פרופיל מקיף

ומי ירוויח מפלישה לאוקראינה? הדיקטטור האחרון באירופה

כולם שואלים - האם פוטין יפלוש עם צבאו לאוקראינה, אבל יש אדם אחד, שצפוי להרוויח מפלישה שכזו; הכירו את אלכסנדר לוקשנקו הלא הוא "הדיקטטור האחרון באירופה" (אקטואליה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock, לוקשנקו)

פוטין יפלוש לאוקראינה או לא? זאת השאלה שנשאלת ברחבי העולם שוב ושוב ושוב, במהלך השבועות האחרונים. אבל חשוב לזכור, כי כל זה לא היה קורה בלי עזרה של השכן הנאמן - אלכסנדר לוקשנקו הלא הוא "הדיקטטור האחרון באירופה".

נדבקתם בקורונה? ללוקשנקו יש תרופה; שתו הרבה וודקה, תכנסו לסאונה ותנהגו על טרקטור - וצ'יק צ'אק אתם מחלימים. וזה אפילו לא תחילת קצה הקרחון בסיפורו של הדיקטטור מבלארוס.

פולחן אישיות

כמו כל דיקטטור מצוי לוקשנקו עשה את הצעד הבסיסי - פולחן אישיות. לוקשנקו אימץ לעצמו ב-30 שנות שלטונו כינוי מעניין - 'באטקה', או בעברית - אבא, כלומר, אני האבא של כולכם בני העם הבלארוסי.

בול שלוקשנקו הפיק לעצמו (צילום: שאטרסטוק)

עוד לפני שידעתם בכלל על האפשרות לעימות בין רוסיה לאוקראינה, ברחבי העולם וגם ב'כיכר השבת' סיקרנו ניסיון של הדיקטטור האחרון באירופה לאיים על המערב על ידי הפצת מהגרים לתוך מדינות האיחוד - ופולין בראשן. למרות שנים של בידוד ממדינות המערב, יש לו פטרון אחד חשוב במיוחד - ולדימיר פוטין.

לוקשנקו למעשה נמצא בין הפטיש של פוטין לסדן של האיחוד האירופי ולכן הוא תמיד שמח לסייע לפוטין להכות בכל הכח באיחוד האירופי - אותו לוקשנקו כל כך שונא.

סדקים בשלטון הבלתי מעורער

הנשיא לוקשנקו ספג לאחרונה מכות רבות, והעימות מול אוקראינה רק עושה איתו חסד. בבחירות לנשיאות נראה כי לוקשנקו הפסיד באופן מוחלט, אך כדי לא הפסיד הוא גרם למי שניצחה אותו בבחירות, להימלט מבלארוס.

ואם כל זה לא מספיק, לוקשנקו הורה לעצור את בעלה של המועמדת שניצחה אותו. דיקטטורה, כבר אמרנו.

העלייה לשלטון

טוב, נחזור להתחלה. אמצע שנות ה-90, בלארוס עוד מנסה להשתחרר מכבלי רוסיה הסובייטית שנפלה אחרי עשרות שנות שלטון. מועמד צעיר חדש ומבטיח, אלכסנדר לוקשנקו, שהגיע היישר מהכפר ומגידול 'דבר אחר', הציע את מועמדותו לפרלמנט.

במשך שנה של חברות בפרלמנט הוא נאם בתקיפות נגד ה"נוכלים שמביאים על המדינה האהובה שלנו כאוס". כן נו.. אני יודע, ההיסטוריה צוחקת לו בפנים. או שהיא מפחדת ממנו? שאלה טובה.

פוטין ולוקשנקו - לפני שני עשורים (צילום: הקרמלין)

בכל אופן, תוך פחות משנה הצליח לוקשנקו לצייר את עצמו כלוחם בשחיתות וגיבור לאומי, והצליח להיבחר לתפקיד החשוב ביותר בבלארוס - בו הוא מחזיק עד היום.

אגב, לוקשנקו עדיין מציג את עצמו כלוחם בשחיתות, זאת למרות שהעלים כמות מכובדת של יריבים פוליטיים, עינה מפגינים ועצר עיתונאים.

למרות ההפסד - שימר את הנשיאות

בחירות הן חגיגה לדמוקרטיה. אבל אחרי הכל, חשוב לזכור כי בחירות לא מתקיימות רק בדמוקרטיות. אפילו בצפון קוריאה מתקיימות בחירות. זה לא הופך אותה לדמוקרטיה.

למרות שניצחה בבחירות - נאלצה להימלט (צילום: שאטרסטוק)

בבחירות בשנת 2020, הפסיד לוקשנקו, לפי אינדיקציות שונות, את הבחירות לנשיאות בלארוס, ובכל זאת, הכריז כי הוא זכה ביותר מ-80 אחוזים מהקולות.

המתחרה של לוקשנקו במירוץ, הבינה את הרמז, ארזה את חפציה ונמלטה מהמדינה. הדבר הזה היה כבר צעד אחד יותר מדי בשביל הציבור בבלארוס.

מעל 200 אלף מפגינים צעדו אל מינסק הבירה במחאה על זיוף תוצאות הבחירות. אבל לוקשנקו כמו לוקשנקו, אוהב את כיסא עור הצבי, והחליט לעשות את המובן מאליו - לעצור מעל 30 אלף מפגינים, והביא למותם של אחדים.

שילוט בהפגנה נגד לוקשנקו, 2020 (צילום: שאטרסטוק)

רומן פרוסטביץ'. אני מאמין שאת השם הזה לא שמעתם. רומן הוא עיתונאי בלארוסי שהחליט להכריז מלחמה על הנשיא המכהן. אלא שמחשש למעצר, נאלץ רומן להימלט מהמדינה. כעבור זמן מה, במהלך טיסה של חברת ראינאייר, קרה אירוע מפתיע.

גורמי הביטחון בבלארוס הודיעו לצוות הטיסה כי לפי המידע שבידם, ישנו מחבל 'חמאס' שמחכה להתפוצץ על המטוס בכל רגע. צוות המטוס החליט מיד לנחות נחיתת חירום במינסק. אלא שהפלא ופלא, לא פצצה ולא נעליים. הסיבה הייתה פשוטה - שוטרים עלו לסיפון המטוס ועצרו את העיתונאי שעד עכשיו לא ברור מה יעלה בגורלו.

השיטה הזו של הדיקטטור האירופאי, מתאפשר בזכות כר פורה שמאפשר לו נשיא רוסיה פוטין. הרי ברור שבמקרה של הפיכה - פוטין יתגייס לעזרתו.

עימות רוסיה אוקראינה

כבנות ברית, רוסיה ובלארוס הכריזו על תרגיל צבאי משותף במדינה. אלא שעל פי ההערכות, אם תתבצע פלישה של רוסיה לאוקראינה, פוטין יפלוש גם מבלארוס, מה שיסייע לו לכבוש את קייב במהירות.

הדבר שמדאיג מאוד את המערב, מרגיש כנראה כמעין פרס עבור לוקשנקו. הפרס הזה נפלא עבור כל דיקטטור - צרות מבחוץ.

במקרה של מלחמה, אין כמעט סיכוי להפיכה במדינה, ולוקשנקו יוכל לשמור את עצמו על כס השלטון - ואולי ביום מן הימים, כך על פי ההערכות, יעביר את שרביט השלטון לבנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר