פינת הצרחנות

למה הספרדים נאלצים להתפלל בחניון? • צפו

פניה המגיעה ל'תוכנית הכלכלית' מספרת על עשרות דיירים ספרדים שנאלצים להתפלל בחניון - למרות שהם הרוב; הם מאשימים את היזם האשכנזי שמצדו טוען: זו החלטת העירייה (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
פינת הצרחנות (צילום: כיכר השבת)

במסגרת 'פינת הצרחנות' של 'התוכנית הכלכלית' אנו מקבלים עשרות פניות מהגולשים, במקרה הזה אם הטענות נכונות יש על מה לצרוח. פרויקט דיור שתושביו מתמודדים עם השאלה - מי הרוב ומי יקבל את מבנה בית הכנסת, אשכנזים או ספרדים.

'רמות 360' בירושלים הינו פרויקט דירות מגורים, מדובר ב-243 דירות במספר בניינים הממוקמים מעל מה שכולנו מכירים כ'קניון רמות'.

כחלק ממתן ההיתרים לבניה במקום, חייב היזם מר דני גרוסברד להקצות שטח ציבורי לטובת בית כנסת. כאשר מה שלא נלקח בחשבון היא העובדה שבמקום בסדר גודל כזה יש ציבור מעורב מבחינת נוסחי התפילה.

אל התוכנית הכלכלית הגיעה פניה של נציג הקבוצה הספרדית, בה הוא מספר לנו על המציאות העגומה כאשר לדבריו עשרות מהתושבים הספרדים מתפללים בחניון, למרות שלדבריו הם הרוב בפרוייקט.

בית הכנסת בחניון (צילום: משה מנס)

במכתב ששלח עורך הדין עמירם בוגט אל צביקה כהן, סגן ומ"מ ראש העיר, תחת הכותרת: "הנדון: הקצאת בית הכנסת בפרויקט רמות 360", הוא כותב כי "לפני כמעט חצי שנה התקיימה ישיבה של הוועדה המקצועית לעניין הקצאת בית הכנסת שבנדון. במהלך הישיבה התברר כי 5 עמותות שונות הגישו בקשה לקבלת הקצאה להפעלת בית הכנסת. שתי עמותות מתוך החמש היו עמותות אשר הוגשו מטעמו של הקבלן שבנה את הפרויקט, שתי עמותות נוספות הינן עמותות שנהיר היה כי לא עומדות בתנאי ההקצאה ועמותה נוספת הינה מרשתי.

"כבר בפתח הדברים הבהירה הוועדה כי אחת משתי העמותות שהוגשו על ידי הקבלן איננה עומדת בתנאי הסף ונפסלה. לאחר הצגת 4 העמותות הנותרות ומתן זכות דיבור לנציגיהן, התברר כי, כאמור שתי עמותות אינן מתאימות כלל ולא הראו כל ניסיון רלוונטי או תמיכה ממי מדרי המתחם. לגבי עמותת הקבלן, הרי שהקבלן עצמו דיבר בשם עמותה זו ולא הכחיש כלל את היות העמותה גוף מטעמו.

"מאידך, טען הקבלן כי הוא המיצג את מרבית הדיירים שכן הוא השאיר מלאי גדול של דירות בבעלותו ועוד מלאי גדול של דירות נמכרו על ידו לחברה להשכרת דירות ולכן חתם בעצמו על עשרות טופסי בקשה".

לדברי עו"ד בוגט, "כבר בישיבה זו טענו, וכך חזרנו וטענו פעמים רבות בפני כל גורמי העירייה, כי ההחלטה על זהות העמותה שתפעיל את הפרוייקט חייבת להתקבל על בסיס רצונם של התושבים המתגוררים בפרויקט ועתידים להתפלל בבית הכנסת ולא על בסיס רישום בטבו. בשליטתו וכי הדבר נוגד באופן קיצוני את האינטרס הציבורי.

"לאחר ישיבה זו, הודעתם לנו כי רו"ח מטעם העירייה יבדוק את הנתונים ויקבע לאלו מהעמותות ישנם יותר דיירים התומכים בהפעלת בית הכנסת על ידה. גם מהודעה זו חלפו חודשים ארוכים ואף רואה חשבון או אדם מטעמו לא יצר קשר לא עמי כמי שמיצג את העמותה ולא עם העמותה עצמה ואף לא עם הדיירים המתגוררים בפרויקט. מבדיקה שעשינו מול גורמי עירייה שונים, נטען בפנינו כי בדיקת רואה החשבון התקיימה לכאורה וכי היא מבוססת על מסמכים שהוצגו לו על ידי הקבלן".

"האם יעלה על הדעת שהקבלן שהנו בעל דבר והציג מטעמו עמותה שמתמודדת על הקצאת המקרקעין, דבר שכאמור פסול כשלעצמו, הוא זה שיציג בפני הבודק מטעם העירייה את הנתונים ועוד באופן בלעדי? האם זו הבדיקה ה"אובייקטיבית" שבוצעה?", תוהה עו"ד בוגט, "מובן שבדיקה שבוצעה תוך הסתמכות בנתונים שנתנו על ידי מי שהוא צד לדבר איננה יכולה להיות בדיקה אמיתית ורצינית וככל שאכן נעשתה בדיקה בצורה שכזו אין לתת כל משקל לבדיקה ולתוצאותיה.

"עוד נציין כי בפועל, במקום, הקבלן, בהיותו בעל המפתחות לבית הכנסת השתלט באופן בלתי חוקי על מבנה בית הכנסת ומפעיל בו מניין מטעמו בנוסח ובדרך המקובלים עליו תוך התעלמות מדירי הפרויקט ומרצונם".

עו"ד בוגט ממשיך וכותב כי "ביום 7.10.21 שלחתי מכתב, בשם מרשתי, למנכ"ל העיריה מר איציק לארי ובו דרשתי כי העירייה תקבל החלטה בעניין בית הכנסת וכי עמותת הקבלן תפסל מהתמודדות היות ועשתה דין לעצמה והשתלטה באופן בלתי חוקי על מבנה בית הכנסת השייך לעירייה ועושה בו כבתוך שלה למרות שלא קבלה כל הרשאה חוקית לעשות כן. מכתבי למר לארי נותר ללא מענה. בנוסף, ביום 28.11.21 שלחתי מכתב נוסף לעו"ד אלעד גונן, ראש צוות נכסים – יעוץ וחקיקה בעירייה. גם מכתב זה נותר ללא מענה.

"אשר על כך, לאחר שכאמור חלפו חודשים ארוכים והחלטה אין, ומאחר והפרויקט אוכלס והדיירים מבקשים להתפלל בבית כנסת כדת וכדין ובהתאם לנוסח התפילה המבוקש על ידי רובם, ומאחר והקבלן ממשיך לעשות דין לעצמו ולפעול בלא סמכות ובלא רשות ומבסס את אחיזתו במקום, אבקש את התערבותך הדחופה לצורך קבלת החלטה בעניין זה ללא כל דיחוי נוסף".

הלכתי לשם, שוחחתי עם הדיירים. לדברי א.ג: "נעשה לנו עוול עצום, אנחנו כמה עשרות שמתפללים בקור בחניון, בעוד שאשכנזים אין אפילו מנין, איך בדיוק הם רוב?".

ניסינו לבדוק בשטח, על פי השמות על תיבות הדואר, אך לא הצלחנו וגם הדוור ששאלנו אותו בעניין - לא נתן תשובה ברורה. הפתרון לכאורה יהיה בודק חיצוני שיבדוק דלת דלת מאחר וגם על החתימות של האשכנזים / הספרדים יש טענות לכאן ולכאן.

היזם דני גרוסברד מסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "העמותה המייצגת את רוב רוכשי הדירות במקום הגישה בקשה לעיריית ירושלים להקצאה ומשכך ולאחר בדיקה מעמיקה וממושכת החליטה העיריה להקצות את בית הכנסת לעמותה. ככל שהתקיימו תפילות במקום הרי מדובר ביוזמה פרטית של תושבים שהתפללו בנוסח המקובל עליהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר