עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ

הדבר ההזוי שקורה לכם בגוף כשאתם עולים קילו

הנשיא שמת ממנת יתר של דובדבנים; אי הקופים האמריקני שאסור לעלות עליו; תמונה של קנטוניסטים - והתמונה שברוסיה מנסים להסתיר; "פינת הסלב" - ועוד המון ידע (מגזין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני / פלאש90)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. השבוע במדור הידע של 'מגזין כיכר', חזרנו אליכם עם עוד מלא ידע פיקנטי ומתומצת - כמיטב המסורת.

הישארו עמנו, יהיה מעניין!

עולם

מקומות שאסור להגיע אליהם; המקום הראשון

האי מורגן על המפה; קופי רזוס (צילום: Google Maps, Shutterstock)

השבוע, ובארבעת השבועות שאחריו, נסקור בעז"ה חמישה מקומות על פני כדור הארץ שלא תוכלו להגיע אליהם בשום אופן. הלוקיישן הראשון שלנו הוא האי מורגן בדרום קרוליינה שבארצות הברית.

לאי הזה הובאו בשנת 1979 כ-1,400 קופי 'מקוק רזוס' משמורת טבע במדינת פורטו ריקו, שם שימשו למחקר. באותה שמורה התגלו כמה קופים הנושאים מחלות מידבקות כמו הרפס, שהצליחו לברוח לערים מאוכלסות, ולכן הם הועברו לאי מורגן - שאמנם קרוב למקומות יישוב אך מופרד מהם באמצעות נהר.

אסור לאף אדם לעלות על האי המבודד מחשש שיידבק במחלות. קיימים סיורים מודרכים למי שרוצה לחזות בקופי האי, אך לתיירים אסור לרדת מהסירה. הקופים מואכלים ללא מגע יד אדם - באמצעות מערכות אוטומטיות. אנו מציעים לשקול היתר כניסה לאי בכפוף למנת חיסון תשיעית, 4 בדיקות אנטיגן ובידוד לשנה.

כך החושים שלנו מתקהים בטיסות

טיסה, ארכיון (צילום: Shutterstock)

בשבוע שעבר סיפרנו לכם קצת על המרכיב המפתיע שאתם נושמים באוויר האוטובוס והרכבת, אז נמשיך אל המטוס.

התפלאתם פעם למה אף אחד לא אוהב אוכל של טיסות? אז כמובן יש את התשובה הקלאסית (והנכונה): כי הוא מגעיל. אבל זו לא התשובה היחידה. על פי מחקרים, חלק מהחושים שלנו נחלשים משמעותית בהיותנו באוויר: חושי הטעם והריח מתקהים בכ-30%, בגלל לחץ האוויר המופעל עלינו במטוס.

אבל תכלס, אנחנו לא יודעים אם עדיף פחות לחץ אוויר - כי אז כנראה ניגעל מהאוכל הרבה יותר.

הדבר ההזוי שקורה בגוף כשאתם עולים קילו

היווצרות כלי דם חדשים, הדמייה (צילום: Shutterstock)

מה אתם יודעים על הגוף שלכם? לא הרבה. רוצים הוכחה? הנה.

על כל קילו של שומן מיותר שמתווסף למשקל גופכם, יוצר הגוף 22 קילומטרים - או 22,000 מטרים - של כלי דם.

תעשו עם זה מה שאתם רוצים, אבל אנחנו ממליצים לכם להוריד הילוך בטשולנטייה לפני שהגוף שלכם יהפוך למפות גוגל.

שנה

ראיתם פעם קנטוניסטים? לנו יש תמונה

קנטוניסטים בטורקיה (שנת 1915)

'גזירת הקנטוניסטים'. אין ילד יהודי שלא שמע וקרא עליה, בהיותה אחת המשפיעות ביותר על רוחניות הילדים החרדים שברוסיה של המאה ה-19.

רובכם אולי לא יודעים, אבל הגזירה לא היתה לגייס את הילדים היהודים. החוק הרוסי דרש מכסות גיוס גבוהות מקהילות כמו יהודים או מיעוטים אחרים, וראשי הקהל החליטו למלא את המכסות על ידי שליחת ילדי העניים היהודים לחזית - בהתאם לסעיף בחוק שאפשר שליחת בני 12-17 במקום חייבי גיוס. יצויין שגם ילדים בני שמונה ומעלה גוייסו.

התמונה שלפניכם צולמה בטורקיה, שם שלחו ילדים לחזית במסגרת קרב 'מערכת גליפולי' שהתנהל אז נגד הבריטים. הטורקים ניצחו, אגב.

הבימבה המטורפת של הילד הרוסי

ילד רתום למזחלת דובים (רוסיה, שנות ה-1900)

בגלל שהיו באזור ירושלים אנשים שהתעקשו לומר שראו 'שלג' למרות שראו רק פירורים לא נהירים שנמסו באוויר, החלטנו לפנק אתכם בתמונה חמודה עם שלג אמיתי.

שימו לב לילד החמוד הזה, שנוסע ללא פחד בערבות רוסיה על מזחלת שלג שרתומה לשלושה דובים.

כיום די נדיר לראות מחזות כאלו. קודם כל, דובים זה מפחיד. אבל אפילו בגני חיות מפחדים לאמן את הדובים למטרות כאלו, לאחר שתמונות כאלו מגן חיות בצ'כיה עוררו ביקורת ציבורית בטענה לצער בעלי חיים. כנראה שלסוסים זה ממש כיף, הא?

התמונה שברוסיה מנסים להסתיר מכם

חיילים נאצים וסובייטים מצדיעים יחד (ספטמבר 1939)

ואם כבר רוסיה, הנה תמונה שמביכה את המדינה ושהיא מנסה להסתיר: כאן ניתן לראות חיילים רוסים-סובייטים וגרמנים-נאצים מצדיעים יחד, לאחר שהנאצים כבשו את האויב המשותף פולין. התמונה הזו בעייתית עבור הרוסים, כי היא סותרת את החזות האנטי-נאצית שהיא סיגלה לעצמה תמיד - כמי שהיה לה חלק בהבסת שלטון הרייך השלישי.

תמיד ראו הרוסים, וגם רבים אחרים, את הקומוניזם כשיטה הנוגדת לחלוטין את הנאציזם והפאשיזם. כעת, כאשר תמונות אלו ודומותיה מתפרסמות בחסות הרשתות החברתיות, מנסים ברוסיה את הדרך הוותיקה שאף פעם לא מאכזבת: דיכוי.

כך אישר הפרלמנט הרוסי בפברואר האחרון קנס שווה ערך למאה אלף שקלים, למי "שיפיץ ביודעין מידע שקרי" על חלקה של רוסיה במלחמת העולם השנייה - גם באינטרנט. יאללה, בוצע! עכשיו בואו נראה אתכם גברים.

נפש

הנשיא שמת ממנת יתר של... דובדבנים

הנשיא טיילור, ובול שהונפק לזכרו ב-1938 (צילומים: Shutterstock)

זאכרי טיילור היה נשיאה ה-12 של ארצות הברית. הסיבה שכנראה לא שמעתם עליו, היא תקופת השירות הקצרה שלו: קצת יותר משנה. הוא נבחר במרץ 1849 וסיים את התפקיד הבכיר ביולי 1850. אתם חושבים שהקדנציה נקטעה על ידי הפלת הממשלה והליכה לבחירות? לא. זו לא ישראל. השירות הסתיים בגלל מותו הפתאומי בגיל 65.

חמישה ימים לאחר חגיגות יום העצמאות האמריקני, שבהן אכל דובדבנים רבים, מת טיילור מסיבוכים במערכת העיכול. עד לפני כשלושים שנה עוד חשבו שהוא הורעל בחגיגות אלו, ואף פתחו את קברו בשנת 1991 כדי לקחת דגימת מעבדה. זו העלתה שלא היתה בגופו נוכחות משמעותית של רעל.

תירגעו. דובדבן הוא פרי בריא מאד, שיש לו סגולות רבות, אך תיזהרו מהגרעינים: אם הם נפתחים - הם משחררים לגוף חומר כימי רעיל. באשר לכמות, רופאים ממליצים לא לאכול יותר משתי מנות (כשתי כוסות) ביום. יצויין שעל פי יואלי דיקמן, בוואצאפ אפשר לצרוך ללא הגבלה.

המנהיג ששרד 638 התנקשויות

פידל קסטרו (צילום: Shutterstock)

השיאן המרשים בהישרדות מנסיונות רצח היה פידל קסטרו, המנהיג הרודן של קובה, שהפך אותה למדינה הקומוניסטית הראשונה בחצי הכדור המערבי. למרות כל ההתנקשויות, הוא מת באופן טבעי בגיל 90, בשנת 2016.

על פי הנתונים הידועים כיום, שרד קסטרו לפחות 638 התנקשויות בחייו. לשליט היו שונאים רבים: פושעים ופוליטיקאים יריבים מבית, ומעצמות המערב מחוץ. כך ארצות הברית, שראתה עניין רב בחיסולו. הנה כמה מהרעיונות המעניינים שהגה ה-CIA כדי להיפטר ממנו:

כחובב סיגרים מפורסם, ייצר ארגון הביון האמריקני סיגרים עם רעלן הבוטולינום, שאם רק היו נכנסים לפיו היה מת. כמו כן ניסה ה-CIA כדורי רעל, חליפת צלילה ממולכדת, עט מיוחד בעל מחט זעיר שמזריק רעל ליד, וכמובן הרבה מאד יריות. לנו לא ברור איך לא חשבו על דובדבנים.

פינת הסלב: מלכת אנגליה

אליזבת השנייה פוגשת חיילים נכי מלחמה. ימין: ב-1929; שמאל: ב-2007 (Shutterstock)

ממשיכים עם מנהיגי המדינות? ממשיכים! אז הנה אחת הנשים המפורסמות בדורנו, מלכת אנגליה. רגע, האמת שזהו תואר באמת קטן, כי אנגליה היא רק חלק מהממלכה המאוחדת הבריטית, ואליזבת השנייה היא גם מלכה של עוד 14 מדינות, וגם המנהיגה הוותיקה בעולם שנושאת בתואר כבר שבעים שנה.

אז בתמונה מימין, אליזבת היא בת שלוש שנים בלבד, לפני 93 שנים, כשעוד היתה הנסיכה אליזבת. היא נראית בטקס ממלכתי, לוחצת יד לאדם נכה, ניצול מלחמת העולם הראשונה שהסתיימה כעשור לפני כן.

כמובן שהיינו חייבים למצוא קישור עכשווי, אז אחרי נבירה בארכיונים מצאנו את אותה אליזבת כעבור 78 שנים, פוגשת ניצול של מלחמת העולם השנייה בטקס אמריקני. הדבר היחיד שיש לנו לומר הוא 'במעלליה תתנכר נערה': ולא, אנחנו לא מדברים על הממלכתיות והאצילות אלא על האהבה לכובעים משונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר