"בילינו שעות"

החסיד שליווה את דוד בן גוריון: "דיבר איתי הרבה על התורה"

שעתיים בכל בוקר, במשך תקופה, ליווה החסיד הרב טוביה פלס ע"ה, את בן גוריון בערוב ימיו • בהקלטות שנחשפו השבוע אחרי פטירתו הוא נשמע מספר על הקשר העלום • ההמתנה של שמעון פרס, השיחות על התורה והשאלה על האדמו"ר (היסטוריה)

בן גוריון והרב פלס ע"ה (צילום: באדיבות שבועון כפר חב"ד)

לפני כשבוע וחצי הלך לעולמו הרב טוביה פלס ע"ה, החסיד רב הפעלים מכפר חב"ד, שעמד מאחורי מפעל ה'דבר מלכות' חובק העולם. כל ימיו הוא נותר הרחק מאור הזרקורים. רק בשיחות פנימיות, עם בני המשפחה סיפר על עצמו.

חלק נרחב מן השיחות האישיות הללו, שבהם שרטט מסכת חיים של התמסרות ופעילות נרחבת בעבור הרבי מליובאוויטש זי"ע, הוקלטו בידי צאצאיו למשמרת. באחת מן ההקלטות הללו חשף את הקשר שהיה לו עם דוד בן גוריון.

פלס, יליד תש"ח, גויס לצה"ל בשנות נערותו במסגרת הנח"ל הדתי. הוא היה לחייל הדתי היחיד בגרעין. דמותו החסידית הקרינה והשפיעה על החיילים, ששמרו עמו על קשר גם שנים מאוחר יותר. בתקופת שירותו הצבאי התחבב על בן גוריון, ראש הממשלה הראשון שבינתיים כבר יצא לפנסיה והתגורר בשדה בוקר, ונהג לבלות איתו שעות ארוכות בבקרים.

בכתבה שפורסמה השבוע בעיתון 'כפר חב"ד', מאת מענדי קורטס, נחשפו חלקים מן ההקלטות הללו. באחת מהן סיפר על הקשר שלו עם ראש הממשלה הראשון. "בן גוריון דיבר איתי על הרבי מליובאוויטש, בעיקר על כך שלא הגיע לארץ", סיפר. "היינו צועדים יחד בערך שני קילומטרים בכל בוקר הלוך וחזור והיו לי הרבה שיחות אישיות איתו.

בצעידה עם בן גוריון (באדיבות המשפחה)

"ישבתי גם בחדר שלו. אני זוכר שהגיעו אליו אנשים רבים מכל קצוות הארץ והעולם לדבר איתו ולהתייעץ איתו. אחד מהם היה שמעון פרס, שהיה אז צעיר ממש. אני זוכר אותו יושב מחוץ לבית וממתין. בן גוריון דיבר איתי הרבה על התורה, והעניק לי במתנה ספרים שעליהם חתם בהקדשה אישית. אגב, הוא היה לומד הרבה בספר התנ"ך".

על היום שבו נפגש עם בן גוריון לראשונה, סיפר הרב פלס: "זה היה כשנסענו פעם, קבוצת חיילים, למחנה פארן (במרכז הערבה, השוכן כ-100 ק"מ צפונית לאילת), שממנו נשלחו חיילים לכל מיני מקומות ואזורים. בדרך לפארן עברנו בשדה בוקר, שהייתה בדרך, ועצרנו שם לחנייה. עשו לנו טיול במקום והגענו גם לבית שבן גוריון גר בו. הוא יצא מהבית, מוקף בשומרים - אגב, חלק מהשומרים הללו שיגרו עמי מכתבים לרבי, כאשר נסעתי אליו מיד אחרי השחרור - וראה אותי עטוי זקן וביקש לדבר איתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר