מפלה לקואליציה

דרמה במליאה: ח"כית ממר"צ הצביעה נגד וחוק הגיוס נפל

חברת כנסת ממר"צ הצביעה נגד חוק הגיוס, ח"כ עמיחי שיקלי נעדר, וחוק הגיוס של שר היבטחון בני גנץ נפל הערב במליאת הכנסת • אריה דרעי איים בעתירה שתחייב גיוס ערבים לצה"ל (חדשות, ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: יונתן זינדל, פלאש 90)

חוק הגיוס נפל הערב (שני) במליאת הכנסת בקריאה ראשונה וזה לאחר שחברת הכנסת ג'ידא רחנאווי זועבי ממר"צ הפרה את המשמעת הקולאיציונית והצביעה נגד חוק החוק ובמקביל חברי הכנסת מאזן גנאיים ועמיחי שיקלי נעדרו מההצבעה.

שעה קלה לאחר המפלה במליאה, פרסמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד הודעה משותפת בה נאמר: "ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים".

שר הביטחון, בני גנץ, הציג את הצעת החוק וחברי הכנסת החרדים תקפו את החוק שלדבריהם פוגע בלומדי התורה הקדושה אך נמנעו מלתקוף את גנץ באופן אישי. חברי הכנסת מרע"מ הצביעו בעד החוק ועשו היסטוריה כאשר לראשונה חברי כנסת מרשימה ערבית הצביעו בעד חוק גיוס לצה"ל.

מוקדם יותר, בנאומו - ככל הנראה האחרון - במליאת הכנסת איים יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, על חברי הכנסת מרע"מ כי אם יצביעו בעד חוק הגיוס, הרי שמשפטנים וחברי כנסת מטעם ש"ס יעתרו לבג"צ בכדי לחייב גם את הצעירים הערבים להתגייס לצה"ל.

במהלך הדיונים על חוק הגיוס, תקף ח"כ דרעי: "לחבריי מרע"מ, שאני מכבד את אמונתם כמוסלמים. אני הנחתי את ח"כ משה ארבל ועוד צוות של משפטנים, יש קווים אדומים שאנחנו לא נעבור עליהם. אין לכם שום זכות מוסרית להחליט בשביל החרדים ובשביל היהודים מי ישרת בצבא עשאתם לא משרתים בצבא".

"אני לא מאיים", הוסיף דרעי: "אבל אני אומר לכם, אם אתם תרימו יד בעד החוק הזה, אנחנו לא נרפה מבית המשפט העליון כדי שיגייסו את הערבים לצה"ל כדי שנראה את השוויון ונראה את ממשלת השינוי שתבוא ותגיד למה הערבי לא ישרת ולמה החרדי ישרת".

שר הביטחון, בני גנץ, הציג הערב את חוק הגיוס ואמר: "על מנת להשיג את יעדי הגיוס, פועלים בצה"ל להרחבת מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי, שיבטיחו שמי שנכנס חרדי ישמור על זהותו. ישנם גם מנגנונים שמטרתם להבטיח עמידה ביעדים כדי שנשמור על הצרכים הביטחוניים. חבריי החרדים הנמצאים פה במליאה – אני בטוח שלא נגיע לשימוש בהם. אני רואה אתכם ואת החברה שאתם מייצגים שותפים מלאים בתהליך שבו נשמור על עולם התורה, ונשמור על עוצמתה ולכידותה של ישראל".

לדבריו: "הצעת החוק אינה עומדת בפני עצמה. אנו נמצאים בתהליכי הקמה של צוות ממשלתי שיקדם מתווה שירות חדש וכולל למדינת ישראל. מתוך ראיה שרוב מוחלט חייב לשרת, אך לא כולם חייבים או יכולים לשרת בצה"ל. במסגרת המתווה, צה"ל יקבל קדימות בתהליך האיתור, ומי שישרת יותר ובשירות קרבי יותר, יתוגמל יותר.

"זוהי אחת הרפורמות המורכבות, החשובות והמשמעותיות לביטחון ישראל ולחוסנה של החברה הישראלית. לצערי, ישנם עיכובים בהתנעתה – אבל אני מתכוון לעמוד על כך שהיא תתקדם. המשימה המונחת בפנינו בשנים הקרובות – היא לשמור על צה"ל כצבא העם שיכול למלא את משימתו בשמירה על הביטחון, ולצד זאת לשמור על החברה הישראלית כחברת כל שבטיה, ולא להפוך אותה לחברת שבטים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר