סער תקף שוב

מנדלבליט בנאום פרידה: "עשיתי ככל יכולתי"

"מערכת אכיפת החוק בישראל עמדה תחת מתקפה חסרת תקדים בחומרתה", אמר הבוקר היועמ"ש היוצא בטקס פרידה • השר סער נשא דברי פרידה מרחוק ובחר שוב לתקוף את חבריו לשעבר (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בטקס הפרידה במשרד המשפטים (צילום: דויד ווייל, לע"מ)

במשרד המשפטים בירושלים נערך היום (שלישי) טקס פרידה מהיועץ המשפטי לממשלה, השנוי במחלוקת אביחי מנדלבליט. שר המשפטים סער, מסר דברי פרידה מרחוק - בשל היותו מאומת לנגיף הקורונה.

היועמ"ש מנדלבליט אמר בדברי הפרידה: "אני נרגש לעמוד פה היום ולהיפרד מכם. למרבה הצער, בגלל גל האומיקרון שאנחנו מצויים בעיצומו, בוטלו אירועי פרידה שונים שהיו מתוכננים לי, כולל פרידה מכם – אנשי משרד המשפטים – שתוכננה להיות במסגרת ההשתלמות השנתית של המשרד שהייתה אמורה להתקיים החודש, אבל נדחתה. אולם, למרות הביטולים הללו, היה לי מאוד חשוב שתהיה לי הזדמנות להיפרד מכם, חבריי למשרד המשפטים, גם אם זה נעשה בצוק העיתים בזום".

"הסיבה לכך היא ברורה – במשך שש שנים, המשרד הזה היה לי לבית שני, ואתם הייתם לי למשפחה שניה. ולכן, חבריי למשרד המשפטים, מכם הפרידה היא הכי קשה. לפני שש שנים נכנסתי בשערי משרד המשפטים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מובן שלא ידעתי ושלא יכולתי לשער כיצד הקדנציה הזו תיראה. אם נודה על האמת, אף אחד לא יכול היה לדמיין זאת".

"אבל", הוסיף מנדלבליט, "בהחלט ידעתי שאני מגיע למקום שבו אהיה מוקף באנשים מצוינים – משפטנים חדורי תחושת שליחות, יסודיים וחרוצים, ערכיים ומשקיעים. הגעתי עם ציפיות גבוהות, ובכל זאת, העבודה אתכם ובמחיצתכם עלתה על הציפיות הללו. תפקיד היועץ המשפטי לממשלה נושא בחובו אחריות רבה".

"פעמים רבות במהלך הקדנציה, נזכרתי בדברים שאמר לי פעם אחד הרמטכ"לים ששירתתי תחתיו: כשאתה מפקד פלוגה, אתה מסתכל אחורה ורואה את מפקדי המחלקות, מסתכל קדימה ורואה את מפקד הגדוד; כשאתה מפקד גדוד אתה מסתכל אחורה ורואה את מפקדי הפלוגות, מסתכל קדימה ורואה את מפקד החטיבה; וכן הלאה, עד תפקיד הרמטכ"ל, שבו אתה מסתכל אחורה ורואה את כל הצבא מאחוריך, ומסתכל קדימה ולא רואה אף אחד. אתה נמצא לבד בחזית – נושא במלוא עול האחריות".

"כך גם אני הרגשתי", שיתף היועמ"ש, "כשאתה ממלא את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אתה מסתכל לאחור ורואה את כל אנשי פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה, מסתכל קדימה ואף אחד לא נמצא לפניך, למעט צו מצפונך והערכים שמנחים אותך. אבל במעמד הזה, שבו נדרשתי לקבל את ההחלטות הנכונות – בתחומי הייעוץ המשפטי, ייצוג המדינה בערכאות, אכיפת החוק, ושמירת האינטרס הציבורי, לא היה ביכולתי למלא את תפקידי כנדרש ללא העבודה המשפטית המעולה שלכם – אנשי פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה".

"בתקופת הכהונה שלי כיועץ המשפטי לממשלה, פעלנו יחד במגוון רחב מאוד של תחומים, בהם סייענו רבות לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין. בתחומי אכיפת החוק, מעבר לתיקים הפליליים של נבחרי ציבורים שזכו לפרסום רב בתקשורת, הייתה עשיה רבה וחשובה במאבק בפשיעה המאורגנת; פעלנו יחד עם הממשלה לקדם מהלכים למיגור הפשיעה במגזר הערבי, לרבות בתחומי התקיפה הכלכלית והאכיפה המשולבת; ביצענו רפורמה לייעול עבודת המחלקה לחקירות שוטרים; מינינו גורם מתכלל לקידום המאבק בשחיתות. בתוך כך גם הידקנו וחיזקנו את שיתוף הפעולה עם כל רשויות האכיפה, במסגרת צוות העל למאבק בפשיעה – משטרה, רשל"ה רשות המיסים, רשות ניירות ערך ועוד, מתוך תפיסה הוליסטית של מערכת אכיפת החוק כשלם העולה על סך חלקיו".

"קידמנו", סיפר מנדלבליט, "את ההגנה על זכויות האדם – הגנו על זכויות הפרט בתקופת הקורונה שהתרגשה עלינו, בין היתר בפרשת החיסונים לאסירים, ובשמירה על חופש הביטוי וההפגנה; סייענו בידי שר המשפטים לגבש תזכיר חוק יסוד חדש והיסטורי בעניין זכויותיהם של נאשמים בדין הפלילי; פעלנו כנגד תופעת הדרת הנשים מן המרחב הציבורי; ויישמנו את פסיקת בג"ץ בנוגע לצפיפות בבתי הכלא".

"בנוסף לכל זה", אמר מנדלבליט, "קידמנו ביחד את המנהל התקין בשלטון המרכזי והמקומי, סייענו לממשלה להתמודד עם איומי התפשטות נגיף הקורונה, עמדנו על כך שמערכות הבחירות החוזרות ונשנות שהתרגשו עלינו יערכו לפי דיני הבחירות, סיפקנו ייעוץ משפטי לעבודתה של הממשלה הפריטטית, קידמנו רפורמות ארגוניות וניהוליות – כמו גיבוש ואישור המדריך הפנימי לעבודת ייעוץ וחקיקה, ועוד יוזמות רבות מאוד ועשיה רבה מאוד בכל מגוון תחומי האחריות והפעילות של היועץ המשפטי לממשלה. את כל זה עשינו ביחד".

מנדלבליט הוסיף עוד: "ובצד זאת, גם פעלנו ביחד לשמור על מעמד היועץ המשפטי לממשלה, אל מול אתגרים חסרי תקדים, לשינוי דרכי המינוי של יועצים משפטיים, לביטול התוקף המחייב של חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, לביטול מונופול הייצוג בערכאות של היועץ המשפטי, ועוד. בתקופת הכהונה הזו כיועץ המשפטי לממשלה, הצבנו נדבך נוסף במורשת מפוארת של המוסד הזה, ובאתוס השירות המשפטי הציבורי במדינת ישראל – שמתאפיין במקצועיות, בממלכתיות, באחריות, ובעמידה נחרצת על עקרונות שלטון החוק ועל ערכי הדמוקרטיה. עשינו את זה ביחד. ועל כך אני אסיר תודה לכל אחת ואחד מכם".

"אני מבקש לנצל את הבמה הזו כדי להודות באופן פרטני לסגן ראש הממשלה ולשר המשפטים, גדעון סער, שמצאתי בו שותף נאמן לעקרונות ההגנה על שלטון החוק, ולשרי המשפטים הקודמים עימם עבדתי. ואחרונים, אך החשובים ביותר – בני משפחתי האהובים. רונית אשתי היקרה מכל, שכבר חשבה שהגיעה למנוחה ולנחלה אחרי שסיימתי את תפקיד הפצ"ר ... בלעדיך רונית, לא הייתי יכול לעמוד בתקופה הזו. את המשענת שלי. תודה לך על הכול".

לסיום אמר מנדלבליט: "הגעתי מדי יום לעבודה בחרדת קודש, מתוך מטרה למלא את שליחותי הציבורית, בהתאם לעקרונות המנחים אותי – העקרונות של שלטון החוק ושמירה על ערכי הדמוקרטיה והאינטרס הציבורי. עשיתי ככל יכולתי כדי לעמוד בשליחות זו. תודה רבה לכולם".

שר המשפטים סער, נשא דברי פרידה באמצעות הזום: "אביחי היקר, צר לי שאני לא יכול להיות איתך ואיתכם שם הבוקר. מכתפיך מוסר היום נטל אדיר, כמעט בלתי נתפס, של תפקיד קשה ומאתגר מאין כמותו , שלצידו אחריות גדולה. תפקיד זה – תפקיד היועמ"ש לממשלה – מילאת באחריות בממלכתיות, בתבונה ובשיקול דעת, וגם באנושיות. תפקיד זה קשה תמיד. בשנתיים האחרונות היה זה קשה מתמיד".

"מערכת אכיפת החוק בישראל עמדה תחת מתקפה חסרת תקדים בחומרתה, בהיקפה ובמסוכנותה. כמי שעומד בראש המערכת של התביעה הכללית אתה חטפת את עיקרי האש הזרה הזאת. אבל עמדת על האמת המקצועית שלך, עמדת על משמר המערכת הזאת והערכים של שלטון החוק. עשית את תפקידך בנאמנות. האבק שוקע מהר. וזה מה שייזכר".

"אביחי ידידי", הוסיף שר המשפטים, "לא היית רק יועץ שהוא בעל מלאכה משפטי. מילאת את התפקיד כפטריוט ישראלי, כמי שאוהב את הארץ הזאת ואת עמה, כמי שמחובר בכל נימי נפשו לערכים עליהם גדלנו כולנו. סייעת לממשלה לקדם את מדיניותה מתוך הבנה מדויקת של תפקידי הדרג המדיני והאחריות הקיימת לתפקידי הייעוץ המשפטי. לא ביקשת להחליף את הנבחרים. ידעת לסייע להם להגשים את מדיניותם במגבלת החוק".

"היית אנושי. החכם מכל אדם אומר "והאלוהים יבקש את (ה)נרדף" לתביעה הכללית ואתה עמדת בראשה יש תפקיד. אבל חשוב מאוד תמיד לזכור שגם מי שחשוד או נאשם – ראשית – עדיין לא הורשע. ומכל מקום – הוא אדם, עם משפחה, עם ילדים , עם זכויות".

"היה בך", הוסיף סער, "איזון פנימי מרשים, שאין לרבים. אני רוצה להודות לך על שת"פ החשוב בקידום חוק היסוד החדש, חוק ייסוד: זכויות בחקירה ובמשפט. כל מי שעומד בראש מערכת חוטף ביקורת על החלטותיה ומעשיה, לעתים רבות כאלה שהוא באופן אישי לא היה כלל אחראי להם. פעמים כי קיבל החלטה אשר בנסיבות מסוימות לא הייתה טובה ממנה. אתה ידעת לספוג ולשאת את המתקפות האלה מבלי לגלגל את האחריות כלפי מטה, מבלי להאשים אחרים. וכך מצופה ממנהיג של כל מערכת".

"התקופה האחרונה בתפקיד הייתה תקופה שבה מעבר לעניינים המקצועיים חשת חרדה לעתיד המשטר הדמוקרטי בישראל. התרחקנו מקצה התהום, אך הסכנה טרם חלפה. המערכת המשפטית בישראל כמו כל מערכת בוודאי זקוקה לתיקון ואנחנו נעשה זאת כולנו ביחד. אבל מי שעושה דה-לגיטימציה למערכת הזאת, אלה שתוקפים אותה על בסיס יומיומי, בבליל של עלילות, שקרים ופייק ניוז אינם חפצים בתיקונה אלא בהריסתה. ואין דמוקרטיה בלי בתי משפט עצמאיים. בלי תביעה עצמאית. ובמערכת הזאת יש אנשים מצויינים שזאת הזדמנות נוספת שי גם היום לומר להם – תודה".

"באופן אישי", אמר סער, "כשר משפטים מול יועמ"ש לממשלה נהניתי מאוד לעבוד איתך, אביחי. צר לי שהייתה זאת תקופה כה קצרה של שבעה וחצי חודשים. תמיד הבנת היטב את הזווית של הדרג הנבחר, זה שמבקש לקדם מדיניות למען הציבור ושהאחריות מוטלת עליו והוא מחויב בדין וחשבון מול הציבור. ראית משפט. אבל ראית גם מדינה. וראית גם אנשים. בני אדם. אני מודה לך על שירות של עשרות שנים למען מדינת ישראל בבניין הזה ממנו אני נעדר הבוקר ולפני כן כמזכיר הממשלה, כפצ"ר ובכל שנותיו בפרקליטות הצבאית. אני מקווה שעוד תתרום בעתיד מכישוריך ויכולותיך למען המדינה והארץ שאתה כה אוהב".

"אני מאחל לך הרבה נחת ושמחה במעגל המשפחתי עם רונית, הילדים והנכדה. זה מגיע לך וזה מגיע גם בעיקר להם. כשעושים תפקיד חשוב להיות נאמן לתפקיד ולערכים שהוא מגלם. אתה עשית זאת. בנאמנות כזאת יש תמיד סיכונים אישיים. "אין דבר", לימד אותנו ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי, "אם תעל או תרד בלהב המרד שא אש להצית אין דבר כי שקט הוא רפש הפקר דם ונפש למען ההוד הנסתר". כולנו משרתים רעיון גדול מאיתנו. כולנו בשר ודם. התפקידים שאנו ממלאים הם זמניים תמיד. וזו גם עצתי לכולנו ביום הזה: התעלמו מרעשי הרקע. זיכרו מה השליחות שבגינה הגענו מלכתחילה. "למען ההוד הנסתר".

"תודה לך אביחי, צא לשלום, תהנה מהחירות כי לא תוכל לדעת מתי תקרא שוב לדגל", אמר סער לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר