מאמר מיוחד

להילולה: איך גדלים להיות כמו ה'בבא סאלי'?

כולם חושבים שהם מכירים את ה'בבא סאלי' הקדוש, בזכות הניסים שעשה. אבל, באמת, לא הרבה הכירו אותו, כי צדיק שזוכה לעשות כאלו ניסים, הוא אחד שמחובר לשמים, יותר מהארץ, ובזה היה רב הנסתר על הגלוי // מאמר מיוחד (חרדים)

רויטל ישראל | כיכר השבת |
הבבא סאלי זי"ע (צילום: ארכיון 'כיכר')

להילולה של הבבא סאלי הקודש – ד' שבט

איך גדלים להיות ה'בבא סאלי'?

אל תקראו את הסיפור מהסוף – קראו אותו מהתחלה!

כולם חושבים שהם מכירים את ה'בבא סאלי' הקדוש, בזכות הניסים שעשה...

הרבה אנשים נושעו מברכותיו, ומספרים על הניסים והמופתים שחולל, שהיה רגיל ומלומד לעשות פלאות... והכל – אמת!

אבל, באמת, לא הרבה הכירו אותו, כי צדיק שזוכה לעשות כאלו ניסים, הוא אחד שמחובר לשמים, יותר מהארץ, ובזה היה רב הנסתר על הגלוי.

בשיחה שמסר הרה"ג אברהם בליקשטיין, ראש כולל "מבשר ישראל" ביום ההילולה, הוא סיפר קווים לדמותו של ה'בבא סאלי'.

בנם של קדושי עליון: הבבא סאלי הגיע ממשפחה של קדושים, סבו הגדול היה רבנו קדוש עליון, חסידא ופרישא, רבי יעקב אביחצירא זיע"א, הידוע בכינויו ה"אביר יעקב".

אביו של הבבא סאלי רבי מסעוד, היה ממשיך דרכו של רבי יעקב, והיה בעצמו קדישא חסידא ופרישא.

אחיו הגדול היה רבי דוד, שהמשפחה לא היו קוראים לו בשמו, אלא היו אומרים "עטרת ראשנו" מרוב פחד על הדמות, "עטרת ראשנו" - שהוא היה דוגמא אישית כשלעצמו!

התמנותו לדיינות: רבי דוד העריך מאוד את הבבא סאלי הקדוש, ולכן, העביר אליו את תפקידיו מול בני הקהילה, ובגיל 18! ובגיל זה, הבבא סאלי הקדוש - התמנה להיות דיין! והוא ישב בבית דין ולדון בדיני תורה, דבר שהיה צריך בקיאות עצומה בחושן משפט ואבן העזר!

מעט מהנהגות ה'בבא סאלי' – תורה היא וללמוד אני צריך...

מדוע צריך עראק בכל סעודה? ה'בבא סאלי' היה קודש קודשים, ובכלל לא היה מחובר לגשמיות, אם כן, מה היה הענין, שבכל סעודה היה צריך שיהיה עראק? ועוד הבבא סאלי היה נוהג למזוג כוס מלאה, והיה מחייב את כל אחד ואחד מהמסובים לשתות את כל הכוס?

המשקה – משמח לבבות: יש לדעת שהבבא סאלי, היה מאוד מקפיד להיות בשמחה, וזאת היתה הסיבה לכך, שהרגיל את המבקרים אותו, לשבת איתו לסעודה ולשתות עימו משקה שמשמח את הלבבות.

האם העראק לא משכר? בכל סעודה וסעודה הבבא סאלי עבד על השמחה, ולכן, הוא היה ממלא את הכוסות, והיה מחייב כל אחד ואחד מהנוכחים – לשתות! ומי שבאמת היה ראוי לכך היה שותה, ומתבשם ושמח ולא היה קורה לו שום דבר! אף אחד לא היה משתכר, גם מי שלא היה רגיל לשתות...

צדיק גוזר והקב"ה מקיים: הבבא סאלי עשה ניסים מעל הטבע, אבל, אצל צדיקים טבע ומעל הטבע, זה – אותו הדבר, כי כל בריאה נועדה לשמש את הצדיק, והצדיק נועד לשמש את קונו. ודרך הניסים שהוא היה עושה לעם ישראל, הוא היה מקרב אותם לקיום תורה ומצוות.

אתה מבקש ברכה - ואני מבקש חיזוק: כל אחד, כשהיה בא לבקש ברכה וישועה, הוא היה מבקש ממנו, שיקח על עצמו חיזוק קטן, והיה מדבר אליו בסבלנות רבה, ואומר לו דברי נחמה וחיזוק, לכל אחד - לפי שורש נשמתו, והיה מבטיח: "בזכות זה תוושע"...

כבוד חברך – חביב עליך יותר משלך: כאשר הגיע אליו אדם שהיה אומר דברי תורה לפניו, ולא היה מדייק באמת בדברים, הוא היה שומע את דבריו, בחן ובענווה, ותוך כבוד רב.

והיה נוהג לומר למקורבים אליו: "למה שאפגע ביהודי? למה שאני אפגע ביהודי שרוצה להראות שהוא יודע, למה שאני אפגע במישהו שרוצה לומר דברי תורה...!?", כי ההתבטלות והענווה, והמידות הטובות, היו מנת חלקו, ולא היה חס על כבודו, אלא, על כבוד זולתו.

"כבוד אלוקים 'הסתר' דבר" – גדלותו הנסתרת בתורה

הניסים ומופתים שעשה, נבעו מחיבורו הגדול לעצמות האלוקות, וחיבורו העמוק לתורה הקדושה, לא הרבה הכירו את גדלותו בתורה, אך, הוא היה שקוע בלימוד יומם ולילה.

ידיעות עצומות בכל חלקי התורה: בקיאותו העצומה של הבבא סאלי, בש"ס ובפוסקים, ראשונים ואחרונים, רמב"ם, זוהר הקדוש, בנגלה ובנסתר, והוא שלט בכל רזי התורה.

תורתו היתה 'סמויה' מן העין: הבקיאות בדברי התורה, היתה יחידה מסוגה בדורו! ונסתרה מעין הציבור, מכיון שלא רצה הבליט את ידיעותיו הרבות בכל חלקי התורה, אבל, היו לו ידיעות גדולות ועצומות!

גדלותו בתורה לא התפרסמה, אבל, חייב לציין, שגדלות זו, לא באה מאליה, אלא, הוא עבד על עצמו!

הוא כשלעצמו לא היה נוהג למסור שעורים, ולא היה אומר דברי תורה לפני רבים, אלא, דרכו היתה - שהיה משמר את תורתו - שתהיה ממש נסתרת!

הוא היה נסגר ימים על גבי ימים, לילות על גבי לילות, ולמד בהתמדה עצומה, וללא הפסקה.

היה לומד שבועות בעליית הגג: בביתו של הבבא סאלי הקדוש היה עליית גג, כמין מחסן בגובה מאוד נמוך, ואף אחד לא ידע, שכאשר היה ידוע לציבור שהוא נסע לשבועות שלמים, זה אומר, שבעצם, הוא עלה ללמוד שבועות שלמים בעליית הגג מבלי שאף אחד ידע.

פעם אחת, כשביתו היתה חולה, היא קמה באמצע הלילה, וגילתה, איך אמא הולכת לעליית הגג, ולא הבינה מה יש לחפש שם... לתדהמתה היא ראתה את אביה, ניצב במלוא קומתו, ומנסה לעמוד באותו ה'מחסן' שהיה נמוך קומה, וכלל לא היה שייך לעמוד שם זקוף קומה, ולכן, הוא היה עומד כפוף.

כשגילתה שאימה, הביאה לאביה את האוכל לשם, שאלה: "אבא! מה אתה עושה פה? לא אמרו שנסעת?!"

הוא פנה אליה אמר, שהיא חייבת להיות בוגרת ולקחת אחריות גדולה, ולא לגלות לאף אחד את מה שהיא ראתה.

ואז, הבינה הילדה, שכאשר אומרים שאביה נסע, לא תמיד הוא באמת נוסע, אלא, הרבה פעמים הוא עולה לעליית הגג, ולומד שם שבועות שלמים.

צם כל היום, ואוכל מעט בלילה: כשהיה הבבא סאלי בעליית הגג, היה נוהג לצום כל היום, ובלילה אחרי שכל בני הבית היו ישנים, אשתו היתה מעלה לו אוכל, והיה אוכל בחדר קטן שאפילו אי אפשר לעמוד בו מלוא קומתו, וכל היום היה יושב ועוסק בתורה, בלי שום הפרעה, שזו היתה מגמתו.

לבבא סאלי לא היתה פיז'מה: מעידים בני המשפחה של הבבא סאלי הקודש כל ימיו חייו לא היתה לו פיז'מה, כי גם לא היה אצלו מושג של שינה.

מה זה פיז'מה? הבבא הקדוש, כלל לא הכיר פריט כזה! והוא היה אומר: מה זה הדבר הזה? בשביל לעלות על מיטה!? ואכן, כל חייו לא היה עולה לישון במיטה שנת קבע.

לא עלה על מיטה: במשך כל החיים שלו הוא לא עלה על מיטה! גם בימי זקנותו! רק כשהיה בשנים האחרונות לחייו, כשהיה חולה ממש, אלא, הוא היה יושב על כיסא, והיה מוריד את הראש לחצי שעה, ואחר כך היה ממשיך ללמוד, וככה היה נוהג בכל לילה ולילה.

צם ימים שלמים: כל פרישותו וצומותיו, היו נעשים בהסתר, ובענווה גדולה, ובלי לדבר על כך דבר, ובלי שום פרסום.

הוא היה יכול לצום ימים שלמים, ואם הגיע משהו שהיה צריך לעשות לכבודו סעודה, הוא היה אומר תעשו סעודה.

והיו שואלים בני ביתו, איך נעשה סעודה לכבודו? שהרי אתה צריך לצום כך וכך ימים. אמר להם, וכי אני צריך למנוע ממנו סעודה בגלל שאני צם?

מה פתאום! תביאו סעודה! ושווה לי לשבור את הצום רק בשביל, לכבד את האדם השני, שלא ירגישו שאני צם, ולא ירגיש שלא בנח, כי אני עושה את הדבר עבורו, והיה עושה הכל בענווה.

תפילה בנץ: הבבא סאלי הקודש היה מקפיד להתפלל את תפילת שחרית בנץ החמה, שאלו אותו, מדוע כבודו מקפיד כל כך על תפילה בנץ החמה?

חשיבות התפילה בנץ: למה להקפיד על תפילה בנץ!? כי אחרי מאה ועשרים שנה יקראו לי בשמים ויגידו - בא נראה אם אתה היית יהודי טוב או לא היית יהודי טוב.

ויתחילו ישר עם הסעיפים הראשונים בשולחן ערוך, ובסעיפים הראשונים של השולחן ערוך מה כתוב? "שיהיה הוא מעורר השחר"! אז אומר, אם על הסעיף הראשון הוא כבר יפול, אז איזה משפט כבר יהיה לו!

יהי רצון שנזכה ללמוד מעט מן המעט ממעשיו, ונעלה לעלות במעלות הקדושה והיראה, ונתברך בכל הברכות, אמן!

לע"נ סידנא הבבא סאלי רבי ישראל בן רבי מסעוד אבוחצירא הקדוש זכותם תגן עלינו, ועל כל ישראל, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר