האלימות המשטרתית

חיים מזרחי העיד בדמעות ובכי: "אתם רעים, זה לא מגיע לי"

בכנסת נערך דיון על אלימות שוטרים לאחר תקיפתו של הבחור החרדי, חיים מזרחי, שהעיד בדמעות ובבכי: "שיטפלו בהם. אני מפחד מהם"; יו"ר הוועדה: "השוטרים היו צריכים לעבור תפקיד" (חדשות)

העדות של חיים מזרחי (צילום: ערוץ כנסת)
דברי ח"כ אורי מקלב בוועדה (צילום: ערוץ כנסת)

"מבחינה ציבורית המשטרה הייתה צריכה להעביר את השוטרים שהפעילו אלימות כנגד חיים מזרחי לעבודה שלא עם קהל", כך אמרה יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי, בדיון היום (רביעי) על אלימות שוטרים, לבקשת הח"כים משה ארבל, איתמר בן גביר, אורי מקלב, עמיחי שיקלי וגבי לסקי.

חיים מזרחי, הצעיר החרדי שהעיר לשוטרים שפגעו ברכב חונה, ובתגובה ספג מהם מכות קשות ונעצר, העיד בפני הוועדה, בעדות מרגשת, תוך שהוא פורץ בבכי, בכי שהצליח לטלטל את כל חברי הוועדה.

"אני לא יכול להסתכל עליכם בעיניים. אתם רעים", אמר מזרחי, "אף אחד לא מרגיש מה שאני חווה, רק אמא שלי והרב שמדבר איתי ב-4 בבוקר. אני לא יכול לצאת לשיעור תורה, או לשיעור פסיכולוגיה. אני מפסיד שיעורים. זה לא מגיע לי.

"השוטרים שהרביצו לי צריכים לשים את המפתחות אצל מפכ"ל המשטרה. גם לא ביקשו סליחה. אני לא נרדם בלילה. אני לא צריך לפחד. אני בנאדם שעוזר. לא עשיתי להם כלום".

המעצר המזעזע של חיים מזרחי

בתיה בן דוד, רמ"ח משמעת במשטרה אמרה כי "כשנפתחת חקירה וחומרי הראיות מועברים אלינו, אנו שוקלים מה לעשות בהיבט התפקודי – אולי להעביר את השוטר לתפקיד ללא מגע עם קהל, חופשה כפוייה, השעיה, פיטורין, כפוף לשימוע".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "ארבעת השוטרים שראינו במצלמות מכים את חיים מזרחי הועברו מתפקידם?".

בתיה בן דוד: "הקצין הועבר לתפקיד ללא מגע עם קהל. שני האחרים הוחזרו לתפקיד בשלב זה".

יו"ר הוועדה ח"כ בן ארי: "גם מבחינה ציבורית הייתם צריכים את כולם להעביר למשרד, כמובן שיש להם זכות שימוע, אבל את כל החבורה המצולמת הזו אי אפשר להחזיר לרחוב. אני הראשונה שקוראת לחקירה פלילית. אירוע כזה מזעזע, אותה חבורה צריכה להיות בלי מגע עם אדם".

יו"ר הוועדה ביקשה לדעת כמה שוטרים פוטרו בשל אלימות לא מוצדקת בשנה האחרונה ובתיה בן דוד השיבה: "ב-2019, 6 פוטרו בשל שימוש בכוח שלא כדין, ב-2020 פוטרו 8, וב-2021 פוטרו 4".

ח"כ איתמר בן גביר: "אני מכיר את הדין המשמעתי. יש מקרים שאתם פועלים, אבל בדרך כלל בכפפות של משי. אני עד היום מחכה, עצרו אותי ל-4 ימי מעצר שווא, המשטרה פיצתה אותי ב-60,000 שקל פיצויים, ומה קרה לשוטרים? מה המסר שיוצא?".

ח"כ משה ארבל: "אפשר לתת אגרופים לאזרח שהעיר לשוטרים. השוטרת שריסקה אותו באגרופים, מה אתה?".

יו"ר הוועדה שאלה את חיים מזרחי אם ברצונו לומר משהו נוסף לוועדה, והוא השיב: "שיטפלו בהם. אני מפחד מהם. זה לא בסדר שאני עכשיו פוחד לצאת לבד. זה לא בסדר שלא מטפלים בהם, שאף אחד לא יקרה לא את זה, לא למישהו יהודי ולא לערבי, לא לחילוני ולא למוסלמי. מרביצים על כלום. האישה שדיברה פה, יש לה ילד בבית, שתחשוב אם היה לו כאב שלא עובר. נראה אתכם מישהו שיקח את הכאב שלי".

דברי ח"כ אורי מקלב בוועדה (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון כי "אנחנו מעלים את הנושא הזה פעם אחר פעם וזהו נושא שמאחד את כל חלקי הבית, המשטרה אלימה ולא מפלה, היא אלימה כלפי חרדים, אתיופים או מפגני בלפור. את מרבית המקרים אנחנו אפילו לא מכירים כי אין תיעוד, כאשר עצור נכנס לניידת אף אחד לא יודע מה קורה שם".

ח"כ מקלב פנה לנציגי המשטרה בדיון ואמר: "אין לכם תרבות של בקשת סליחה, בשכרון הכוח שלכם אתם עוברים על החוק, ישנם שוטרים טובים אך כאשר זה מגיע למבחן המעשי אתם נותנים גיבוי לעשבים השוטים, בכל חברה מוקעים את הקיצונים והעשבים השוטים, אצלכם הם רק מקודמים ומביאים לריקבון בכל המערכת. מתי לאחרונה המשטרה הדיחה שוטר שסרח?.

"אני מכיר את חיים מזרחי באופן אישי, הוא בחור עדין שעוזר לאחרים, הוא לא מפגין הוא הסמל למה שאנחנו אומרים פה, אם לאמא בישראל אין בטחון לשלוח את הילד שלה בגלל המשטרה אנחנו במצב בעייתי".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי סיכמה את הדיון: "חיים, ריגשת אותי. יש לך אחריות כי ראו אותך והבינו שכך אי אפשר להמשיך. אתה דמות למופת ואנשים מכל הציבור מזדהים עם הכאב שלך ועם העוול שעשו לך. כל אירוע אלימות משטרתית יידון פה בוועדה, שתדרוש תשובות והסברים. אני רוצה לתת למשטרה כול, שתטפל בהפרות סדר, ואחרי שאמרתי את זה, בכל פגיעה באזרחים אני אביא אתכם לכאן. לא יקרה מצב. אני מצפה לתוצאות חקירת מח"ש תוך ימים ספורים. אני מביעה מורת רוח ששני השוטרים המעורבים שוב נמצאים בשטח. זו החלטה גרועה מאד".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו מצרים על תחושותיו הקשות של חיים בעקבות המקרה. נסיבות מעצרו ע״י כוח הבילוש שהוזעק לטיפול בהפרות הסדר נבדקות בימים אלו ע״י מח״ש. ככל שימצא כי מי מהבלשים שהיו במקום פעל שלא כדין - הרי שהנושא יטופל בהתאם."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר