עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ

משקפי VR - בשביל פרות? • כל מה שלא ידעתם

והשבוע במדור הידע של כיכר: כך נראית מדינה שמשנה את כיוון התנועה; דובים - לכאבי גב; העיר הזעירה שיש בה הכי הרבה פשע בעולם; הנשיא הכי משוכלל; "פינת הסלב" - ועוד (מגזין כיכר)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ', שחוגג השבוע חודשיים להיווסדו. עדיין, לא הכל אתם יודעים (והאמת שגם אנחנו לא יודעים את הכל, אבל את הרוב כן), אז הנה עוד מלא ידע פיקנטי שלא ידעתם שחסר לכם.

קדימה:

עולם

מקומות שאסור להגיע אליהם; המקום השלישי

ימין: האי כיום. ברקע נראים חופי ברזיל; שמאל: איור ישן של האי (צילומים: Shutterstock)

לאחר שסקרנו את אי הקופים האמריקני והמערה המיוחדת בצרפת, הגענו ליעד השלישי שלא תוכלו לבקר בו, כנראה לעולם: אילהה דה קווימאדה גרנדה.

מדובר באי הסמוך לחופי ברזיל ומצוי בשליטתה. ולמה אסור לנו לבקר בו? כי הוא ביתו היחיד של זן נחש צפע נדיר: גומצן אינסולאריס (גומצן ראש-חנית זהוב). הנחש הזה ארסי ומסוכן, והסיכוי לצאת חי ממפגש איתו עומד על 7% (אם קיבלתם טיפול) או 0.3-3% (אם לא טופלתם בזמן).

האי, שגודלו 106 דונמים וכולל יער גשם, אסור בכניסה לתיירים. היחידים שמותר להם להגיע הם מדענים מורשים ולוחמי חיל הים הברזילאי.

על פי היסטוריונים, הנחשים הללו נשארו לבד על האי כאשר הוא נפרד מהיבשה לפני כמה אלפי שנים. הם לא רגילים לחברת בני אדם, ואחדים מהם שהובאו למקומות יישוב הכישו אנשים מיד. כיום הם (הנחשים כמובן, לא האנשים) מוגדרים מדעית בסכנת הכחדה חמורה.

משקפי מציאות מדומה - בשביל פרות?

איזט קוקאק בפעולה (צילום: מתוך טוויטר)

זו נשמעת בדיחה, אבל היא איננה. בשנה האחרונה החלו חקלאים ברחבי העולם להרכיב ערכות VR (מציאות מדומה) על עיניהן של פרות.

איזט קוקאק הוא חקלאי טורקי, שניסה בכמה דרכים לשדרג את הפרות שברשותו. לאחר שגילה כי להשמעת מוסיקה מרגיעה באוזני הפרה יש השפעה דרמטית על תפוקת החלב שלה, ניסה גם משקפי VR וגילה שהתפוקה עלתה ב-22%. רבים מחקים אותו, ורואים תוצאות דומות. במשקפיים צופות הפרות בעיקר בנופים הכוללים דשא רב.

ההסבר להצלחה של הטכנולוגיה הזו, נעוץ בפסיכולוגיה של הפרות: לאחר שנים בהן חולבים אותן באסמים חשוכים ומאכילים אותן תבן יבש, הנופים הירוקים משרים עליהן רוגע, מזכירים להם את הטבע - והדבר גורם לעלייה משמעותית בתפוקת החלב.

אנו תוהים אם ועדת הרבנים לענייני תקשורת תרים את הכפפה, ותתחיל לפקח על התחום לפני שהוא ייפרץ.

העיר הזעירה - עם הכי הרבה פשע בעולם

שוטרים מאבטחים את 'עיר הפשע' (צילום: Shutterstock)

כשחושבים על ערים מלאות בפשע ובאלימות חושבים על דרום אמריקה, אולי ערים מסויימות בארצות הברית, אפריקה ועוד. אבל העיר שבה יש הכי הרבה פשע ביחס לכמות התושבים - היא בכלל זעירה, הן בשטחה והן בגודל אוכלוסייתה.

קריית הוותיקן שברומא, איטליה, זוכה למעמד נשגב בקרב מיליוני נוצרים שעולים אליה לרגל מדי שנה. גודלה עומד על פחות מחצי ק"מ רבוע, ומספר תושביה הוא קצת יותר מ-800. אז למה יש שם כל כך הרבה פשע?

התשובה היא, כי ריבוי המטיילים במקום הקטן והצפוף מהווה אוצר עבור גנבים. הפשע בוותיקן כולל בעיקר כיוסים, חטיפת תיקים וגניבה מתוך חנויות. כמות התושבים מתגמדת ביחס למקרי הפשע בבירת הנצרות הקתולית, וכך מתקבל הנתון המסקרן הזה.

מהוועדה הרוחנית שלנו נמסר (לא באמת) כי זה מה שקורה בלי תיירה. מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים וכו'.

שנה

כאבי גב? לא נורא, בשביל זה יש דובים

טיפול ייחודי בקליניקה (רומניה, 1946)

היום יש שיטות רבות לטיפול בכל מיני בעיות, את חלקן ניתן גם להכתיר כהזויות, אבל פעם, פשוט לא ידעו מספיק. כך נוצרה התמונה שלפניכם.

המחזה הזה, שצולם ברומניה בשנת 1946, מציג שיטה מעניינת לטיפול באחת הבעיות הנפוצות במין האנושי: כאבי גב. לצורך הטיפול משתמשים במכשיר חדשני: דוב גריזלי, שמונחה ביד המטפל בעזרת שרשרת, ולוחץ על המקומות הכואבים.

יצויין שבאותה תקופה היה זה מחזה נפוץ לראות צוענים מסתובבים עם דובים בחוצות רומניה, ומשתמשים בהם למטרות בידור כשהם סוחטים מהקהל מספר פרוטות. המטפל בתמונה, נראה גם הוא יותר כמו איש בידור מאשר כירופרקט מדופלם.

לא שאנחנו כן רופאים, אבל די הגיוני לומר כי דוב הוא סיבה לכאבי גב ולא גורם מונע. ובכל מקרה, לנו לא ברור איך הפציינטית עוד מחייכת.

כך נראית מדינה שמשנה את כיוון התנועה

במילה אחת: בלאגן (שבדיה, 1967)

ברוב מדינות העולם, 66% אם נדייק, נעים בצידי ימין של הדרכים, כאשר הנהגים ישובים בצד שמאל של רכבם. מאידך, ההיפך הוא הנכון בשאר המדינות - שרובן היו או עודן בשליטת בריטניה, יפן ואחרות.

במדינות רבות, עברו כיוון בשלב מסויים (בעיקר במהלך המאה ה-20). ארצות שהשתחררו משליטת אימפריות מסויימות או להיפך, החליטו לשנות את כיוון התנועה - והדבר גרם לאנדרלמוסיה, לפחות בשלב הראשון של הרפורמה.

בתמונה שמעל ניתן לראות את כבישי שטוקהולם שבשבדיה, ב-3 בספטמבר 1967, היום בו עברה התנועה מצד שמאל לצד ימין. היום הזה היה כה משמעותי בהיסטוריית המדינה, שהוא זכה לשם משל עצמו: "יום ה-H" - על שם המעברים המצטלבים בין הנתיבים, הדומים לאות הלטינית H.

באירופה כמו באירופה, הוקמה "הוועדה הלאומית לנהיגה בצד ימין" שתפקידה היה לתת למהפך הזה להתרחש במינימום אסונות. אגב, בשונה מכל מיני וועדות שכולנו מכירים - זו דווקא הצליחה, אבל התמונה מעל נראית כמו סיום הקפה ו' בשמחת תורה.

כשילדים שיחקו עם ערימות של כסף

זה לא מונופול. (גרמניה, 1922)

כשאתם מביטים בתמונה הזו, אתם בטח חושבים שמדובר בכסף מזוייף, או בילדים של איזה מיליארדר משוגע, אבל לא. אלו שטרות אמיתיים של מארק גרמני, שהיו למשחק בידי ילדים רגילים.

היתה זו תקופת ה'היפר-אינפלציה' (אינפלציה שיוצאת מכלל שליטה) ששררה בגרמניה בשנים 1922–1923. במסגרתה ירד ערך המטבע המקומית פלאים, וכתוצאה מכך עלה יוקר המחיה באורח חמור. תהפוכות מדיניות והדפסת שטרות פיראטית הן שגרמו לירידת הערך של המארק.

בכדי להשתלט על המצב, החליטה גרמניה בין היתר על הנפקת מטבע חדש: ה'רייכסמארק' (= המארק של הרייך). הדבר אכן מיגר את האינפלציה העודפת וכעבור תקופה חזר המארק לערכו הקודם.

הסיטואציה היחידה שנראה לנו דומה לתמונה הזו, היא כמות בדיקות הקורונה שיש לילדים שלנו.

נפש

ראש הממשלה שמתנייד באופניים

מנהיג דו גלגלי (צילום: Shutterstock)

וממארק למארק: מארק רוטה מכהן מאז שנת 2010 כראש הממשלה והמנהיג בפועל של הולנד. וכהרגלנו, יש לנו כמה עובדות מעניינות על חייו.

רוטה תכנן בכלל להיות פסנתרן בקונצרטים, ואפילו למד במגמת אומנויות - אבל למעשה הפך בכיר במטה הצעירים של 'מפלגת העם למען חופש ודמוקרטיה' או בקצרה VVD, הממוקמת במרכז-ימין המפה הפוליטית במדינה האירופית.

רוטה הוא רווק בן 54, וזה בפני עצמו מעניין, אבל הוא גם חריג בכך שאינו אוהב נסיעות בשיירות נשיאותיות אלא מעדיף את אופניו, עליהן הוא רוכב כשהוא חנוט בחליפה ועניבה. הוא מתעקש על כך אפילו בביקורים רשמיים במדינות זרות, והתנייד על אופניו גם כשביקר בישראל בשנת 2013.

עובדת בונוס: בזמן שבנה את הקריירה הפוליטית ב-VVD, שימש רוטה גם כמנהל בכיר בחברת 'יוניליוור', המוכרת לכולנו מסערת 'בן אנד ג'ריס'.

מי היה הנשיא האמריקני הכי משוכלל?

רוזוולט ברכב, עם טלפון - ועל מטוס (צילומים: Shutterstock, הארכיון הלאומי ארה"ב)

בכל קבוצה יש את הבחור המגניב, שמעודכן ראשון בכל גאדג'ט חדש. בין נשיאי ארצות הברית - היה זה תאודור רוזוולט, הנשיא ה-26.

רוזוולט היה הנשיא האמריקני הראשון שטס במטוס (בשנת 1910), הראשון שהחזיק בבעלותו מכונית, הראשון שירד למעמקי הים בצוללת, והראשון שהתקין מכשיר טלפון בביתו.

בשביל להיות ראשון בכלי תחבורה חדשים צריך אומץ, אבל לרוזוולט לא היה חסר. את זה נוכיח בעזרת הסיפור הבא: ב-1914 נאם רוזוולט בטקס במילווקי, ומתנקש ירה כדור לתוך חזה הנשיא. אך רוזוולט התעלם, והמשיך לנאום למשך 90 דקות נוספות.

לאחר מכן הסביר הנשיא כי מהיכרות עם מבנה הגוף ידע שאין מדובר בסכנת חיים. ואגב אומץ, בשום מצב לא היינו מעזים לנאום כ"כ הרבה זמן...

הכדור, אגב, נותר בגופו עד מותו, וזכה להתפנק עם הנשיא בעוד כל מיני אטרקציות חדשניות. אבל אם כבר מדברים, אתם בטח יודעים כבר שהכי מגניבים, אמיצים ומעודכנים בין אתרי האינטרנט - זה אנחנו.

פינת הסלב: כך נראה השכן הרוצח - כילד

שקט, ביישן ולא מתעניין בפוליטיקה. (דמשק, שנות ה-60)

ובהמשך למגמה עד כה, ממשיכים ב'פינת הסלב' עם מנהיגי מדינות. והשבוע - אדם שלנו יש את הזכות המפוקפקת להיות שכניו.

בשאר אל אסד בן ה-56, הוא נשיא סוריה מאז שנת 2000, ונבחר (כמובן דמוקרטית חח) שוב ושוב ברוב מוחץ. בעקבות מלחמת האזרחים הקטלנית בין הצבא לבין המורדים מאז 2011, נחשב אסד לפושע מלחמה ואף פושע נגד האנושות. אבל כרגיל, הצלחנו להניח יד על תמונה ישנה שלו.

אביו של באשר, חאפז אל-אסד, כיהן לפניו כנשיא סוריה והנהיג דיקטטורה רצחנית במשך 30 שנה לאחר שהשתלט על השלטון - אך איש לא חשב שבאשר יירש את מקום אביו. בבית משפחת אל אסד, בכלל הועידו את ירושת השלטון לבאסל - אחיו הגדול; אך לאחר שבאסל נהרג בתאונת דרכים, עבר השרביט לבשאר.

מקורביו של הרוצח הנוכחי, סיפרו על ילד עדין ומופנם שלא גילה עניין בפוליטיקה או בצבא. הוא היה "מדבר בנחת ובקול שקט, ביישן, ונמנע מקשר עין", אמרו. ומה אתם חושבים?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר