נקבר בארץ

בגלל "טעות": איבריו של נפטר חרדי - נקצרו

אליהו אלקסלסי, יהודי שומר מצוות שעבר מישראל לארה"ב, נותק ממכשיר הנשמה ואיבריו נלקחו - לקול מחאת אשתו גליה שהצהירה שלעולם לא היה חותם על האישור הנדרש (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
איברים מועברים לאחר תרומתם (צילום: Shutterstock)

סערה בקהילות היהודיות בארצות הברית: איבריו של נפטר חרדי נקצרו, בגלל "טעות" שלא ניתן היה לתקן.

מדובר באליהו אלקסלסי, יהודי שומר מצוות בשנות ה-60 לחייו, שהיגר בעבר עם משפחתו מישראל לארצות הברית, והשתקע בעיר לאס וגאס שבמדינת נבדה.

בתקופה האחרונה עבר שבץ קשה, ומאז חובר למכשיר הנשמה בבית חולים מקומי. אך לפני מספר ימים נקראה רעייתו, גליה, אל חדרו של בעלה - שם נאמר לה להיפרד מבעלה שעומד להיות מנותק ממכשיר ההנשמה.

לתהדמתה, הוסבר לה כי בעלה חתם על מסמך המאשר את תרומת איבריו, ומאחר והרופאים לא רואים תקווה לחייו הוחלט לממש את צוואתו ולמסור את איבריו לחולים הזקוקים להם. הרופאים הוסיפו כי הניתוח ייערך בתוך כמה ימים וכי הם ממליצים לה להיפרד ממנו בשעות הקרובות.

כמובן שגליה לא האמינה למשמע אוזניה והשמיעה קול מחאה. לדבריה, בעלה הוא יהודי שומר תורה ומצוות אשר לעולם לא היה חותם על האישור הנדרש לכך. אך לא הועילו התחנונים, ונאמר לה כי אליהו חתם על אישור תרומת איברים בזמן שחידש את רשיון הנהיגה שלו; על הכרטיס של רישיון הנהיגה האמריקני ישנה משבצת שבה ניתן לסמן כי נושא הכרטיס מאשר תרומת איבריו במותו.

סעיף תרומת איברים, על רישיון נהיגה אמריקני (ארכיון)

גליה טענה כי בעלה, שאינו בקי עדיין בשפה האנגלית, אולי לא שם לב למשמעות המשבצת שבה סימן V. היא הצהירה כי בתור בת זוגו היא אינה מאשרת להם את הניתוח ביודעה כי מדובר בטעות.

הצוות טען מנגד כי לצורך התנגדות שכזו היא תצטרך להביא הוכחת נישואין אזרחית - מה שלא היה בידה מאחר והשניים נישאו בישראל בידי רבנים.

בימים שלאחר מכן ניסתה הרעייה הלחוצה להפעיל עסקנים יהודיים רבים, אך כל זה ללא הצלחה, ובסופו של תהליך נותק בעלה מן ההנשמה, גופו נותח וממנו נקצרו איבריו. לאחר סיום הניתוח הובא לקבורה בישראל.

בארגון המתנדבים החרדי 'מתעסקים', הפועל בתחומי כבוד המת, קראו לציבור החרדי בארצות הברית ללמוד מהסיפור הקשה ולפעול בשלוש דרכים:

1. לרשום זוגות לנישואין גם ברישום אזרחי, במקביל לרישום הרבני. 2. לשים לב על מה חותמים בזמן חידוש רשיון נהיגה, ואף למחוק באופן ברור את המשבצת - למניעת מילוייה בידי אדם אחר. 3. להישאר עירניים לחוקים מקומיים חדשים בתחום תרומת האיברים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר