סוויפט (אישור העברה של הכסף. ח"ב)", כתב העוקץ בהודעת הוואטסאפ, "של 55,000 יורו, לא אמורה להיות בעיה, ואתה תבצע תשלום פשוט בדואר של 8000 שקל בלבד. בסך הכל כולנו עושים מעשה ציוני פטריוטי ממדרגה ראשונה".

משה, שכבר הבין מי עומד מולו, מספר ל'כיכר השבת': "מיד שראיתי את הכתבה שלכם על אותו יעקב בר, הבנתי שמדובר באותו נוכל, העובד בדפוס פעולה דומה, ולכן המשכתי לזרום איתו ונתתי לו לכתוב איך תתבצע ההעברה, כדי שכל מי שיחשף לכתבה יבין מי זה אותו נוכל".

ואכן, אותו נוכל המשיך לכתוב לאותו משה, "תוך חצי שעה נקבל אישור סליקה והעברה לחשבונך ממערכת הסליקה הבינלאומית מה swift mail online. אעביר לך 55000 יורו, על החשבון הכולל. אם תוכל אחרי זה, לתת קפיצה לדואר או לכל סניף של מאניגרם בכל מקום בו אתה נמצא לבצע את התשלום הזה לחברת התעופה טורקיש איירליינס שמטיסה את המטוס הזה, עשינו מבצע חילוץ ציוני פטריוטי ממדרגה ראשונה. אשמח לתשובה חיובית ממך. תודה רבה".

כעבור שעה, כתב הנוכל עוד הודעה: "אם כן תוך חצי שעה הכל מאחורינו. תקבל את החוזה שכירות למייל שלך חתום וסרוק על ידי. ונקבל אישור סוויפט ממערכת הסליקה הבינלאומית באונליין, שבו רשומים לך כל הפרטים שלי כמעביר כולל מספר זהות שלי והפרטים שלך כמוטב, וכמובן שפעולת סליקה זו נעשתה בהוראה בלתי חוזרת ולא ניתנת לביטול בכלל".

אותו נוכל אף הגדיל את הסכום ההתחלתי וכתב למשה: "78,000 יורו זה עבור השכירות והערבות. 7,000 שקל, עבור התשלום בדואר של ה-8,000 שקל. היתרה לך עבור העזרה שלך בשפה למשפחה המדהימה הזו ועבור השירות בדואר. זאת אומרת, אני מעביר לך 85,000 יורו, ואני סומך עליך שמחר בבוקר תבצע את התשלום הזה בדואר. התשלום בדואר עובר ישירות לרואה החשבון של חברת התעופה טורקיש איירליינס שמטיסה את המטוס הזה, במשרדיה באיסטנבול. תאשר ואטפל בזאת כבר".

הסיפור החל ביום חמישי אחר הצהריים. ביום שישי, כאשר אותו נוכל ראה שדבר לא נעשה, הוא כתב למשה: "אני מבקש ממך מאוד, לבצע את התשלום הזה בדואר, לחברת התעופה טורקיש איירליינס שמטיסה את המטוס הזה. ממתין לתשובה ממך באם לרשום את הפרטים מה לעשות בדואר בדיוק. אתה מבין שבלי התשלום הזה, הם יישארו שם עד חלוף משבר הקורונה שאיש לא יודע מתי זה יקרה ויתחילו טיסות בעולם. אשמח לעדכון".

משה החליט להתעניין מה מספר הטיסה של אותה משפחה, והנוכל השיב לו: "לא לפי מספר טיסה, ועדיין אין לי פרטים, אני אקבל פרטי טיסה רק לאחר ביצוע התשלום. ברגע שזה מגיע לאותו רואה חשבון של חברת התעופה טורקיש איירליינס, במקום הם מקבלים 3 כרטיסי טיסה, שיוצאת מחר במוצאי שבת".

וכך עד סמוך לשבת, הנוכל המשיך להטריד את משה בסיפורים מצוצים מן האצבע וכאשר הבין שאין עם מי לדבר הוא ניתק מגע.

יודגש, כי בעבר מערכת 'כיכר השבת' ו'כאן חדשות', בדקו לעומק את הסיפור, ולאותו נוכל, אין שום קשר לאחים המיליארדים לבית ספרא וכן אין לו קשר ליעקב בר, שהוא איש עסקים לגיטימי המתגורר בארץ.

פנינו לאותו אדם המתחזה בשם "יעקב בר" בכדי לקבל את תגובתו, אז זו לא נתקבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר