ריאיון לוחמני • צפו

הגר"ד לאו: "לא חושש מהדחה, לא פוגע בי"

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הגאון רבי דוד לאו, מתארח לריאיון מיוחד עם ישי כהן ומדבר על כל הסערות סביב הרבנות הראשית • כשרות, גיור, השר מתן כהנא והיועמ"ש (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ וליאור מזרחי)

שמונה וחצי שנים מאז נכנס לתפקידו כרב ראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו מתמודד בימים אלו עם התקופה הקשה ביותר בהיסטוריה של הרבנות הראשית: מאבק על עצם קיומו של ממסד הרבנות, מאבק על יהדותה של המדינה, חוק הגיור ורפורמת הכשרות.

בריאיון מיוחד ל'כיכר השבת' מתייחס הגר"ד לאו, נשיא בית הדין הגדול, לסערה סביב מוסד הרבנות, להצהרתו שלא יחתום על גיורים שלא על פי ההלכה והקריאות להדיחו מתפקידו. צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

המאבק סביב הרבנות הראשית: "אני יכול לציין, בכל שמונת שנות הכהונה שלי אני מרגיש את אותה נקודה, המאבק סביב הרבנות הוא בעצם כל הזמן, עכשיו הוא הגיע לשיא בגלל שנוצאה אווירה ואפשרות שלא הייתה קיימת אף פעם במשרדי הממשלה. 60 שנותיה הראשונה של המדינה הייתה השאלה האם זאת מדינה של היהודים או מדינה יהודית, בעשר שנים האחרונות נוסף למשוואה של אלו שרוצים מדינת כל אזרחיה. הרבנות היא בחזית המאבק - היא בדיוק במקום שבו אנחנו מנסים לומר: יש פה במדינה סממנים שצריכים להיות והבינו זאת מייסדי המדינה".

הגר"ד לאו בריאיון

מדינת כל אזרחיה: "אנחנו לא צועדים למדינת כל אזרחיה אבל אנחנו נמצאים במאבק למקום הזה, בהחלט יש רבים שמושכים לשם, ועכשיו בכנסת ובממשלה מנסים לדחוף את זה לשם בצורה גדולה יותר. לא שהרבנות מושלמת, תמיד מה יש לשפר, אבל בפועל כרגע המאבק הוא על הדמות והזהות היהודית".

אדישות חרדית מול המאבק ברבנות: "כל בד"צ חרדי שתשאל אותו יגיד לך שהקומה הראשונה של הרנבות המקומית היא המאפשרת לו להוסיף את ההידורים שלו, הבסיס חייב להיות הרבנות המקומית. אולי הציבור לא מספיק מודע, אני לא חושב שלא משותפים, אני מרגיש את זה בתגובות ברחוב".

השיחות עם מתן כהנא: "קודם כל ברגע שדובר על ענייני הכשרות אמרתי מהרגע הראשון 'אני בנושא הכשרות מאחורנית', זה באחריות הראשון לציון, אני כגיבוי מאחור. ביום שהגיע השר לשירותי דת עם ההצעה של הרפורמה - כתבתי לו מכתב מפרט עם הבעיות ההלכתיות. אני לא חושב שלא צריך לדבר, צריך לדבר ולנסות, גם במבט לאחור. לא התחרטי אף פעם על ניסיון של לדבר ולהסביר, הבדלי גישה".

קריאת ליברמן להדיח את הרב הראשי: "אני לא חושש מההדחה, ממש לא.ץ אני שליח של בורא עולם. סביב השולחן הזה אני משתדל לעשות את הדברים הנכונים בעיני אלוקים ואדם. זה לא פוגע בי אישית בכלל, זה מפריע שהמציאות הזאת קיימת שאנשים מסוגלים לחשוב.. על מה להדיח אותי? שאני אומר שלא אחתום על גיור שאני לא שלם איתו. זה חוסר הבנה. אם ייצא חוק שרופא חייב לחתום שאדם עם 41 מעלות חום הוא בריא, אתה מכיר רופא שיחתום? הם לא מצליחים להבין שעבורנו כרבנים גוף של העם היהודי הוא גוף אחד שלם. אף אחד לא יכריח רב לפסוק נגד ההלכה. אני לא פוסק במה שאני לא מאמין".

הגר"ד לאו בריאיון לישי כהן

רפורמת הגיור: "הבעיה היא פשוטה. יש מחלוקת הלכתית, רוב מוחלט של פסוקיפם בדורנו ובדורות הקדומים מדבר על כך שקטינים אי אפשר לגייר אותם אלא בהליך מסוים, יש רבנים מסוימים בלבד שטוענים שאפשר לגייר את הרקטינים. מה שמנסים לעשות כך - את הוויכוח ההלכתי שצריך להתקיים בבית המדרש, מנסים להכריע אותו בקולות חברי כנסת. מה שהם עושים זה הונראת הגר".

ההתנגדות למינוי הרב בניהו ברונר לראש מערך הגיור: "ראש מערך גיור זה לא מנהל מערך גיור, ראש מערך גיור הוא אמור ליישם את ההנחיות ההלכתיות של נשיא בית הדין. זאת אומרת שראש מערך הגיור צריך להיות שליח שלי ליישם את המדניות שלי. נשמע לך הגיוני שממנים מישהו שיש לו מחשבות אחרות? זה לא עניין אישי, אני מתפלא על מי שמינה אותו, יותר מתפלא עליו, אדם צריך להיות שליח שלי והוא עושה את זה בצורה שכזאת בלי לשאול אותי לפני כן, זה נשמע לי קצת לא הגיוני וקצת לא סביר, רחוק ממנהל תקין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר