קרן אור באופק

פריצת דרך רפואית במלחמה במחלת הסרטן

מדענים אמריקנים פיתחו שיטה פורצת דרך להילחם בסרטן הדם (לוקמיה). הם הוציאו 2 תאי דם לבנים, 'לימדו' אותם להילחם בתאים הסרטניים והמחלה נעלמה ולא חזרה (בריאות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פריצת דרך רפואית במלחמה בסרטן הדם (לוקמיה). חוקרים אמריקנים הוציאו מגופם של שני מטופלים תאי דם לבנים ו'חינכו' אותם להילחם בתאים הסרטניים, כך מדווח המגזין המדעי היוקרתי 'Nature'.

במהלך הטיפול פורץ הדרך, תאי הדם הלבנים מוצאים מהדם ועוברים טיפול בתאי CAR-T - תאים שבכוחם לתקוף גידולים סרטניים הנמצאים בגוף, ואף להישאר בגוף במשך שנים ארוכות ("תרופות חיות") בשביל לוודא שהגוף לא מפתח תאים סרטניים חדשים.

דאג אולסון (91), אחד מהמטופלים בניסוי המוצלח, היה בן 65 ומנכ"ל חברת מוצרי מעבדה מניו המפשייר, כשאובחן כחולה לוקמיה בשנת 1996. הרופאים הודיעו לו כי נשארו לו שנים ספורות לחיות, והוא אף עבר טיפולי כמיותרפיה רבים, ואז הרופאים הציעו לו להצטרף למחקר החדש. אולסון, שעמד אז לפני השתלת מח-עצם נתן את הסכמתו להליך המחקרי, והוא נרפא מהסרטן מיידית, כשגם לאחר כעשר שנים לא נמצא כל זכר למחלה.

עשרות אלפי חולים מרחבי העולם מטופלים היום בתאי CAR-T, כשבשנת 2017 אישר ה-FDA האמריקני את ההליך הרפואי אותו הציגה בפניו יצרנית התרופות נוברטיס, יחד עם מדענים מאוניברסיטת פנסילבניה עם מענקים מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב.

אולם למרות הצלחתו המרשימה של ההליך הרפואי, עומדים בפניו עדיין אתגרים רבים: ראשית, ההליך הזה יקר מאד, ומחירו יכול להגיע עד למאות אלפי דולרים לטיפול בודד. בנוסף, ההליך עלול לגרום לתגובתיות יתר של המערכת החיסונית ובעקבות כך לגרום למחלות נוספות. בנוסף, בכדי לאפשר להליך הרפואי להתמודד מול סרטנים מסוגים נוספים כמו סרטן הריאות, המעי הגס או העור - על התאים ללמוד לא רק לתקוף תאי דם סרטניים אלא גידולים מוצקים של ממש.

למרות זאת, מצבו של אולסון הקשיש מעורר תקווה רבה בעולם הרפואה, כשהוא אמר לתקשורת האמריקנית כי "זה עולם חדש לגמרי. קצב ההתקדמות של עולם הרפואה מדהים, ואני אסיר תודה על עשור חיים שהעניק לי המדע החדשני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר